راه‌اندازی سایت بازیافت نخاله در کرمانشاه

دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: شهردار کرمانشاه با بیان اینکه یکی از معضلات عمده در مدیریت شهری که اکنون اغلب شهرها و به‌ویژه کلان‌شهرها با آن روبه‌رو هستند، مدیریت ضایعات ساختمانی ناشی از ساخت و‌ساز و تخریب ساختمان‌ها و فعالیت‌های عمرانی درون شهرها است، گفت: عوامل بسیاری بر تولید و نوع ضایعات ساختمانی تاثیرگذار هستند که از آن جمله می‌توان به وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم، فصول سال، شرایط آب و هوایی، افزایش جمعیت، بافت شهر، رشد و توسعه شهر و مصالح ساختمانی محلی اشاره کرد. دکتر پیمان قربانی در حاشیه مراسم بهره‌برداری از نخستین سایت بازیافت نخاله کشور که در کرمانشاه راه‌اندازی شد، افزود: عدم استفاده مجدد از نخاله‌های ساختمانی نه تنها دور ریختن منابع قابل استحصال است، بلکه هدردادن سرمایه‌های ملی نیز محسوب می‌شود و تاکنون راهکارهای متفاوتی جهت ارتقای کارآیی سیستم بازیافت مواد زائد ارائه شده است که موفقیت این برنامه در ارتباط تنگاتنگ با شناسایی کلیه عوامل دخیل در امر بازیافت و در سطح کلان، زمینه‌ساز توسعه پایدار کشور است. وی تصریح کرد: تخلیه خاک و نخاله در معابر و گذرگاه‌های شهر یا در حاشیه راه‌ها، جاده‌ها و بزرگراه‌ها باعث به وجود آمدن مناظری زشت و نازیبا در محیط شهری می‌شود طوری که چشم هر بیننده‌ای را می‌آزارد و ضمن آلودگی محیط‌زیست، منجر به سد معبر و به دنبال آن به وجود آمدن حوادث احتمالی می‌شود که باعث واردآمدن خسارات جانی و مالی به شهروندان خواهد شد. شهردار کرمانشاه تاکید کرد: به‌طور کلی برای آنکه محیط پیرامونی شهر را از آسیب آلودگی‌های ناشی از زباله‌های ساختمانی نجات دهیم، چهار روش؛ کاهش در مبدا، استفاده مجدد، بازیافت، دفن در زیر خاک جهت مدیریت نخاله‌های ساختمانی وجود دارد، ولی اخیرا توجه اصلی برنامه‌های مدیریت نخاله‌های ساختمانی بر سه مورد اول است و ما مورد سوم؛ یعنی بازیافت را انتخاب کردیم که بهترین روش موجود هست و خوشبختانه موفق شدیم اولین شهر کشور باشیم که در این رابطه اقدام کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های مدیریت و بازیافت ضایعات و نخاله‌های ساختمانی در صورت مطالعه و اجرایی شدن می‌تواند به افزایش بهره‌وری مصالح در صنعت ساختمان و جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی منجر شود، تصریح کرد: کرمانشاه به هشت سایت بازیافت نخاله ساختمانی نیاز دارد و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تا پایان سال با تامین منابع مالی موردنیاز، هفت سایت دیگر را هم در نقاطی از شهر که نیازسنجی شده تا سطوح با فاصله‌های یکسانی را پوشش دهند، راه‌اندازی کنیم.

دکتر قربانی افزود: بررسی‌های ما حاکی از این است که کامیون داران عمدتا به شکل اتحادیه‌ای و تحت پوشش هیچ شرکتی فعالیت نمی‌کنند و به صورت منفرد اقدام به انتقال مواد زائد ساختمانی به حاشیه شهر می‌کنند؛ یعنی هرکس که کامیونی دارد وارد عرصه شده است و ممکن است در هر نقطه‌ای از شهر به تخلیه این ضایعات بپردازد.

وی گفت: در بدو امر پروسه‌ای برای این کار تعریف کردیم به این صورت که حجم مواد زائد و نخاله‌های ساختمانی ناشی از تخریب یا نوسازی هر ملک را برآورد می‌کنیم و اصل عوارض را از مالک می‌گیریم و او را هدایت می‌کنیم به سمت شرکت‌های شناخته شده‌ای که قرار است با تعداد زیاد کامیون‌هایی که تحت پوشش خود قرار می‌دهند، اقدام به حمل نخاله به سایت‌های مشخص شده کنند.

به گفته شهردار کرمانشاه، این مبادله متقابل و سود دوجانبه، از طرفی به نفع شهر، شهروندان و شهرداری است و از طرف دیگر به سود کامیون‌داران، شرکت‌ها و مالکان خواهد بود، ضمن اینکه کامیون‌داران یا شرکت‌هایی که در خارج از این چارچوب تعریف شده فعالیت کنند، برخورد و جریمه خواهند شد.

وی در ادامه گفت: در این پروسه، کامیون‌داران به جای آنکه مسافت طولانی را از هر نقطه شهر طی کنند و نخاله‌ها را به جایی در خارج از محدوده شهر ببرند و در طبیعت و دشت و دمن رها کنند، در کمترین فاصله و زمان ممکن به نزدیک‌ترین سایت بازیافت برده و تحویل می‌دهند. در این سایت محموله کامیون‌ها پذیرش شده و سیستم‌های بازیافت نخاله اقدامات لازم بازیافتی و فرآیند جداسازی و تبدیل به ریزدانه و درشت دانه را انجام می‌دهند که بسیاری از مواد حاصله از این بازیافت، سودمند و قابل‌فروش بوده و در فعالیت‌های عمرانی مثل زیرسازی، پارک‌سازی و... قابلیت استفاده می‌شوند. دکتر قربانی با اشاره به اینکه این روش محسنات زیادی برای شهر و مدیریت شهری دارد افزود: اثرگذارترین بخش کار، حفظ محیط‌زیست برای ساکنان شهر است که اگرچه شاید در کوتاه‌مدت خیلی محسوس نباشد، اما در دراز مدت اثرات مثبت و مفید آن معلوم می‌شود، چراکه نخاله‌های ساختمانی به آسانی قابل تبدیل و تجزیه در چرخه طبیعت نیستند و نسل‌ها طول می‌کشد تا دوباره تجزیه و جذب طبیعت شوند و در این مدت اثرات سوء خود را بر محیط‌زیست خواهند گذاشت. وی تاکید کرد: اولین سود این کار، ایجاد اشتغال ناشی از این موضوع است، به گونه‌ای که ما در اولین سایت برای ۸۰ نفر در دو شیفت کاری ایجاد اشتغال کرده‌ایم و تا زمان راه‌اندازی دیگر سایت‌ها می‌توانیم ماشین‌آلات و تجهیزات این پروژه را جابه جا و در نقطه دیگری که نیاز باشد مستقر کنیم.