دنیای‌اقتصاد، سنندج، فرزاد نویدی: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان کم آبی در استان را جدی دانست و گفت: ذخایر آب پشت سدهای استان به نسبت سه سال گذشته ۲۵ درصد کاهش یافته است. اقبال شانظری افزود: به‌دلیل تغییر اقلیم و کاهش آب ۴۲ درصد میزان روان آب‌های سطحی استان کاهش یافته است. وی افزود: هم‌اکنون با شرایطی که در کشور از نظر کم آبی و بحران آب به وجود آمده حساسیت‌های بخش آب بیشتر شده و باید با برنامه‌ریزی درست در آینده، کمترین مشکل را داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان به ۲/۱۳ میلیارد متر مکعب نزولات جوی استان اشاره و تصریح کرد: امسال در مقایسه با سال‌های گذشته میزان نزولات نیز ۲۰ درصد کاهش داشته است.

وی اظهار کرد: حجم روان آب‌های سطحی استان کردستان تا سال ۱۴۰۰ و افق ۱۰ سال آینده به ۵ میلیارد و ۳۰۰ مترمکعب می‌رسد.

وی افزود: امسال حدود ۴۰ درصد از اعتبارات ۸۰ میلیارد تومانی شرکت آب منطقه‌ای استان از محل منابع ملی و استانی و معادل ۳۰میلیارد تومان تخصیص یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان میزان اعتبارات مصوب سال گذشته را ۷۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این اعتبارات برای ۷ پروژه اجرایی در دست اقدام و تکمیل ساخت سدهای سورال، چراغ ویس سقز، سیاه زاخ دیواندره و سد آزاد با پیشرفت بیش از ۸۰ درصد هزینه شده است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: قرار بود این پروژه‌ها تا تیرماه امسال به اتمام برسد اما به‌دلیل محدودیت‌های اعتباری این طرح‌ها به اتمام نرسیده است.

شانظری اظهار کرد: سدهای در دست اقدام استان از حساسیت خاصی برخوردار هستند، به طوری که تکمیل این پروژه‌ها در روند تامین آب شرب استان موثر خواهند بود و در صورت تامین اعتبار در امسال این طرح‌ها به اتمام می‌رسند. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در ادامه از اجرای طرح آبرسانی به شهرهای بانه و سقز با بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی خبر داد و گفت: مطالعات طرح‌های آبرسانی به شهرهای بیجار، مریوان، قروه و دهگلان به اتمام رسیده و این طرح‌ها نیز اجرا خواهد شد. وی به اجرای پروژه پساب تصفیه خانه به‌منظور تامین آب شرب و صنعت استان نیز اشاره کرد و گفت: برای اجرای این طرح ۲۳۰ قرارداد اجرایی و مطالعاتی درسال ۹۳ منعقد شده است. شانظری همچنین از کاهش ۳۰ متری آب در دشت‌های دهگلان و قروه خبر داد و افزود: در حال حاضر شهرهای مریوان، کامیاران، بیجار، قروه و دهگلان از محل منابع زیرزمینی استفاده می‌کنند. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان به مشکل کم‌آبی در شهر سنندج اشاره کرد و گفت: از مجموع ۱۲۸ میلیون متر مکعب حجم آب سد قشلاق سنندج تنها ۲۰ میلیونمتر مکعب آن قابل استفاده است و این میزان آب نیز تنها جوابگوی دو ماه و نیم مصرف شهر سنندج است. وی گفت: تا سال ۹۴ با توجه به تمهیدات اتخاذ شده آب انتقالی از سد آزاد به میزان ۴۰ میلیونمتر مکعب برای رفع مشکل کم آبی سد قشلاق به شبکه تزریق می‌شود و از این طریق مشکل کم‌آبی سنندج برطرف خواهد شد.