دنیای اقتصاد- شیراز- محمد صداقت: مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه تولید قارچ در این استان تا پایان سال به بیش از سه هزار تن افزایش خواهد یافت گفت: هم‌اکنون پنج کارگاه پرورش قارچ صنعتی در استان فارس با ظرفیت دو هزار و 300 تن مشغول فعالیت هستند و اقدامات موثری برای توسعه این ظرفیت صورت گرفته است.
مهندس اسد شریفی، توسعه کشت قارچ را به دلیل قابلیت صادراتی آن و افزایش ارزش افزوده آن ضروری دانست و افزود: استان فارس با ۳۰ واحد فعال کوچک و بزرگ و تولید سالانه بیش از سه هزار تن قارچ خوراکی رتبه هشتم تولید این محصول را در کشور به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: ظرفیت تولید قارچ در استان فارس نسبت به سال قبل در حال افزایش است و در حال حاضر از میزان ۲۳۰۰ تن قارچ تولیدی استان فارس، ۵۰ درصد (۱۱۵۰تن) در داخل استان مصرف می‌شود و مابقی نیز به استان‌های هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و کهکیلویه و بویراحمد صادر می‌شود. مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس بیان کرد: افزون بر این، با اتمام عملیات ساختمانی برخی کارگاه‌های تولید قارچ که به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند، میزان ۹۰۰ تن دیگر به ظرفیت تولید قارچ در این استان اضافه خواهد شد و مجموع تولید این محصول در استان تا پایان سال به بالای سه هزار تن خواهد رسید. وی گفت: در بین محصولات باغی و زراعی، کشت و پرورش محصولات زودبازده از جمله قارچ خوراکی بنا به دلایلی نظیر شاخص اقتصادی، زیست‌محیطی، تغذیه‌ای و دارویی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. شریفی همچنین در خصوص جایگاه پرورش قارچ در اشتغالزایی گفت: در هر هکتار زمین کشاورزی می‌توان برای یک یا دو نفر اشتغال ایجاد کرد، ولی برای یک واحد یکصدتنی تولید قارچ می‌توان ۱۰ تا ۲۰ نفر را به کار گرفت، ضمن اینکه هیچ محصولی نمی‌تواند مانند قارچ در واحد متر مربع به این صورت سود و بازدهی اقتصادی داشته باشد.
مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس به میزان اشتغال‌زایی در عرصه تولید و بسته‌بندی قارچ نیز اشاره کرد و گفت: این عرصه برای ۲۰۷ نفر به طور مستقیم و ۳۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی کرده است.
شریفی در ادامه ابراز امیدواری کرد که با ورود فناوری روز دنیا در زمینه تولید و بسته‌بندی قارچ، تحول چشمگیری در تولید و عرضه مطلوب این محصول در استان صورت گیرد.