بودجه عمرانی کردستان 620 میلیارد تومان

دنیای اقتصاد، سنندج، فرزاد نویدی: نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال‌جاری و از محل بودجه کشور ۶۲۰ میلیارد تومان اعتبار عمرانی به استان کردستان اختصاص پیدا کرده است. سیداحسن علوی افزود: براساس برآوردهای صورت گرفته برای اتمام پروژه‌های عمرانی استان کردستان اعتباری بالغ بر هفت هزار میلیارد تومان مورد نیاز است که با این اعتبار دولتی نمی‌توان در ۱۰ سال آینده نیز شمار پروژه‌های عمرانی را به بهره‌برداری

رساند.

وی با اشاره به نیاز استان کردستان به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی یادآور شد: حجم اعتبارات دولتی محدود است و باید با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی زمینه برای جبران کمبودهای استان کردستان فراهم شود و به همین دلیل باید شرایط و تسهیلات ویژه‌ای به بخش خصوصی داده شود.

علوی گفت: خوشبختانه استاندار کردستان نیز دیدگاه خوبی برای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دارد و در طول سال‌جاری نیز در دو شرکت خودروسازی سبک و سنگین، پتروشیمی، ذوب‌آهن و فرآوری طلا پیگیری‌های خوبی صورت گرفته است و انتظار می‌رود که با پیگیری‌های مدیران و مسوولان استانی و کشوری زمینه برای به ثمر رسیدن این طرح‌ها فراهم شود.

وی به نیازهای جدی استان کردستان اشاره کرد و افزود: متاسفانه میزان درآمدهای استان کردستان در مقایسه با استان‌های همجوار بسیار کمتر است و به همین دلیل این کمبود درآمد باعث کاهش اعتبارات عمرانی شده است.

علوی بیان کرد: در خوش‌بینانه‌ترین حالت میزان درآمدهای استان کردستان در طول سال به ۳۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که این مهم در حالی است که میزان درآمد استان همدان در سال گذشته بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان بود.

وی به ظرفیت‌های بالای استان کردستان در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و یادآور شد: کردستان در بخش مرز، ظرفیت‌های طبیعی و گردشگری استعدادهای بسیار خوبی در اختیار دارد که متاسفانه از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نمی‌شود و باید برای جبران این مهم برنامه‌ریزی ویژه‌ای از سوی مسوولان صورت پذیرد.

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش جدی‌تر مدیران و مسوولان استانی و کشوری برای رفع مشکلات این استان یکی از نیازهای لازم و ضروری است و به همین دلیل باید با اعتبارات جهشی برای این منظور تلاش شود.

رئیس مجمع نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی گفت: به دنبال پیگیری‌های صورت گرفته و همچنین سفر به امارات مجوز پرواز سنندج - امارات اخذ شده است و بر اساس اعلام مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری این پروازها از ۲۰فروردین آغاز شد.

علوی اظهار کرد: همچنین طی سال گذشته پنج دستگاه آمبولانس برای مناطق محروم حوزه انتخابیه اخذ شده است و خوشبختانه طی چند روز اخیر یک دستگاه از این آمبولانس‌ها وارد استان کردستان شده و به مردم منطقه آویهنگ واگذار شد.

وی در ادامه به وضعیت راه‌های استان کردستان اشاره و اظهار کرد: توسعه راه‌های ارتباطی یکی از نیازهای اصلی و ضروری در استان کردستان به شمار می‌رود که باید با تلاش جدی‌تری این حوزه تقویت شود.

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی از طرح‌های در دست اجرا در کردستان راه‌آهن سنندج - همدان است که براساس آخرین بازدید‌ها و گزارش‌های اعلام شده این پروژه حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: در بودجه سال‌جاری برای بهره‌برداری و تسریع در احداث پروژه راه‌آهن سنندج - همدان اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان منظور شده است که انتظار می‌رود با تخصیص به موقع این اعتبار زمینه برای بهره‌برداری آن فراهم شود.

علوی به وضعیت پروژه میاندوآب - کرمانشاه که بخش زیادی از آن از استان کردستان می‌گذرد اشاره و اظهار کرد: این پروژه نیز سال‌های زیادی در دست احداث است که انتظار می‌رود با تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبار آن زمینه برای بهره‌برداری از پروژه فراهم شود.