پالایش محیط‌زیست با «نفت تبریز»

دنیای اقتصاد، تبریز، رعنا نیک‌رفتار: مرکز پایش زیست محیطی پالایشگاه تبریز براساس قوانین و مقررات زیست‌محیطی و سیستم مدیریت زیست محیطی به‌منظور توسعه پایدار به بهره‌برداری رسید. به گزارش روابط عمومی پالایشگاه تبریز، مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز در مراسم افتتاح این مرکز گفت: با نصب و راه‌اندازی تجهیزات پایش On-Line در این مرکز امکان نمایش و مانیتورینگ مداوم نتایج پایش و اندازه‌گیری تجهیزات پالایشی شامل آنالایزرهای نصب شده روی دودکش‌ها، ایستگاه پایش هوای محیطی شرکت (استاندارد هوای پاک Ambient Air) و ایستگاه هواشناسی ثابت فراهم شده است.

مهندس محمدباقر دخیلی اضافه کرد: این مرکز مجهز به سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مدرن برای کنترل و نظارت بر وضعیت زیست‌محیطی شرکت بوده و شامل بخش‌های مختلف ازجمله اتاق پایش زیست‌محیطی، ارزیابی اثرات زیست‌محیطی EIA، مدیریت پسماند و ارزیابی جنبه‌ها و ریسک‌های زیست‌محیطی است.

وی افزود: در اتاق پایش زیست‌محیطی تمامی نتایج پایش و اندازه‌گیری آنلاین دودکش‌های دیگ‌های بخار از طریق سیستم نرم‌افزاری GPRS به مانیتورهای موجود در این مرکز انتقال داده شده و کارشناس مربوطه نسبت به مانیتورینگ مداوم و رفع آلارم‌ها و خطاهای احتمالی و نیز حصول اطمینان از انطباق نتایج اندازه‌گیری با استانداردهای زیست‌محیطی اقدام می‌کند. دخیلی خاطرنشان کرد: در این شرکت کنترل و نظارت مستمر بر مدیریت اصولی کلیه پسماندهای تولیدی اعم از فرآیندی و غیرفرآیندی منطبق بر اصول قانون مدیریت پسماند انجام و به‌منظور رعایت الزامات سیستم مدیریت زیست‌محیطی و استاندارد

ISO-۱۴۰۰۱ کلیه جنبه‌ها و آثار زیست محیطی ناشی از فعالیت‌ها، محصولات و خدمات شرکت شناسایی و تحت کنترل قرار می‌گیرد.

وی همچنین با اشاره به اجرای بزرگ‌ترین طرح زیست‌محیطی شمال‌غرب کشور در این پالایشگاه گفت: این طرح شامل پروژه‌های تصفیه نفت گاز، استحصال گوگرد از فرآورده‌های تولیدی و بازیافت گازهای انتهایی گوگردسازی در حال عقد قرارداد با پیمانکار منتخب است و سایر پروژه‌های زیست‌محیطی شامل بازیافت گازهای ارسالی به سیستم مشعل و گرانول‌سازی گوگرد در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز با بیان اینکه مدت زمان پروژه تصفیه نفت گاز سه سال است، افزود: این پروژه به‌منظور کاهش سطح گوگرد فرآورده‌های نفت گاز و حصول به الزامات کیفی استاندارد EU-V انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پروژه استحصال گوگرد از محصولات تولیدی و بازیافت گازهای انتهایی واحد گوگرد با هدف افزایش راندمان بازیافت گوگرد و افزایش توان استحصال گوگرد با توجه به احداث واحد تصفیه گازوئیل احداث می‌شود.

دخیلی ادامه داد: با اجرای این طرح درصد تبدیل گازهای اسیدی به گوگرد تا ۸/۹۹ درصد ارتقا خواهد یافت که به میزان قابل ملاحظه‌ای از حجم گازهای آلاینده ارسالی به آشغال‌سوز خواهد کاست و گازهای آلاینده خروجی کوره آشغال سوز به کمتر از حد استاندارد جهانی خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر گازهای ارسالی به مشعل به ناچار سوزانده می‌شود، افزود: با اجرای طرح بازیافت گازهای ارسالی به فلر، این گازها بازیابی شده و به عنوان سوخت پالایشگاه مورد استفاده قرار خواهد گرفت و این امر موجب کاهش آلایندگی مشعل و نیز کاهش ضایعات پالایشگاه خواهد شد. وی اضافه کرد: با اجرای پروژه گرانول‌سازی علاوه‌بر کاهش آلایندگی زیست‌محیطی، برای شرکت ارزش افزوده نیز به همراه خواهد داشت.

تولید ۹۰۲ میلیون لیتر بنزین

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز در ادامه گفت: در ۹ ماه نخست سال‌جاری ۹۰۲ میلیون و ۵۳۹ هزار لیتر بنزین در این شرکت تولید شده است که از این میزان ۷۷۸ میلیون و ۳۱۹ هزار لیتر بنزین معمولی و ۱۲۴ میلیون و ۲۲۰ هزار لیتر بنزین یورو چهار بوده است.

مهندس محمد باقر دخیلی در حاشیه مراسم افتتاح مرکز پالایش آلاینده‌های زیست محیطی پالایشگاه تبریز افزود: تولید ۶۹ هزار و ۶۴۸ تن متریک گاز مایع، ۲۵۹ میلیون و ۹۰۵ هزار لیتر نفت سفید، یک میلیارد و ۶۳۹ میلیون و ۵۴۶هزار لیتر نفت گاز (گازوئیل) ازجمله تولیدات این شرکت در این مدت بوده است.

وی اظهار کرد: علاوه‌بر محصولات اصلی طی این مدت حدود ۱۱ هزار تن گوگرد به‌عنوان محصول جانبی استحصال شده است.

دخیلی با اشاره به اینکه بنزن موجود در بنزین یکی از ترکیباتی است که محیط‌زیست را آلوده می‌کند، خاطرنشان کرد: شرکت پالایش نفت تبریز تنها پالایشگاه در کشور است که واحد استخراج بنزن از بنزین در آن فعال بوده و طی ۹ ماه گذشته ۹ هزار و ۳۹۶ تن متریک بنزن استخراج کرده است.