دنیای‌اقتصاد، قزوین، مهردادنوری: همایش ملی سیستم‌های مدیریت هوشمند ساختمان با رویکرد بهینه‌سازی انرژی توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین برگزار شد. فرخزاد، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در این همایش با اشاره به اینکه بازده این همایش می‌تواند منجر به تولید درآمد در حوزه ساختمان شود، اظهار کرد: سالانه ۸۰ میلیارد دلار یارانه به انرژی تعلق می‌گیرد که ۳۰ درصد آن متعلق به صنعت ساختمان است و در صورتی که در این حوزه ۳۰ درصد صرفه‌جویی صورت بگیرد، در سال بین ۷ تا ۸ میلیارد دلار در هزینه‌های ملی صرفه‌جویی خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۲هزار موتورخانه گازسوز در کشور فعال هستند، تصریح کرد: با کاهش این میزان به‌طور قطع در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی خواهیم کرد که تحقق آن توسط خدمات مهندسی امکان‌پذیر خواهد بود. فرخزاد با اشاره به ضرورت ورود دستگاه‌های مربوطه به‌منظور صرفه‌جویی در همان بخش تصریح کرد: در برخی کشورها به ازای هر نفر صرفه‌جویی مازاد یارانه انرژی به دستگاه مربوطه که بستر صرفه‌جویی را فراهم کرده تعلق می‌گیرد. وی با اشاره به اینکه قزوین نسبت به جمعیت خود بیشترین تعداد مهندس را دارد، اضافه کرد: همین ظرفیت می‌تواند به‌منظور صرفه‌جویی مورد استفاده قرار بگیرد؛ چرا که در سال ۹۱، ۱۲۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی مهندسی با عمر متوسط ۳۰ سال برای ساختمان اعلام شده و در صورت افزایش عمر ساختمان حتی به میزان یکسال ۴ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی صورت می‌گیرد. این اتفاق نیز منوط به اصلاح قانون مهندسی است که تحولی جدی در صنعت ساختمان خواهد داشت و موجب استفاده از نیروی انسانی و جلوگیری از هدررفت سرمایه می‌شود. مجابی، رئیس همایش و عضو هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین نیز با اشاره به اینکه این همایش با هدف تحقق فرامین مقام معظم رهبری در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی و ارائه خدمات برای کاهش مصرف انرژی برگزار شده، گفت: به‌دلیل بحران شدید انرژی موضوع استفاده از منابع انرژی پاک و ارائه راهکار به‌منظور استفاده بهینه و صحیح انرژی در ساختمان مباحث مهمی تلقی می‌شود.

محمدزاده؛ عضو هیات‌مدیره سازمان ملی زمین و مسکن نیز با تاکید بر اینکه موضوع بهینه‌سازی یک ضرورت و مسوولیت همگانی است، اظهار کرد: در حوزه مسوولیتی ما مصوبات مختلفی در حوزه محیط‌زیست، آسایش مردم و آیندگان مطرح شده است که همه به ضرورت بهینه‌سازی اشاره دارد. وی افزایش کمی تعداد مهندسان را در صورت اثرگذاری مفید دانسته و بیان کرد: در کشورما با وجود منابع محدود ولخرجی‌های زیادی در انرژی ساختمان صورت می‌گیرد و اهمیت تفهیم صرفه‌جویی به اندازه کافی احساس نمی‌شود از این رو به نظر می‌رسد باید توجه به این ضرورت را با تصمیم‌گیری‌های قوه مقننه ایجاد کرد.