بسته حمایتی گمرک  برای صنایع اصفهان

دنیای اقتصاد، اصفهان: مدیر کل گمرک استان اصفهان از ابلاغ بسته حمایتی گمرک برای تولیدکنندگان خبرداد. اسدالله احمدی‌ونهری اظهار کرد: این بسته بعد از راه‌اندازی سامانه جامع امور گمرکی استان که از ۲۲ تیر ماه سال جاری به منظور کاهش مراجعات مردمی درخصوص ترخیص کالا، تسریع امور گمرکی، جلوگیری از جعل اسناد و... راه‌اندازی شد به اجرا درمی‌آید.

وی پرداخت الکترونیکی شناسه‌های پرداخت را از دیگر مزایای این طرح اعلام کرد و افزود: رضایت‌مندی مردمی، ارتقای سایت اداری و به‌روز شدن با شرایط بین‌المللی و... از اهداف دیگر راه‌اندازی این سایت است.

مدیرکل گمرک استان اصفهان درباره بسته حمایتی ابلاغی از سوی مدیر کل گمرک کشور، گفت: طبق ضوابط تسهیلاتی درخصوص واردات ماشین‌آلات، تسریع در برنامه‌های احراز هویت تولیدکنندگان، ایجاد انبار اختصاصی برای صنعتگران در مبادی گمرکی و... است. احمدی‌ونهری هدایت اظهارنامه‌ها به مسیر سبز و زرد را از دیگر مزایای این بسته حمایتی دانست و افزود: دو مسیر یاد شده ارزیابی فیزیکی ندارد و علاوه بر این کالای تولیدکنندگان بین پنج تا هشت ماه می‌تواند در انبارها بماند و این در حالی است که سایر کالاها سه ماه زمان و اجازه ماندن در انبار را دارد. وی از عقد تفاهم‌نامه همکاری با اداره کل استاندارد برای اجرای طرح بسته حمایتی خبر داد و تصریح کرد: زمان و تعداد مراحل آزمایشگاهی مواد اولیه وارداتی در گمرک برای تولیدکنندگان کاهش می‌یابد.

کاهش ۳۸ درصدی صادرات کشاورزی

مدیر کل گمرک استان اصفهان درباره ارزش کالاهای صادراتی در ۱۰ ماه امسال استان، اظهار کرد: حدود یک میلیون و ۷۱۵ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان کالا از گمرک استان اصفهان صادر شده که بیشتر شامل چدن، فولاد، مواد پتروشیمی، فرش و محصولات کشاورزی است.

احمدی‌ونهری عمده مقصد صادراتی استان را کشور عراق، امارات و ایتالیا اعلام کرد و گفت: امسال بیش از ۷۸ میلیون دلار محصولات زراعی به وزن ۱۱۴ هزار تن صادر شده که از نظر وزنی ۳۸ درصد و از لحاظ ارزشی ۴۱ درصد به نسبت سال گذشته کاهش صادرات نشان داده است.

وی از ۱۵۷ میلیون دلار صادرات فرش استان خبر داد و افزود: امسال واردات در گمرک اصفهان حدود ۲۶۰ میلیون دلار و به ارزش وزنی ۵۱ هزار تن کالا بوده که به نسبت مدت مشابه سال قبل یک درصد افزایش نشان می‌دهد. مدیرکل گمرک استان اصفهان از کشف ۹۴۲ پرونده مظنون به قاچاق کالا در مبادی گمرکی استان خبر داد و گفت: مسافران باید بدانند که خروج برخی کالاهای متداول به غیر از مقاصد تجاری برای آنها مشکل‌ساز است، چرا که طبق قوانین فقط ۱۲۰ گرم طلای ساخته، ۱۰۰ گرم زعفران بسته‌بندی شده، ۱۲۵ گرم خاویار بسته‌بندی و پلمب شده و حداکثر ۲۰ متر مربع فرش می‌توانند از کشور خارج کنند.

کاهش صادرات به عراق

وی همچنین درباره تاثیر درگیری‌های داعش در کاهش صادرات استان گفت: مشکلات امنیتی عراق تاثیر منفی خود را گذاشته است و از سوی دیگر دولت آن کشور نیز در زمینه مصالح ساختمانی و آهن و... استانداردهای اروپایی را اعمال کرده که این امر نیز به نوعی موجب کاهش صادرات این کالاها شده است. مدیر کل گمرک استان ادامه داد: گمرک می‌تواند در بندر خشک در اصفهان نیز حضور قانونی داشته باشد، اما این کار مستلزم آن است که ساخت آن مورد تایید هیات دولت قرار گیرد و سایر دستگاه‌های اجرایی نیز به احداث آن اقدام کنند.

احمدی‌ونهری درباره جایگاه گمرک استان در کشور اظهار کرد: استان اصفهان در صادرات رتبه ششم و در واردات رتبه ۱۵ کشور را دارد و این در حالی است که رتبه‌های برتر صادراتی مربوط به هرمزگان، تهران و بوشهر است، چرا که در آن استان‌ها میعانات گازی بیشتر صادر می‌شود.