دنیای اقتصاد، کرمانشاه،الهام اکبری: نشست حلقه‌های مفقوده اقتصاد اتاق کرمانشاه با موضوع «سیاست‌های پساتحریم» با حضور مشاوران، هیات نمایندگان اتاق و جمعی از صاحب‌نظران، استادان دانشگاه و فعالان اقتصادی استان تشکیل شد.

در این نشست کیوان کاشفی، عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران و رئیس اتاق کرمانشاه درباره نتایج مذاکرات اخیر ضمن تبریک این اتفاق به ملت ایران و فعالان اقتصادی بخش خصوصی گفت: این توافق در نوع خود بی‌نظیر بود و به جرات می‌توان گفت بعد از ملی شدن صنعت نفت بزرگ‌ترین اتفاقی بود که رخ داد چون یک طرف کشور ما و یک طرف کل دنیا بوده است.

کاشفی گفت: بعد از این جریانات نیاز به یک استراتژی داریم و باید بدانیم منابعی که وارد می‌شود را به چه شکلی مدیریت کنیم.

وی بحث تحول نظام اداری و کاهش مراحل بوروکراسی را یکی از نیازهای مهم کشور دانست که بسیاری از حرکت‌های اقتصادی را زمین‌گیر کرده است و افزود: قطعا جامعه‌ای که با ۷۰میلیون نفر جمعیت، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر کادر اداری دارد، با مشکل روبه‌رو خواهد بود. این در حالی است که ژاپن با ۱۴۰ میلیون نفر جمعیت، تنها ۳۱۰ هزار نفر کادر اداری دارد.

کاشفی اعلام کرد: تمام مشکلات ما ناشی از تحریم‌ها نبوده و باید بدانیم چگونه مشکلات داخلی را حل و فصل کنیم و برنامه‌ریزی درستی برای فضای کسب‌وکار خود داشته باشیم.

وی با بیان اینکه صادرات ما نیاز به مشوق‌های صادراتی دارد، گفت: با اختصاص مشوق‌های صادراتی، تورم و نقدینگی در سطح مطلوب مانده و بالا نمی‌رود.

برهان حیدری، عضو هیات نمایندگان اتاق کرمانشاه نیز در این نشست گفت: بازشدن سوئیفت پیرو برداشته شدن تحریم‌ها می‌تواند تاثیر بسیار بزرگی بر تجارت و قیمت تمام شده محصولات وارداتی داشته باشد که امیدواریم هر چه سریع‌تر این امر محقق و فضای تجارت خارجی جان تازه‌ای به خود بگیرد.

ابراهیم خمیسی، عضو هیات نمایندگان اتاق کرمانشاه و از فعالان تجارت و صنعت در کشور عراق نیز عنوان کرد: مردم عراق تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری در ایران دارند، اما بوروکراسی‌های سختگیرانه در ایران از این امر ممانعت می‌کند و در نتیجه آنها به کشورهای اردن و عمان برای سرمایه‌گذاری روی می‌آورند.

وی ادامه داد: باید مشکلات بانکی و بیمه‌ای برطرف شود و بانک‌ها در عراق شعبه داشته باشند.

خمیسی افزود: بازرگانان ما به‌خصوص در دوران پساتحریم نباید فقط به بخش کردنشین عراق اکتفا کنند، بلکه باید به قسمت‌های عرب‌نشین آن کشور هم توجه کنند.

سهراب دل انگیزان، استاد دانشگاه رازی کرمانشاه نیز گفت: سطح توسعه‌ای که قصد داشتیم بدون ارتباط با جهان در آن رشد کنیم تغییر کرده و حالا باید با تعامل با دنیا مراحل رشد را طی کنیم.

وی گفت: برداشتن تحریم‌ها به تنهایی معجزه‌گر نیست، بلکه ما باید خود را نیز تغییر دهیم و همان مردمان دیروز با رویه و عملکرد سابق نباشیم.

این مشاور اتاق کرمانشاه عنوان کرد: برداشتن تحریم‌ها هر چهار بازار اصلی را دستخوش تغییر می‌کند و با بازگشت ثروت بلوکه شده ایران به داخل کشور ذخایر بانکی ما افزایش پیدا می‌کنند و فرصت خوبی برای سیستم بانکی کشور پیش خواهد آمدکه اگر مدیریت نشود، آسیب زننده و تورم‌زا خواهد شد.

