لرزه زمستانی راهداری کردستان

دنیای‌اقتصاد، سنندج، فرزاد نویدی: مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان ضمن تشریح آمادگی واحد خود برای مدیریت راهداری زمستانه، وضعیت ماشین‌آلات و اعتبارات این مدیریت را ضعیف اعلام می‌کند. محمد راشد مدرس گرجی به تشریح وضعیت موجود جاده‌های کردستان پرداخت و با اشاره به اینکه حدود هشت هزار کیلومتر راه در استان کردستان داریم، گفت: ۹۰ درصد این راه‌ها در مناطق کوهستانی و تپه ماهور واقع شده و تنها ۱۰ درصد در دشت‌ها است.

به گفته وی در کردستان ۴۰ گردنه مهم وجود دارد که از این حیث استان، در رده استان‌های اول کشور است و وجود ۱۵ منطقه با امکان ریزش بهمن به طول هشت تا ۱۰ کیلومتر، استان را در رده استان‌های حائز اهمیت در بحث راهداری زمستانی قرار داده است.

وی همچنین به ۱۶ منطقه کولاک گیر به طول ۱۶ کیلومتر در استان کردستان نیز اشاره کرد و گفت: این شرایط، راهداری در زمستان را در استان کردستان با مشکل روبه‌رو کرده است.

وی با تاکید بر اینکه برای اجرای راهداری زمستانی باید برنامه‌ریزی ویژه داشته باشیم، گفت: بخش دولتی راهداری در استان کردستان بیش از ۴۰۰ نفر پرسنل و ۳۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین و نیمه سنگین دارد و هر ساله از ۱۵ آذرماه در قالب طرح راهداری زمستانی با همکاری پلیس راه، هلال احمر و فوریت‌های پزشکی این طرح را اجرا می‌کنیم.

به گفته وی راهداری در استان کردستان امسال نیز در قالب ۳۷ اکیپ و ۳۰ راهدارخانه ثابت و سیار و ۲۳ انبار و سوله شن و نمک آماده اجرای طرح راهداری زمستانی است.

وی با اشاره به اینکه امسال بیش از شش هزار تن نمک برای اجرای طرح برف‌روبی و یخ‌زدایی در جاده‌های استان خریداری و انبار شده است، گفت: باتوجه به اینکه به‌تازگی روکش آسفالت در محورهای استان انجام شده و نمک پاشی تمام این روکش‌ها را از بین می‌برد، برای سهولت در تردد مردم ناچار به استفاده از نمک برای برف‌روبی هستیم و چاره دیگری نداریم.

مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی کردستان یکی از مهم‌ترین مشکلات این مدیریت را برف‌روبی راه‌های روستایی دانست و گفت: شش هزار کیلومتر راه روستایی در استان کردستان داریم که هزار و ۸۰۰ کیلومتر آن بدون مشخصات است و راهداری تعهدی برای برف‌روبی ندارد اما طرح راهداری زمستانی را در این محورها نیز انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه برای برف‌روبی این محورها بخش دولتی از نظر پرسنل و ماشین‌آلات در مضیقه است به استفاده از پتانسیل بخش خصوصی برای اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: از ۱۰ سال قبل برف‌روبی زمستانی در جاده‌های روستایی را به بخش خصوصی واگذار کرده‌ایم اما متاسفانه خوب عمل نشده و نارضایتی‌هایی نیز به دنبال داشته است.

به گفته وی بخش خصوصی در استان کردستان با ۲۰۰ پرسنل در قالب ۲۵۰ دستگاه ماشین‌آلات و ۴۰ اکیپ، طرح راهداری زمستانی را در جاده‌های روستایی انجام می‌دهند اما به‌دلیل نداشتن تعهد کاری هرساله نارضایتی‌هایی از سوی ساکنان روستاها به وجود آمده است. وی همچنین به عدم استقبال بخش خصوصی برای اجرای طرح راهداری زمستانی در محورهای روستایی اشاره کرد و گفت: به‌دلیل بار مسوولیتی و عدم صرفه اقتصادی، بخش خصوصی رغبتی برای شرکت در مناقصه‌های راهداری زمستانی روستایی ندارد و چندین فراخوان مناقصه باید صادر شود تا شرکت کنند.

مدرس گرجی به مشکلات کمبود اعتبار در سال گذشته و عدم خریداری بسیاری از قطعات مورد نیاز طرح راهداری زمستانی در استان اشاره کرد و گفت: به‌دلیل کمبود اعتبار و عدم تخصیص نتوانستیم خیلی از خریدها از جمله لاستیک، روغن و تیغه مورد نیاز ماشین‌آلات را انجام بدهیم و امسال در این موارد با مشکل روبه‌رو هستیم.

وی هزینه هر تیغه برف روبی را پنج میلیون ریال ذکر کرد و گفت: این تیغه بعد از هر برف‌روبی باید تعویض شود و هزینه بالایی نیز دارد.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته برای اجرای طرح راهداری زمستانی ذخیره‌هایی در انبارها داشته‌ایم، گفت: امسال هیچ ذخیره‌ای به‌دلیل کمبود اعتبار نداشتیم و از این‌رو درخواست تامین اعتبار مورد نیاز را داریم.

مدرس گرجی اظهار کرد: اگرچه سال گذشته بارش‌های قابل ملاحظه‌ای نداشتیم اما توان اکیپ‌های راهداری صرف یخ زدایی شد.

به گفته وی سال گذشته یک میلیون لیتر گازوئیل توسط ماشین‌آلات راهداری در طرح راهداری زمستانی مصرف شد.

وی با اشاره به اینکه اکنون ۴۰ درصد از ۳۰۰ دستگاه ماشین‌آلات راهداری استان متوقف است، افزود: این ماشین‌آلات که سال گذشته در طرح راهداری زمستانی فعالیت داشتند به‌دلیل کمبود اعتبار، امسال تعمیر، تجهیز و نوسازی نشده است. به گفته وی برای تعمیر سه دستگاه ماشین‌آلات استان پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال هزینه شده و این درحالی است که ۳۰۰ دستگاه ماشین‌آلات دیگر هم نیاز به تعمیر و بازسازی دارد و رقم بسیار زیادی اعتبار مورد نیاز است. مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی کردستان در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به کمبود اعتبارات و مشکلات ماشین‌آلات راهداری، خواستار اطلاع‌رسانی به روستاها در صورت مسدود شدن راه‌ها شد.

وی گفت: متاسفانه از راهداری توقع می‌رود که یک ساعت پس از هر بارش اقدام به بازگشایی راه‌ها کند که با توجه به وضعیت اعتبارات و امکانات، این امر میسر نمی‌شود.

مدرس گرجی افزود: متاسفانه شاهد تغییر فرهنگ در روستاها هستیم و روستاییان مانند گذشته دیگر آمادگی مواجهه با بحران را ندارند.

وی گفت: روستاییان قبلا اقدام به ذخیره آذوقه و سوخت می‌کردند و مواقع بحران کمترین مشکلات را داشتند اما در سال‌های اخیر این ذخیره‌سازی‌ها انجام نمی‌شود و در هر بارش روستاها با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند و از راهداری توقع می‌رود سریع برف‌روبی را انجام دهد.