مطالبات مردم اصفهان از دولت یازدهم

دنیای اقتصاد، اصفهان، مجید مجیدی نژاد: سفر ریاست‌جمهور به اصفهان فرصتی طلایی است برای رسیدگی به مشکلات این منطقه از کمبود آب تا فقدان زیر ساخت‌های گردشگری. با رسول زرگرپور، استاندار اصفهان درخصوص این مشکلات به گفت‌وگو نشستیم. وی درخصوص سفر رئیس جمهور به اصفهان گفت: یک تفاوت اساسی و بسیار مهم بین این سفر و سفرهای قبلی وجود دارد. سفرهای دور قبل، عمدتا سفرهای مصوبه محور و پروژه محور بود. حجم قابل توجهی از مصوبات و پروژه‌ها که معمولا کمتر بررسی و کارشناسی می‌شدند، مطرح می‌شد و نوعی رقابت و مسابقه میان استان‌ها وجود داشت که کدام استان تعداد مصوبه و میزان اعتبارات بیشتری جذب می‌کند. اگر بخواهیم مروری بر سفرهای چهار دوره گذشته داشته باشیم، باید گفت با وجود همه زحمات، آنچه نتیجه سفرهای دولت‌های نهم و دهم در استان اصفهان بوده و آنچه اکنون از نتیجه این سفرها با آن دست به گریبانیم، چیزی نزدیک به ۲۳۰۰ مصوبه و پروژه بزرگ با اعتبار مورد نیاز بالغ بر۱۴۰هزار میلیارد ریال است که اگر بخواهیم با اعتبارات دولتی موجود اجرا کنیم، بیش از ۱۵ سال طول می‌کشد! به‌عنوان مثال به جای اینکه به یک مصوبه ۳۰ پروژه‌ای با ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته باشیم، نیاز داریم کریدور علمی- فناوری استان مصوبه بگیرد و از این طریق علم تبدیل به ثروت شود. مثلا نیاز داریم بندر خشک مجوز بگیرد که به اعتبار دولتی نیاز ندارد و قرار است بخش خصوصی این کار را انجام دهد. مثلا یکی از اصلی‌ترین محورهای توسعه ما بحث گردشگری است، ما ۵۱ طرح گردشگری را در همایش فرصت‌های گردشگری که در اتاق بازرگانی برگزار شد، تهیه کردیم که به ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات نیاز دارد و در این خصوص به یک خط اعتباری از صندوق توسعه ملی نیاز است که بخش خصوصی منابع را اخذ و اجرا کند. این رویکرد جدید سفرها اتفاقا رویکردی است که بیشتر استان‌هایی مثل اصفهان به آن نیاز دارند؛ چرا که شناسایی گلوگاه ها، مشکلات و مسائل استان، خودش ۵۰ درصد مسیر است.

طی مدتی که برنامه سفر به اصفهان مشخص شد، حداقل دو جلسه در تهران و چندین جلسه در اصفهان تشکیل شده است. یک جلسه سه ساعته در حضور شخص آقای رئیس جمهور و با حضور وزرا بود، که تمام مسائل اصلی استان و عمدتا مساله آب را مطرح کردیم و چه فرصتی طلایی‌تر از اینکه بشود موضوعات و دغدغه‌های استان را به شخص اول قوه مجریه یا وزرای ذی‌ربط منتقل کرد. همچنین جلسه‌ای در تهران تشکیل شد که ۸۰ نفر از روسای سازمان‌های مالی- اعتباری، بنیادها و قرارگاه‌ها و همه آنهایی که پول و امکانات را در اختیار دارند، حضور داشتند و ما هم ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری استان را مطرح کردیم و پیشنهادهایی مطرح شد که بسیار راهگشا و موثر بود.

