40 تدبیر برای ریزگرد اهواز

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: استاندار خوزستان گفت: برای کاهش آثار گرد و خاک‌ها و حل این مشکل در استان خوزستان ۴۰ راهکار از سوی مسوولان استانی به دولت ارائه شد. عبدالحسن مقتدایی گفت: مجهز شدن اورژانس و پایگاه‌های امداد و نجات به تجهیزات پزشکی، خرید چندین دستگاه آمبولانس از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وتهیه داروهای لازم برای بیماران تنفسی از جمله پیشنهادهای ارائه شده در بخش پیشگیری است.

وی ادامه داد: همچنین به هیات دولت پیشنهاد شد تا اعتباراتی برای بخش آموزش و تجهیز مدارس و دو جداره کردن درب و پنجره‌ها اختصاص داده شود که این پیشنهادها در جلسه هیات دولت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

استاندار خوزستان افزود: با توجه به تاثیر گرد و خاک‌ها بر محصولات کشاورزی همچنین از سوی مسوولان استان به دولت پیشنهاد شده تا اعتباراتی برای جبران این خسارت‌ها در نظر گرفته شود.

مقتدایی بیان کرد: همچنین در قالب این پیشنهادها از دولت خواسته شده که اعتباراتی برای تکمیل طرح کمربند سبز شهرهای استان، تکمیل تعهدات وزارت نفت در زمینه مالچ پاشی و رها کردن بخشی از آب‌های ذخیره شده در سد‌های بالادست استان (سیمره و کوثر) انجام شود. وی بیان کرد: حل مشکل گرد و خاک در خوزستان به برنامه‌ریزی و اعتبار نیاز دارد و برنامه‌ریزی‌ها نیز نباید به گونه‌ای باشد که تنها در حد مطالعات باقی بماند.

وی به وضعیت ذخیره سد‌های استان اشاره کرد و گفت: به علت کاهش بارندگی‌ها، ذخیره آب در سد‌های استان خصوصا در سد کرخه مناسب نیست، به طوری‌که میزان ذخیره این سد به حدود یک میلیارد متر مکعب رسیده درحالی‌که ذخیره سد در این فصل باید بیش از هفت میلیارد مترمکعب باشد.

وی درخصوص وضعیت تالاب هورالعظیم نیز گفت: در مقطعی تصمیم گرفته شد برای استخراج نفت، بخش‌هایی از تالاب خشک شود و در این زمینه باید مسوولانی که مجوز این اقدام را دادند پاسخگو باشند.

استاندار خوزستان ادامه داد: در حال حاضر اولویت نخست کشور عراق که بخشی از تالاب هورالعظیم در این کشور قرار دارد حل مشکل گرد و غبار‌ها نیست، درحالی‌که یکی از دلایل تشدید گردو غبار‌ها، خشک شدن این تالاب است.

مقتدایی بیان کرد: وزارت نفت متعهد شده که اجازه ورود ۵/ ۲ متر مکعب آب در ثانیه به تالاب هورالعظیم را بدهد که این اقدام به کندی در حال انجام است.

وی ادامه داد: برخی از کارشناسان معتقدند می‌توان بدون خشک کردن تالاب، استخراج نفت را از میادین موجود در این تالاب انجام داد.

وی با بیان اینکه مسوولان استانی تسلط کاملی بر مسائل استان در زمینه گرد و خاک‌ها دارند، گفت: با دادن برخی اختیارات به مسوولان استانی می‌توان اقداماتی در زمینه حل مشکلات در استان انجام داد.

وی درخصوص وجود فلزات سنگین در گرد و خاک بیان کرد: متولیان امر مانند سازمان محیط زیست باید این مساله را مورد بررسی قرار داده و در صورتی که در گرد و خاک‌ها فلزات سنگین یا سایر موارد مشاهده شود اطلاعات لازم در اختیار مردم قرار داده شود.

استاندار خوزستان در خصوص وضعیت سد گتوند هم بیان کرد: برای بررسی آخرین وضعیت این سد کارگروهی در استان تشکیل شده تا ادامه فعالیت این سد مورد بررسی قرار گیرد.