محمد ماهیدشتی، کارشناس امور اقتصاد و بازار سرمایه نیز پیش‌بینی کرد: صنعت پیشتاز در کشور بعد از تحریم‌ها احتمالا صنعت خودروسازی خواهد بود و در استان در صنایع وابسته آن می‌توانیم نقش آفرینی ویژه‌ای دشته باشیم.

نصرت‌الله سپهر، معاون اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه نیز در این نشست، تشکیل گروه‌های کارشناسی برای پیوند بخش خصوصی و دولت در همه سطوح در فرصت به دست آمده را خواستار شد و افزود: هیجان‌های ایجاد شده باید کنترل، نظارت و سازماندهی شوند، سرمایه‌گذاری خارجی برای فرصت‌های شغلی جدید در حوزه گردشگری دارای پتانسیل فوق‌العاده‌ای است و باید به زبانی قابل فهم برای جهانیان مطرح شود.

سیروس کوهستانی، مدیرعامل شرکت صنعت گستر سدید و از کارشناسان آشنا به صنعت و کسب و کار نیز گفت: آزاد شدن دارایی و افزایش نفت و سرمایه‌گذاری در کوتاه‌مدت اتفاق خواهد افتاد اما آیا فقدان سرمایه‌گذاری صنعتی و رشد صنعتی مغفول نمی‌ماند؟ از نظر وی برنامه‌های اصلی پیش رو نباید تغییر کند، بلکه اولویت‌ها را باید تغییر داد و همچنین هزینه‌های کشور و اقتصاد باید شفاف‌سازی شود.

دانیال کهریزی، مشاور کشاورزی اتاق بازرگانی نیز تحریم‌ها را مشکل ساز دانست اما گفت: رفع تحریم‌ها تنها ۳۰ درصد مشکلات را حل می‌کند و باقیمانده باید مدیریت شود زیرا که ایران تبدیل به یک بازار ویژه برای اروپا خواهد شد.

علی مصطفایی، استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در ادامه این نشست گفت: ظرفیت‌های خوبی در حوزه دارو و تکنولوژی در استان داریم اما به بیوتکنولوژی و تولیدات دارویی توجه کمی داریم که می‌توانیم در پساتحریم به آن تاکید داشته و توسعه ویژه‌ای در این بخش داشته باشیم.

زهرا دفتری، مدیر بورس منطقه‌ای کرمانشاه نیز با تاکید بر اینکه اقتصاد سیاسی کشور بسیار به بازار بورس وابسته است، افزود: باید از تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای در اقتصاد در این زمان ویژه پرهیز کرد، چرا که این عمل بیشترین صدمه را به بازارهای سرمایه خواهد زد.

عبدالناصر گلی، دبیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی اتاق کرمانشاه نیز گفت: در دوران پساتحریم، گردشگری باید توسعه یابد که متاسفانه بسترهای لازم را برای آن نداریم. شعار مسوولان ما باید پهن کردن فرش قرمز برای گردشگران و سرمایه‌گذاران در کشور باشد تا بتوانیم از این فرصت طلایی بیشترین بهره را ببریم.

این مشاور اتاق در ادامه گفت: تولید کالای ارزان و با کیفیت می‌تواند در حوزه اقتصاد خرد چه در سطح بازارهای مصرف داخلی چه کشورهای منطقه ما را به جلو ببرد که این مستلزم تغییر نگاه و سیاست‌های کلان چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی است.

براساس این گزارش، حاضران در جلسه با تاکید بر لزوم تکرار این نشست‌ها با موضوعات مورد نیاز جامعه و بدنه فعالان اقتصادی کشور بر این نکته اتفاق نظر داشتند که همزمان با لغو تحریم‌ها باید هم مردم و هم دولت با همدلی و همزبانی و توجه ویژه به منویات مقام معظم رهبری روزها و ماه‌ها و سال‌های طلایی دیگری را برای ایران رقم بزنند.