دنیای اقتصاد - تبریز - رعنا نیک رفتار: طرح احداث بزرگراه تبریز - شهر جدید سهند به طول 22 کیلومتر که از سال 1387 و با هدف انتقال بخشی از جمعیت و سرریز شهر تبریز آغاز شده، هنوز در پیچ و خم وعده‌ها ناتمام باقی‌مانده است.
سهند یکی از شهرهای جدید استان آذربایجان‌شرقی است که سال ۸۷ و با هدف انتقال بخشی از جمعیت و سرریز شهر تبریز احداث شد. این شهر در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی تبریز و بر سر راه شهرستان آذرشهر قرار دارد.
مسوولان استانی از همان ماه‌های اولیه مکان‌یابی شهرجدید سهند، ایجاد راه دسترسی کوتاه‌تر بین این شهر و تبریز را در دستور کار خود قرار دادند، اما این مساله زمانی با جدیت دنبال شد که در سفر سوم هیات دولت به استان احداث بزرگراه آن به تصویب رسید و با در نظر گرفتن نیاز مبرم به این مسیر، پس از اتمام مراحل مطالعاتی، کارهای اجرایی آن آغاز شد که با احداث این بزرگراه مسیری را که شهروندان فاصله بین تبریز و سهند در شرایط عادی در حدود نیم ساعت تا سه ربع ساعت طی می‌کنند به حدود ۱۰ دقیقه تقلیل می‌دهد ضمن اینکه با انتقال بخشی از تردد به این مسیر، از ترافیک مسیر تبریز ـ ‌آذرشهر نیز خواهد کاست.
بزرگراه تبریز ـ سهند با ۲۲ کیلومتر در دو قطعه و به صورت چهار بانده در حال اجرا است که ساخت قطعه اول آن به طول هفت کیلومتر از سمت شهر جدید سهند از‌ سال ۸۹ و قطعه دوم آن با ۱۵ کیلومتر طول از سمت تبریز در سال ۹۰ شروع شده است.
طرحی که گفته می‌شود با بهره‌برداری از آن ساکنان سهند در کمتر از ۱۰ دقیقه به تبریز خواهند رسید و با در نظر گرفتن نبود مراکز کافی بهداشتی- درمانی، آموزشی، رفاهی- تفریحی در این شهر، ساکنان آن خواهند توانست به این امکانات اولیه دسترسی داشته باشند، ولی متاسفانه تاکنون وعده و وعیدهای مسوولان در این رابطه به تحقق نرسیده است.
اکبر آهکی، رئیس شورای شهر سهند دراین رابطه اظهار کرد: در صورت تامین اعتبار لازم برای این پروژه در کمتر از ۶ ماه می‌توان شاهد بهره‌برداری از آن بود.
وی افزود: از کل ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار لازم برای اتمام این پروژه برای امسال تنها ۴۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی دولت پیش‌بینی شده است.
آهکی در عین حال از اتمام ۵۰ درصد این بزرگراه خبر داد و گفت: این بزرگراه با ۵۰ درصد پیشرفت تنها نیازمند همت مسوولان برای اتمام و در نتیجه خارج کردن شهر جدید سهند به عنوان خاستگاه مسکن مهر از بن‌بست است.
وی خاطر نشان کرد: تلاش معاون عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی برای تامین اعتبار لازم برای این پروژه مورد تاکید بوده و شهرداری سهند نیز واگذاری محدوده این مسیر و شاهراه برای فروش و تامین اعتبار آن را پیشنهاد داده است.
آهکی پیش‌بینی کرد تا پایان سال‌جاری شاهد سکونت بیش از ۱۵۰ هزار خانوار در شهر جدید سهند خواهیم بود که اگر راه اصلی این شهر به عنوان خط ارتباطی با تبریز و مراکز مستقر در آنها از جمله مجموعه‌های بهداشتی و درمانی در کمترین زمان باشد شاهد کاسته شدن بیش از ۴۰ درصد از بار مشکلات مردم ساکن در سهند خواهیم بود.
البته باید متذکر شد که این پروژه‌ قرار بود حداکثر تا پایان دولت نهم به بهره‌برداری برسد، ولی طرح یاد شده به مانند بیشترطرح‌های مهر ماندگار نه تنها به اتمام نرسید، بلکه برای اتمام آن نیز هنوز اقدامی صورت نگرفته است.
بهرام روشنی، شهردار شهر جدید سهند نیز از اجرای توافق‌نامه برای تسریع در احداث و اتمام اتوبان تبریز - سهند خبر داد. وی در دیدار با معاون عمرانی استاندار یکی از مهم‌ترین در خواست‌های مردم شهر سهند را اتمام و بهره‌برداری از بزرگراه تبریز - سهند عنوان کرد و گفت: برای ادامه احداث این اتوبان ۶۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که در حال حاضر تنها ۴ میلیارد تومان به اجرای آن اختصاص یافته است که این رقم به هیچ وجه جوابگوی هزینه‌های احداث نیست.
شهردار سهند افزود: با در نظر گرفتن امکانات شهرداری از نظر ماشین‌آلات سنگین راهسازی و نیروی متخصص و کار آمد مقرر شده عملیات اجرایی بخشی از اتوبان سهند - تبریز ازسمت شهر سهند به شهرداری شهر تبریز واگذار شود تا نسبت به آغاز عملیات در اسرع وقت اقدام شود.
روشنی گفت: با بهره‌برداری از اتوبان مذکور علاوه‌بر جذب سرمایه‌گذار دیگر مشکلات خدماتی و بهداشتی به تبع آن حل شده و ترافیک مسیر تبریز - آذرشهر هم به مقدارقابل توجهی کاسته می‌شود و مردم شهرهای سهند و اسکو و گردشگران روستای کندوان هم از آن بهره مند خواهند شد.