دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: پنجمین نمایشگاه صنعت نفت خوزستان با حضور بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت و هیات همراه رئیس جمهور و مسوولان ارشد وزارت نفت در محل نمایشگاه بین‌المللی اهواز افتتاح شد.
در این نمایشگاه کالاها و تجهیزات مورد نیاز در صنایع نفت، گاز، حفاری و پخش و پالایش نفت به معرض دید عموم گذاشته شد.
مناطق نفت‌خیز لکوموتیو اقتصاد کشور است
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در مراسم افتتاح پنجمین نمایشگاه تخصصی صنعت نفت خوزستان گفت: وجود مناطق نفت‌خیز، شرکت حفاری، صنایع پتروشیمی و دیگر صنایع وابسته به نفت در جنوب غرب کشور باعث شده این منطقه موقعیت ویژه‌ای داشته باشد.
حمید بورد اظهار کرد: تولید بیش از۸۰ درصدی نفت و ۱۶ درصدی گاز کشور و وجود قدیمی‌ترین پالایشگاه، از دیگر ویژگی‌های این منطقه است.
وی افزود: به اعتقاد مسوولان کشور، خوزستان پایتخت نفت ایران است و این مساله باعث شده که ما نمایشگاهی از صنایع بالادستی نفت در استان برگزار کنیم.
بورد تصریح کرد: هر ساله دو نمایشگاه توسط شرکت ملی حفاری و مناطق نفت‌خیز جنوب در استان در حوزه نفت برگزار می‌شد که امسال با هماهنگی شرکت‌های مربوطه، این نمایشگاه تجمیع شد و این اقدام، استقبال وسیع سازندگان و دست‌اندرکاران حوزه‌های نفت را به دنبال داشته است.
وی عنوان کرد: هر ساله یک نمایشگاه در حوزه نفت در تهران برگزار می‌شود، و نمایشگاه خوزستان به عنوان دومین نمایشگاه تخصصی نفت محسوب می‌شود و این مساله فرصت مناسبی برای در کنار هم قرار دادن سازندگان و مصرف‌کنندگان در صنعت نفت است. وی بیان کرد: از نظر حضور و تعداد شرکت‌کنندگان رشد بیش از ۴۰ درصدی را در این نمایشگاه شاهد هستیم.
بورد اظهار کرد: حدود ۴۶ درصد از شرکت‌های حضور یافته در این نمایشگاه، سازندگان استان هستند که در خوزستان کارگاه و کارخانه دارند و به صنعت نفت خدمت می‌کنند.
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ادامه داد: شاید ما اصلی‌ترین نمایشگاه نفت در کشور را نداشته باشیم، اما می‌توان گفت حداقل دومین نمایشگاه تخصصی نفت به ما اختصاص دارد.
وی اظهار کرد: امیدواریم در نهایت در صنعت نفت روزبه‌روز به خودکفایی و تولید مایحتاج کشور نزدیک شویم.
بورد گفت: امسال برای اولین بار در کشور با همکاری مناطق نفت‌خیز و گروه ملی فولاد، تیوبینگ تولید شد که این محصول وارد نمایشگاه شده است. همچنین امسال قراردادی به ارزش بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان بین مناطق نفت‌خیز، لوله‌سازی اهواز و شرکت فولاد اکسین تنظیم شده که در این نمایشگاه منعقد خواهد شد.
لزوم ورود به بازار عراق
در زمینه صنعت حفاری
حمیدرضا گلپایگانی، مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران نیز گفت: در این شرکت بیش از سه هزار و ۶۰۰ حلقه چاه، حفاری و بالغ بر۱۰۰ هزار عملیات فنی انجام شده است.
وی افزود: در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از بازار ایران در بخش عملیات و خدمات فنی را در اختیار داریم و باید تلاش کنیم به بازار عراق نیز وارد شویم؛ البته اگر امنیت فراهم شود در اسرع وقت این برنامه را محقق خواهیم کرد.
گلپایگانی تصریح کرد: در حال حاضر آموزش نیروهای عراقی توسط کارشناسان شرکت ملی حفاری در دستور کار قرار دارد و برنامه در حال پیش رفتن است و در صدد هستیم که در آینده سهمی در بازار عراق نیز داشته باشیم. وی تصریح کرد: برنامه خودکفایی از ابتدای سال ۸۰ به صورت جدی آغاز شد و در نهایت اداره ساخت و مدیریت پژوهش در شرکت حفاری تشکیل شد و در حال حاضر به صورت دانش‌بنیان عمل می‌کنیم. تلاش ما در شرکت ملی حفاری این است که اگر کاری در استان قابل انجام است، این کار به دیگر استان‌ها محول نشود.
مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران بیان کرد: در سال‌های گذشته اولین نمایشگاه تخصصی صنعت نفت خوزستان با حضور ۳۰ شرکت برگزار شد که امروز شاهد حضور ۲۰۳ شرکت در این نمایشگاه هستیم؛ در صورت افزایش فضای نمایشگاه نیز قطعا می‌توانستیم سرمایه‌گذاران و سازندگان بیشتری را برای این نمایشگاه جذب کنیم و این مساله نشان‌دهنده رشد اقتصادی در صنعت حفاری و نفت در استان است.
وی اظهار کرد: ما همیشه از سازندگان استان دفاع کرده‌ایم، به همین دلیل شاهد هستید که بیش از ۵۰ درصد از ظرفیت نمایشگاه متعلق به سازندگان خوزستانی است و ۱۰۶ شرکت خوزستانی در این نمایشگاه حضور دارند.
گلپایگانی تصریح کرد: در مجموع ۱۱۰ شرکت با شرکت ملی حفاری ایران همکاری می‌کنند که ۲۵ شرکت از خارج استان و ۸۵ شرکت سازندگان داخل استان هستند و این مساله یک فرصت محسوب می‌شود.