زرگرپور درخصوص مطالبات منطقه اصفهان از دولت گفت: موضوع آب، مطالبه اول مردم است. روی این موضوع هم یک بررسی علمی و کارشناسی انجام شده و در مراجع ذی‌ربط تصویب شده است. حالا دولت باید تمام عزمش را برای اجرای آن جزم کند. از یک جلسه سه ساعته، حداقل ۵۰ درصدش را خود بنده به عنوان استاندار درباره آب صحبت کردم که اگر بحث این سفر نبود، ۵ دقیقه از این فرصت هم به دست نمی‌آمد. محور دوم که بسیار هم مورد تاکید است این بود که استان اصفهان از یک استان صنعتی گذشته و به سمت تبدیل شدن به یک استان فراصنعتی در حرکت است، به همین دلیل می‌تواند پایلوت خوبی برای بسیاری از طرح‌های علم و فناوری باشد. ما تنها استان در کشور هستیم که شهرک علمی- تحقیقاتی داریم. شهرک علمی- تحقیقاتی هم یعنی جایی که شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر می‌شوند و مورد حمایت قرار می‌گیرند. جایی که علم به صورت واقعی به ثروت تبدیل می‌شود. بسیاری از استاندارهای کشور ظرف یک سال گذشته آمدند و از این مجموعه استفاده کردند. این مجموعه به مرحله بلوغ رسیده و حالا ما به دنبال ایجاد کریدورهای علمی و فناوری هستیم، مصوبه این موضوع به شورای‌عالی عتف (شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری) ارائه شده و منتظر تسهیلات و امکانات است تا باعث توسعه و جهش اقتصادی و فنی استان شود. محور سومی که مطرح شد، یکسری پروژه‌های ملی است. ۴۰ درصد از بار کشور از شریان‌های این استان عبور می‌کند، ۲۰ درصد از مسافران کشور از این استان و از کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب می‌گذرند و این ابعاد ملی باید تقویت شود. ما خواستار تسریع پروژه قطار سریع‌السیر قم و تهران هستیم که می‌تواند مسافرت اصفهان- تهران را دو ساعته کند. خواسته دیگر ایجاد مناطق صنعتی ویژه مانند منطقه صنعتی هوافضا در این استان است که ظرفیت آن در هیچ جای کشور وجود ندارد. از سوی دیگر ظرفیت‌های این استان نشان می‌دهد که این استان می‌تواند یکی از ۱۰ شهر دیدنی و بزرگ جهان باشد، این موضوع به تقویت و ایجاد زیرساخت‌ها نیاز دارد، ساده‌ترین آنها زیرساخت‌هایی نظیر مترو است که دیگر یک پروژه شهری و استانی نیست. قصد ما این نیست که در این سفر به دنبال طرح پروژه‌های کوچک و اعتبارات کوچک باشیم بلکه به دنبال پروژه‌هایی هستیم که می‌تواند روی استان اثرگذاری عمیقی داشته باشد. از طرف دیگر، دولت هم که دولت قبل نیست که ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد داشته باشد. دولتی است که با این تحریم‌ها، با این قیمت نفت اداره می‌شود، حالا ما هم بیاییم ۲ هزار پروژه جدید اضافه کنیم به ۲۲۰۰ پروژه باقی‌مانده! غیر از ایجاد انتظار برای مردم و ۱۵ سال را به ۳۰ سال تبدیل کردن اتفاق جدیدی نمی‌افتد. من فکر می‌کنم شأن استان اصفهان هم این نیست که در این فضا حرکت کند.

