دنیای‌اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: استاندار خوزستان با تاکید بر ایجاد اشتغال در بخش‌های خدماتی گفت: معتقدیم که اشتغال در این بخش مغفول مانده است.
عبدالحسن مقتدایی گفت: اولویت ما در سال ۹۳ توجه به اشتغالزایی در بخش خدمات است. وی افزود: در بخش خدمات باید خیلی کار شود و جای کار وجود دارد و درصد قابل توجهی از اشتغال در این بخش است.
مقتدایی در ادامه تصریح‌ کرد: طرح احیای اراضی خوزستان پس از سال‌ها در حال پیگیری است و از ۸۵۰ هزار هکتار به ۵۵۰ هزار هکتار رسیده است.
وی عنوان‌کرد: بنا به تصمیم‌های اتخاذ شده متولیان طرح احیای اراضی قرار است از تمام ظرفیت‌های استان استفاده و کار توسط پیمانکاران استان انجام شود تا ماندگاری سرمایه و اشتغال را داشته باشیم. مقتدایی بیان‌کرد: با توجه به اعتباراتی که صرف طرح احیای اراضی می‌شود معتقدم اجرای طرح موجب احیای جامعه کشاورزی استان می‌شود. وی افزود: دستورالعملی در دستور کار است که این دستورالعمل تا اواخر فروردین‌ماه تدوین و ابلاغ می‌شود و بر خرید از محصولات داخل استان تاکید دارد.
مقتدایی از جلوگیری از صدور فاکتورهای ذی‌حسابان برای خرید محصولات خارج استان که آن محصول در داخل استان هم تولید می‌شود، خبرداد و گفت: جلوی ورودی بار از خارج استان به داخل را با استقرار افراد خواهیم گرفت، البته من هم از تولیدکنندگان استان انتظار دارم خلاقیت و کیفیت را رعایت کنند و کیفیت را بالا ببرند تا قابل دفاع باشند. استاندار خوزستان با بیان اینکه ستاد معین تحت عنوان سواحل، عمران، تالاب‌ها، رودخانه‌ها و مراکز گردشگری در استان تشکیل شده است، افزود: مردم نباید به‌دلیل کمبود امکانات از استان خارج شوند و ما کاری را انجام می‌دهیم که در شأن استان و کسانی که جان و خون خود را هدیه داده‌اند، باشد.
احمد سیاحی، معاون عمرانی استاندار خوزستان نیز گفت: یکی از بحث‌های جدی بخش عمرانی استان، شناخت مشکلات استان و اولویت‌بندی این مشکلات است، چون معتقدم با همین محدودیت‌های اعتبارات و امکانات می‌توان بهره‌وری را بالا برد و به نحو مطلوبی از این امکانات استفاده کرد. وی افزود: سه اولویت در استان شامل مباحث آب، راه و راهسازی و راهداری و موضوع خدمات شهری و شهرسازی را باید در دستور کار خود قرار دهیم و برای این موضوعات باید شاخص‌هایی را تعریف یا در شاخص‌هایی بازنگری‌هایی کنیم.
سیاحی تصریح‌کرد: در بحث انتقال در سرشاخه‌های کارون همواره نگرانی‌های جدی وجود داشته است. کاهش آب و دبی رودخانه می‌تواند در کیفیت آب شرب شهرهای استان تاثیرگذار باشد و مسوولان بدانند که ۸۵ درصد آب شرب شهرهای استان از کارون تامین می‌شود.وی عنوان‌کرد: یکی از بحث‌های جدی ما در رابطه با طرح انتقال این بود که استان‌های هدف چقدر آب می‌خواهند برداشت
کنند.
همچنین یکی از نگرانی‌های جدی ما این بود که برای استان‌های هدف تنها بحث شرب مطرح نیست و موضوع تامین آب کشاورزی است. معاون عمران استانداری خوزستان ادامه داد: نگرانی دیگر این بود که می‌خواهند کشاورزی را در جای دیگری رونق دهند یا در قالب آب می‌خواهند بحث صنعت را توسعه دهند.
وی اظهار کرد: هیچ مخالفتی با انتقال آب شرب برای رفع کمبود آب شرب استان‌های دیگر وجود ندارد و با توجه به جلساتی رابطه با انتقال آب برای مصارف کشاورزی منتفی شود و هیچ‌گونه آبی از سرشاخه‌های رودخانه کارون برای کشاورزی منتقل نمی‌شود.
سیاحی بیان‌کرد: در این جلسات بحث انتقال آب برای مصارف صنعتی مطرح شد و ما اعلام کردیم که دلیلی وجود ندارد صنایعی راه‌اندازی شود که نیاز به آب بالایی داشته باشند‌ و به این ترتیب قطره‌ای برای آب صنایع از کارون برداشته نمی‌شود.
سیاحی اظهارکرد: موضوع دیگر، انتقال آب از طریق تونل بود. وقتی تونل باشد امکان اندازه‌گیری و پایش آب وجود ندارد که با مخالفت‌های جدی و بحث‌های کارشناسی، بحث تونل منتفی شد. وی تصریح‌کرد: همچنین مقرر شد که آب انتقالی به اصفهان ۱۵۲ میلیون مترمکعب، به کرمان ۱۸۰ میلیون مترمکعب و به یزد ۱۵۰ میلیون مترمکعب در سال
باشد. در نهایت با اقدامات صورت گرفته میزان آب انتقالی ۴۸۲ میلیون مترمکعب خواهد بود و هیچ نگرانی در رابطه با طرح انتقال وجود ندارد و جا دارد از جراید و تشکل‌ها که پیگیر این موضوع بودند، قدردانی کنیم.