تدابیر گازی برای شهرستان‌های مرزی

دنیای اقتصاد، سنندج، فرزاد نویدی: مسوولان استان کردستان به‌منظور جلوگیری از افت فشار و قطعی گاز در شهرهای مختلف استان به‌ویژه شهرستان‌های مرزی که در انتهای خطوط شبکه انتقال گاز قرار دارند، نشستی برگزار کردند. در این نشست که با حضور مدیرعامل شرکت گاز کردستان، فرمانداران شهرستان‌های مرزی استان، مدیرکل بحران استانداری کردستان و سایر مسوولان این حوزه برگزار شد، راه‌های مقابله با کاهش فشار و قطعی گاز مورد بررسی قرار گرفت. مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان در این نشست از برگزاری مانور منطقه‌ای قطعی گاز در نیمه اول آذر امسال در شهرستان مریوان خبر داد.

سیدامیر رضوی گفت: این مانور با حضور استان‌های کرمانشاه، همدان، زنجان و آذربایجان غربی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه استان کردستان در سال‌های گذشته با افت فشار گاز مواجه بوده است، گفت: مشکلات افت فشار گاز در شهرستان‌های سقز، بانه و مریوان بیش از سایر شهرستان‌ها است.

او قرار گرفتن این شهرستان‌ها را در انتهای خطوط شبکه گازرسانی دلیل اصلی افت فشار گاز در این شهرستان‌ها دانست و گفت: به همین منظور این شهرستان‌ها در زمان برودت و کاهش هوا با مشکل افت فشار گاز مواجه می‌شوند.

رضوی با بیان اینکه در مناطقی که در انتهای شبکه گازرسانی قرار دارند افت فشار گاز و قطع گاز بیش از سایر مناطق است، گفت: افت فشار و قطعی گاز در سال‌های گذشته در شهرستان‌های استان سبب شده مردم آمادگی بیشتری برای مواجهه با مشکلات ناشی از افت فشار پیدا کنند. وی با بیان اینکه به‌منظور مقابله با افت فشار گاز در شهرستان‌های مرزی استان اقدامات مناسبی انجام شده است، گفت: هم‌اکنون سه هزار و ۷۰۰ متر خطوط شبکه گاز اصلاح و مشکلات ۱۵ نقطه در شهرستان سقز نیز رفع شده است.

به گفته وی همچنین در بیش از سه کیلومتر از شبکه انتقال گازرسانی، قطر لوله افزایش و ظرفیت ایستگاه انتقال گاز نیز در شهرستان سقز از ۳۰ هزار متر به ۵۰ هزار متر افزایش یافته است.

وی افزود: به همین منظور آمادگی استان کردستان در زمستان سال جاری در صورت مواجهه با قطعی گاز بیش از سال‌های گذشته است.

رضوی با اشاره به اینکه در زمان افت فشار گاز و قطعی گاز، اولویت گازرسانی به منازل مسکونی است، بر دوگانه سوز کردن اداره‌ها و نانوایی‌ها تاکید کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان نیز در این نشست با اشاره به اینکه در زمستان به‌دلیل افزایش مصرف گاز، احتمال افت فشار گاز و قطعی گاز وجود دارد، گفت: شهرستان‌های مریوان و بانه که در انتهای شبکه گاز رسانی قرار دارند همیشه با مشکل افت فشار گاز مواجه هستند، در همین راستا برگزاری مانور قطعی گاز برای آمادگی مقابله با احتمال قطع گاز الزامی است.

کمانگر افزود: برگزاری مانور قطعی گاز، آمادگی اداره‌ها و مردم را برای مقابله با مشکلات ناشی از افت فشار گاز بیشتر می‌کند.

او اظهار کرد: با توجه به اینکه میزان گاز مصرفی کشور بیش از استاندارد جهانی است، برگزاری مانور افت فشار گاز الزامی است.

فرماندار سروآباد نیز در این نشست بحران و حوادث را یک واقعیت غیرقابل پیش‌بینی دانست و گفت: در همین راستا برگزاری مانور قطعی گاز برای آمادگی مقابله با مشکلات ضروری است.

مسعود روحانی هدف از برگزاری این مانورها را آشنا کردن مردم با واقعیت‌ها و بحران‌ها و فراهم کردن ساز و کار مقابله با قطعی گاز در زمان بحران عنوان کرد و بر برنامه‌ریزی مناسب برای تامین سوخت جایگزین مورد نیاز مردم در زمان بحران تاکید کرد.

منصور مرادویسی، معاون فرماندار مریوان نیز در این نشست گفت: در زمان افت فشار گاز و احتمال قطعی گاز، اداره‌ها و اماکن پر مصرف باید در اولویت قطعی گاز قرار گیرند، به همین منظور تمهیدات و اقدامات لازم در زمینه دوگانه‌سوز کردن اداره‌ها ضروری است.