دنیای اقتصاد - اهواز: مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون به مناسبت روز هوای پاک و هفته محیط زیست فعالیت‌هایزیست محیطی این شرکت را تشریح کرد. به گزارش روابط عمومی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون، سیدعبداله موسوی گفت: شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون در برنامه توسعه فضای سبز و تثبیت شن‌های روان خود اقدام به کشت، نگهداری و آبیاری 70 هزار درخت در اطراف تاسیسات، مالچ پاشی و تثبیت شن‌های روان و کاشت نهال به مساحت 3600 هکتار، کشت 900 هزار نهال روی سطح
مالچ پاشی شده و کشت ۱۰۰ هزار نهال بر خط رطوبتی جهت تثبیت شن‌های روان به مساحت ۵۰۰ هکتار و نگهداری و آبیاری ۴۰ هزار متر مربع فضای سبز ستاد با هزینه‌ای بالغ بر ۳۸ میلیارد ریال کرده است. مدیر شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون افزود: با استفاده از دستگاه فرآورش سیار نفت(MOT) با هزینه‌ای ۲۳ میلیارد ریالی از سوختن بیش از ۸۷ هزار بشکه نفت از مهرماه سال ۹۰ تاکنون جلوگیری کرده و با استفاده از دستگاه تفکیک‌گر سیار نفت (MOS) با هزینه‌ای معادل ۸۸۰ میلیون ریال که توسط کارشناسان خود شرکت طراحی و ساخته شده است، از سال ۸۳ تاکنون مانع از سوختن بیش از ۲۰۴ هزار بشکه نفت از چاه‌ها شدیم.
وی ادامه داد: این اقدام در کنار اقداماتی از قبیل پایش و مانیتورینگ مشعل‌ها با شیوه جدید، پالایش آلاینده‌ها در دو حوزه گازهای محیطی و آلاینده‌های دودکش‌ها بر اساس استاندارد‌های هوای پاک یا Ambient Air، خاموش کردن دائمی مشعل‌های دو واحد بهره‌برداری شماره ۱ و ۶ مارون که منتج به عدم سوزانده شدن روزانه ۳۵ میلیون فوت مکعب گاز شد، تعویض خطوط لوله انتقال پساب با لوله‌های غیرفلزی با هزینه‌ای حدود ۵۴ میلیارد ریال و تعمیر مشعل‌های ارتفاع بالا ۷۵ متری تاثیر بسزایی در کاهش آلایش هوای منطقه داشته است.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون به طرح بزرگ آماک یا جمع‌آوری گازهای بنگستانی اشاره و اظهار کرد: این طرح با ظرفیت اسمی ۶۶ میلیون
فوت مکعب در روز برای حفاظت از محیط زیست و پاک نگه داشتن هوا در میدان‌های مارون و کوپال انجام شد که در آن گازهای ترش همراه نفتی که قبلا سوزانده می‌شد، جمع آوری شده و پس از فشار افزایی به واحد شیرین‌سازی ارسال می‌شود.
وی در ادامه گفت: در حال حاضر حدود ۹۳ درصد از گازهای استحصالی جمع آوری و فرآورش می‌شود و در چشم‌انداز توسعه و بهینه‌سازی سیستم‌های ایستگاه‌های تقویت فشار گاز تا سال ۱۳۹۴ تمامی گازها جمع‌آوری خواهند شد.
وی موضوع پسآب‌های نمک‌زدایی را از موضوعات مهم شرکت دانست و گفت: با حفر۱۰ چاه جاذب عمیق (دفعی) با هزینه‌ای بیش از ۵۵۰ میلیارد ریال، بیش از ۹۶ درصد پسآب‌های حاصل از فرآیند نمکزدایی به این چاه‌ها تزریق و حدود چهار درصد باقیمانده به حوضچه‌های ویژه تبخیر ارسال می‌شود.