استاندار اصفهان درخصوص دلایل کندی پیشرفت طرح‌های استانی گفت: من اصلا به دنبال این نیستم که رفتار مدیران قبلی را آسیب‌شناسی کنم. معتقدم ظرف هشت سال گذشته در کنار همه کم لطفی‌هایی که در مورد استان اصفهان صورت گرفته، از سوی داخل استان نیز ضربه‌هایی وارد شده است. به جای رقابت‌های سیاسی که می‌تواند باعث بلوغ استان شود، تنازعات سیاسی وجود داشته‌است و این تنازعات جز اینکه بستر توسعه را از استان بگیرد، هیچ نتیجه دیگری نداشته است. نباید راه حل مشکلات استان را در بیرون از مرزهای آن دنبال کرد، از طرف دیگر سیستم اجرایی همیشه تصور می‌کرده که همه کارها را باید استانداری و استاندار انجام دهد و دستگاه‌های دیگر خیلی وظیفه و مسوولیتی ندارند. استاندار و استانداری سه وظیفه دارد. برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت. هر کاری که مردم دارند و هر موضوعی که مطرح می‌شود در سیستم اجرایی کشور یک مسوول دارد که استانداری نیست. من ظرف یک سال‌و‌نیم گذشته سعی کردم سیستم را به این سمت ببرم که هر دستگاهی باید پاسخگو باشد. به همین دلیل هم می‌گویم اصلا نیازی نیست مردم به استانداری رجوع کنند. سیستم الان حس می‌کند زیر ذره بین رفته است. من ماه به ماه منابع و مصارف را کنترل می‌کنم. جالب است که من اول فکر می‌کردم این دولتی‌ها هستند که اشکال دارند. یک جلسه ویژه برای دولتی‌ها ترتیب دادم، دیدم ۱۱۰ درصد منابع را صرف می‌کنند. نه اینکه دلشان بخواهد، یا آدم‌های علاقه‌مند به توسعه باشند، بلکه تکالیف قانونی آنها را ملزم کرده است. بنده چون عضو شورای پول و اعتبار بانک‌ها بوده‌ام، متوجه این موضوع هستم. اشکال این است که با استانداری مواجه شده‌اند که این مسائل را می‌داند. موضوع دیگر مسائل مربوط به مقوله سرمایه‌گذاری‌ها است، یکسری محدودیت‌ها وجود دارد، عده‌ای فکر می‌کنند اگر سرمایه‌ها را از استان اصفهان ببرند بیرون و جای دیگر هزینه کنند، سودآورتر است که البته تا حدودی هم درست است. شما اگر در اصفهان سرمایه‌گذاری کنی، باید مالیات بدهی. همین را بردار برو ۶۰ کیلومتر آن طرف‌تر، استان چهارمحال و بختیاری، تا ۱۰ سال معاف از مالیات هستی. در اصفهان سعی می‌کنند مالیات را تا ریال آخرش بگیرند، ولی در استان‌های دیگر گاهی تساهل و تسامحی انجام می‌شود. یا برخی مسائل که ریشه در مسائل فرهنگی دارد، برخی تنگ‌نظری‌ها و رقابت‌های ناسالم. ما گفتیم برای گردشگری یک فرش قرمز پهن می‌کنیم. با صندوق توسعه صحبت کردیم، بدون هیچ گونه محدودیتی حاضرند از صندوق توسعه ملی تسهیلات به استان ارائه کنند. جلسات متعددی را در شورای گفت‌وگو داشتیم و سعی داریم مسائل مالیاتی را حل کنیم. می‌خواهیم یک تعادل ایجاد کنیم. نه آن طور که بخش خصوصی مالیات ندهد، نه به میزان سختگیری که اکنون وجود دارد. تعادل یعنی به یک نقطه مشترک برسیم. الان نسبت به سال گذشته روندها بهبود یافته، سیستم بانکی می‌بیند زیر ذره‌بین است، دستگاه‌ها می‌بینند که استاندار متوجه مسائل می‌شود و تذکر می‌دهد. ما استانی هستیم که پنجره واحد سرمایه‌گذاری داریم، ولی خب دارد خاک می‌خورد. البته روند آسیب شناسی مسائل و یافتن راه حل، طول می‌کشد؛ به اضافه اینکه باور کنید مقوله آب و مقوله هوا، بیش از ۷۰ درصد وقت استاندار را می‌گیرد، به عنوان دو مطالبه اصلی و اساسی که نباید به تعویق بیفتد. اگر استان با این دو بحث مواجه نبود، می‌توانستیم در بحث اقتصادی، صنعتی و کشاورزی بیشتر ورود پیدا کنیم. ولی از بحث آب و هوا نمی‌شود یک روز هم غافل شد.

زرگرپور درباره نیروهای شاغل در استانداری اصفهان گفت: در استانداری نزدیک به ۳۵ درصد پست‌ها خالی است و این نیروهایی هم که هستند، بسیاری متخصص نیستند. برنامه‌ریزی در سطح استان، هماهنگی و نظارت و آدم‌های برجسته‌ای می‌خواهد. نیروهای خوبی در اختیار داریم اما باری که داریم، سنگین است. در همین ۸ سال گذشته مجموعه‌ای از نیروها جذب شدند که تخصص لازم را ندارند. تا قبل از بنده تقریبا تمام کارگروه‌ها و شوراها را یکی از معاونان اداره می‌کرد. حتما دلیلی داشته که گفته‌اند رئیس شورا باید استاندار باشد. حتی دو کارگروه که معاون استاندار باید رئیس آن باشد را هم خودم شرکت می‌کنم. یکی اشتغال ودیگری گردشگری؛ به خاطر اولویتی که این موضوعات دارد و به خاطر اینکه می‌دیدم انتظاراتم برآورده نمی‌شود. نه اینکه بگویم من معجزه می‌کنم، ولی وقتی شرکت می‌کنم مدیران خودشان را ملزم به حضور می‌دانند و وقتی چیزی جمع‌بندی می‌شود، ملزم به اجرا هستند.

متن کامل این گفت‌وگو

در ویژه‌نامه استان اصفهان درج شده‌است.