دنیای اقتصاد، مشهد، فاطمه رافع: روزهای پایانی اردیبهشت ماه در تقویم ایرانیان مزین به نام روز ملی «فردوسی» و «خیام»، دو فخر ادب و هنر دیار خراسان است؛ حالا اهالی شعر و ادب خراسان خود را آماده می‌کنند تا در روز ۲۵ اردیبهشت، یاد فردوسی بزرگ را گرامی بدارند و در بیست‌وهشتمین روز این ماه نیز بزرگداشتی برای حکیم عمر خیام برگزار کنند. اعلام ویژه برنامه‌های بزرگداشت این دو شاعر گرانبهای خراسانی بهانه‌ای بود برای برگزاری نشستی خبری به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی؛ نشستی که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز در آن حضور داشت و برنامه‌های مشترک این دو اداره کل برای بزرگداشت این دو روز ملی اعلام شد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این نشست با بیان اینکه برگزاری همایشی علمی، پژوهشی با محوریت قطب فردوسی‌شناسی دانشگاه فردوسی یکی از برنامه‌های در نظر گرفته شده برای بزرگداشت فردوسی است، اظهار کرد: ۱۲۰ مقاله به این همایش ارسال و ۱۰ مقاله در این همایش ارائه شد.

سیدسعید سرابی اهدای نشان فرهنگی و هنری فردوسی را به سه نفر از شخصیت‌های برجسته کشور که صاحب تالیفات ویژه‌ای در حوزه «فردوسی‌شناسی» یا فرهنگ و زبان فردوسی هستند، از دیگر برنامه‌های روز ملی فردوسی برشمرد و تصریح کرد: همایشی نیز توسط موسسه فرهنگی و هنری سرای فردوسی فردا در مجتمع فرهنگی و آموزشی شهید مصلی‌نژاد مشهد برگزار
می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه برنامه‌های روز ملی خیام با حضور وزیر ارشاد برگزار خواهد شد، برگزاری کنگره بین‎المللی شعر «از توس تا نیشابور» را یکی از برنامه‌های روزهای ملی فردوسی و خیام اعلام و اظهار کرد: این جشنواره فردا در محل آرامگاه فردوسی کار خود را آغاز می‌کند و مراسم اختتامیه آن در روز 28 اردیبهشت در شهر نیشابور برگزار خواهد شد که معاون فرهنگی وزیر ارشاد نیز میهمان ویژه این مراسم خواهند بود.

سرابی با بیان اینکه تاکنون حدود 400 نفر با 1700 اثر در این جشنواره شرکت کرده‌اند، اعلام کرد: همچنین در بخش ویژه نیشابور جشنواره نیز 40 اثر دریافت شده است؛ پس از برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره، دو شب شعر نیز با عنوان «از توس تا نیشابور» در شهرهای هرات و دوشنبه برگزار خواهد شد و یکی از جوایز برگزیدگان جشنواره، حضور در این دو شب شعر است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در 20 استان کشور نیز برنامه‌هایی به مناسبت روز ملی فردوسی برگزار می‌شود، عنوان کرد: امسال مراسم روز ملی فردوسی در کانادا و آمریکا نیز برگزار می‌شود.

سرابی همچنین از برگزاری روز ملی «خیام» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: در این مراسم از دو نفر از افرادی که در حوزه «خیام‌شناسی» فعالیت داشته‌اند، تجلیل خواهد شد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی خواهرخواندگی شهرهای نیشابور و مراغه، رونمایی از پیکره خیام، برگزاری کارگاه خوشنویسی و هنرهای تجسمی، همایش شعر و موسیقی و... را از دیگر برنامه‌های روز ملی خیام اعلام کرد.

سرابی در بخشی از این نشست با بیان اینکه تلاش می‌کنیم هر سال آیین بزرگداشت مفاخر خراسان را باشکوه‌تر از گذشته برگزار کنیم، افزود: یکی از ناراحتی‌های من این است که تاکنون نتوانسته‌ایم برای شخصیت‌های بزرگی مانند فضل‌ابن‌شاذان نیشابوری، دکتر شریعتی، مهدی اخوان‌ثالث، خواجه نصیرالدین طوسی و دیگر مفاخر خراسان آن‌طور که شایسته آنان باشد، محافل یادبودی برگزار کنیم و امیدواریم با همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی و فعالان عرصه فرهنگ و هنر در استان عزم جدی برای تحقق این امر ایجاد شود. حسین زارع‌صفت، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه بازدید از آرامگاه فردوسی فردا برای علاقه‌مندان رایگان است، گفت: نقالی و شاهنامه‌خوانی، برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی در محل آرامگاه و شهرستان‌های استان، گلباران آرامگاه فردوسی، اجرای نمایش رستم و اسفندیار، تقدیر از 15 نفر از شاهنامه‌شناسان و خادمان عرصه فردوسی‌شناسی و... از دیگر برنامه‌هایی است که برای روز ملی فردوسی در نظر گرفته شده است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه در روز ملی فردوسی فاز دوم مرکز اسناد و کتابخانه فردوسی در مجموعه آرامگاه این شاعر افتتاح می‌شود، اظهار کرد: امسال در روز ملی فردوسی یک نسخه 32 صفحه‌ای از قدیمی‌ترین نسخ شاهنامه که اصل آن در کتابخانه ملی فلورانس ایتالیا نگهداری می‌شود، در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.