دنیای اقتصاد، بندرعباس: مدیرعامل آبفای هرمزگان با تاکید بر ضرورت تفکیک مصارف شرب از غیر شرب در بخش فضای سبز گفت: روزانه ۲۰ هزار مترمکعب معادل ۲۴۰ لیتر بر ثانیه از آب شرب در بخش پارک‌ها و فضای سبز شهری مصرف می‌شود که حذف آن می‌تواند در رفع مشکلات کم آبی شهر بندرعباس بسیار تاثیرگذار باشد. حسین خادمی تصریح کرد: با وجود چالش جدی کم‌آبی در استان، شهرداری بندرعباس باید برای جلوگیری از هدررفت آب شرب، از طریق تصفیه تکمیلی پساب، شیرین‌سازی یا دیگر منابع آبی غیرشرب، مصارف فضای سبز خود را تامین کند، چراکه در غیر این صورت و با ادامه خشکسالی نوبت‌بندی و جیره‌بندی آب دور از انتظار نخواهد بود.

وی وضعیت منابع آبی استان را در ماه‌های آینده، نگران کننده اعلام کرد و گفت: در این موقعیت حساس (گرمای هوا، کم‌آبی و عدم بارندگی)، استفاده از آب شرب در فضای سبز که هزینه‌های گزافی صرف تامین آن می‌شود، قابل‌قبول نیست.

وی افزود: استفاده از گونه‌های گیاهی شورپسند در فضای‌ سبز شهری به جای چمن که نیاز آبی بسیار بالایی دارد، از دیگر راهکارهایی است که باید مد نظر شهرداری‌ها قرار بگیرد.

مدیرعامل آبفای هرمزگان یادآور شد: در استان حدود ۱۰ درصد از آب شرب تولیدی در بخش فضای سبز استفاده می‌شود و در شهر بندرعباس نیز ۲۰ درصد از آب شرب معادل ۲۴۰ لیتر در ثانیه معادل ۵۵ هزار مترمکعب آب در ماه در بخش پارک‌ها و فضای سبز شهری به هدر می‌رود.

خادمی گفت: در حال حاضر میزان پساب تولیدی تصفیه‌خانه فاضلاب شهر بندرعباس ۷۲ هزار مترمکعب در روز است که شهرداری می‌تواند از این ظرفیت پس از تصفیه تکمیلی در بخش فضای سبز شهری استفاده کند.

وی افزود: همچنین در حال رایزنی با وزارت نیرو برای اخذ مجوز برای تصفیه پساب از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستیم که در صورت موافقت وزارت نیرو و تضمین خرید از سوی شهرداری بندرعباس، پساب تصفیه شده در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد.