صادرات به عراق کاهش یافت

دنیای اقتصاد، سنندج، فرزاد نویدی: کاهش ۱۶ درصدی صادرات کالا از مرزهای استان به کشور عراق، یکی از موضوعات اصلی کارگروه توسعه صادرات استان کردستان در نشست اخیر بود. مسوولان اقتصادی استان کردستان در این کارگروه، کاهش ۱۶ درصدی صادرات را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دادند تا برای آن راهکاری پیدا کنند.

استاندار کردستان در این نشست مسوولان گمرک را موظف کرد بررسی کنند که آیا این کاهش صادرات در سال‌های قبل نیز رخ داده است و این کاهش در چه بخش‌ها و به چه میزان از هر کالا بوده است. زاهدی انتخابات عراق و حضور گروه تروریستی داعش را در این کشور از دلایل احتمالی موثر در کاهش صادرات دانست. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج نیز در این نشست با اشاره به کاهش تمایل اقلیم کردستان عراق نسبت به کالاهای ایرانی گفت: اقلیم کردستان همچون گذشته از صادرات ما استقبال نمی‌کند. محمدسعید نقشی زادیان به تلاش برای برگزاری نشست‌های مشترک میان دو اتاق سنندج و سلیمانیه اشاره کرد و افزود: برخی از صادرکنندگان استان از مرز پرویزخان کرمانشاه به صادرات می‌پردازند.

وی به دلایل عدم تمایل کُردهای عراقی برای واردات کالا از استان کردستان اشاره‌ای نکرد و آن را به مسوولان حاضر در نشست سپرد.

مدیرکل جهاد کشاورزی کردستان نیز در این رابطه به‌طور ضمنی کیفیت را یکی از دلایل کاهش صادرات دانست و گفت: صادرات کالا به اقلیم کردستان عراق نیاز به یک متولی دارد تا از خروج کالاهای بی‌کیفیت جلوگیری شود.

کریم ذوالفقاری افزود: حقی که ما بر گردن مردم اقلیم کردستان عراق داریم بسیار بیشتر از دیگر کشورها است و باید صادرات از استان به این منطقه بیش از این باشد.

وی با بیان اینکه آمار و اطلاعات دقیقی برای سنجش و بررسی دلایل کاهش صادرات وجود ندارد، گفت: برای یافتن نقاط ضعف در صادرات نیاز به مطالعات دقیقی داریم.

مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های کردستان نیز در این نشست، کاهش صادرات از استان به عراق را با سیاست‌های گذشته استان و سیاست‌های فعلی اقلیم کردستان عراق مرتبط دانست و پرسید: چه اتفاقی افتاده است که کالاهای ترکیه‌ای و چینی به فروش می‌رود و کالاهای کشور ما فروش نمی‌رود؟

نعمت‌الله خواجه‌ای نیز کیفیت را عامل مهمی در این میان دانست و افزود: باید نظارتی بر کیفیت کالاهای صادراتی وجود داشته باشد تا از کالاهای ایرانی استقبال شود نه از گازوئیل ما.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان نیز در این نشست گفت: آماری در مورد صادرات صنایع دستی از مرزهای استان نداریم. رسول اشتودان افزود: بسیاری از صنایع دستی استان کردستان از طریق مرز نوسود و به‌طور غیررسمی به کردستان عراق صادر می‌شود.

وی با مطرح کردن این پرسش که آیا در آمارها و اعتبارات استانی، گردشگری نیز دیده می‌شود، گفت: گردشگری نیز یک صنعت ارزآور است و باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

اشتودان از ضرورت ایجاد یک نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی در مرز باشماق سخن گفت که در همین نشست مورد موافقت اداره حمل‌ونقل و پایانه‌های استان قرار گرفت.

مدیرکل گمرکات استان کردستان نیز در این نشست گفت: در ۶ ماه اول سال‌جاری بیش از ۲۱۳ میلیون دلار کالا از مرزهای استان صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۵۳ میلیون دلار بود ۱۶درصد کاهش نشان می‌دهد. بختیار رحمانی پور افزود: بیشترین حجم صادرات در زمینه ترانزیت کالا است.

وی به کمبود نیروی انسانی در دستگاه خود اشاره کرد و گفت: هنوز نتوانسته‌ایم چارت سازمانی را افزایش دهیم و فعالیت ۵۷ نیرو در گمرکات استان، با حجم تجارت کنونی مرزهای استان همخوانی ندارد.