دنیای اقتصاد - زنجان - اسدالله قربان‌زاده: در جلسه هم‌اندیشی چگونگی تامین منابع مالی طرح‌های گلخانه‌ای با محوریت تامین مالی زنجیره ارزش مدیر شعب بانک کشاورزی استان بر لزوم گرایش کشاورزان به تولید محصولات نهایی با سرمایه‌گذاری در فرآوری محصولات کشاورزی به منظور بهره‌مندی از ارزش افزوده نهفته در بخش‌های مختلف زنجیره ارزش کشاورزی تاکید کرد.
بهزاد نیکخواه با بیان ‌اینکه سورتینگ، بسته‌بندی مناسب و استاندارد‌سازی محصولات راه رسیدن به بازارهای جهانی و توسعه صادرات محصولات کشاورزی است، گفت: اکنون با سرمایه‌گذاری و توسعه تولید محصولات گلخانه‌ای و تقاضای بسیار مناسب جهانی برای محصولات کشورمان شرایط برای کسب سهم از بازار جهانی این محصولات مهیا شده است. نیکخواه، نفوذ به ‌این بازارها را مستلزم برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مناسب در حلقه‌ها و عوامل مختلف زنجیره ارزش عنوان کرد و افزود: ورود سرمایه‌گذاران اعم از تشکل‌های حقوقی متشکل از تولیدکنندگان یا دیگر فعالان اقتصادی به بخش‌های فرآوری، سیستم بازاریابی و صادرات این محصولات و به روز کردن عوامل و کنش‌گران زنجیره ارزش می‌تواند نوعی پیش تدبیری و آینده نگری باشد.
به گفته وی، مشکلات عدیده موجود در تولیدات گلخانه‌ای کشور متاثر از عدم توجه به مسایل بازار و استانداردهای جهانی در تولید‌ این محصولات است.
این مقام بانکی استان زنجان، با بیان اینکه نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ درصد گردش مالی محصولات کشاورزی در خارج از مزرعه، باغ یا گلخانه روی می‌دهد، ادامه داد: به دلیل سرمایه‌گذاری بسیار ‌اندک در بخش فرآوری یا پروسسینگ محصولات کشاورزی استان، بخش اعظم محصولات کشاورزی استان به صورت خام از استان خارج می‌شود.
نیکخواه با بیان اینکه پارادوکس فراوانی و فقر در استان زنجان با تکیه بر مزیت‌های نسبی سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی صورت می‌گیرد، یادآور شد: با معرفی مزیت‌های سرمایه‌گذاری استان در بخش فرآوری محصولات کشاورزی و جذب سرمایه‌گذاری بومی داخلی و خارجی و به عبارت بهتر ثروت نهفته در زنجیره تولید را در استان ‌ایجاد تا معضلات اقتصادی و اجتماعی استان مانند بیکاری و فقر را مدیریت کرد.
مدیر شعب بانک کشاورزی ‌این استان، با اعلام آمادگی‌این بانک در تامین مالی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط کشاورزی افزود: ‌ایجاد امنیت غذایی و تامین غذای سالم با رویکرد انسان سالم؛ محور توسعه پایدار ماموریت اصلی بانک کشاورزی است و حمایت همه جانبه از تولید محصولات سالم، پاک و ارگانیک از نقاط عطف خط‌مشی اعتباری بانک است.
نیکخواه اظهار کرد: حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور در شعاع ۳۰۰ کیلومتری زنجان زندگی می‌کنند و ‌این مزیت نسبی چشم‌انداز توسعه اقتصادی در تمامی حوزه‌های اقتصادی به ویژه در زمینه محصولات کشاورزی است.
وی با اعلام ‌اینکه در منطقه آنتالیا ترکیه ۴۰هزار هکتار گلخانه در حال بهره‌برداری است، با مقایسه ‌این آمار با کشورمان ادامه داد: ‌این مساحت در کشورمان محدود به هفت هزار هکتار و در استان زنجان ۴۵ هکتار است.‌ این کارشناس اقتصادی، از حمایت‌های بانک کشاورزی برای توسعه کشت گلخانه‌ای خبر داد. این کارشناس اقتصادی، بر ضرورت افزایش و ارتقای سهم مردم استان زنجان از منابع و منافع ملی، تاکید کرد و از رشد پنج برابری پرتفوی تسهیلات کشاورزی استان در سه سال اخیر و ارتقای درجه ۱۷ شعبه از مجموع ۳۲ شعبه استان و ارتقای درجه استان از گروه استان‌های درجه سه به گروه استان‌های درجه دو خبر داد.
فعالیت با سود‌اندک
در ادامه رییس سازمان جهاد کشاورزی‌این استان با تاکید بر‌اینکه قرار نیست تمامی مشکلات فعالان ‌این صنعت را بخش دولتی حل کند، گفت: باید قبول کنیم که در کشور فعالیت در بخش تولید نسبت به واسطه‌گری و خرید و فروش ارز سود کمتری دارد. محمدرضا نهاوندی‌پور با تاکید بر الگوی کشت گلخانه‌ای درباره مشکلات‌ این صنعت اظهار کرد: زمان کشت، تراکم، هدر رفت انرژی و سایر مشکلات باید در سایه مدیریت مرتفع شود و تولید کننده نگران سطح میزان زیر کشت نباشد. وی با تاکید بر‌اینکه نباید فعالان ‌این صنعت گرفتار روزمرگی شوند، ادامه داد: باید از تجربه سایر استان‌ها و حتی کشورها برای توسعه ‌این بخش سود ببریم. نهاوندی‌پور با اعلام ‌اینکه هنوز پرونده صنعت گلخانه‌ای را نبسته‌ایم، ادامه داد: باید در فکر تکمیل زنجیره ارزش باشیم و در ‌این راه ‌ایجاد شرکت تعاونی می‌تواند در کاستن برخی مشکلات سد راه فروش و بازاریابی تاثیرگذار باشد.
وی، بر لزوم راه‌اندازی واحد مکانیزاسیون در مجتمع شهرک گلخانه‌ای زنجان تاکید کرد و در پاسخ به سوالات فعالان مجتمع گلخانه‌ای درباره مناسب نبودن زیرساخت راه منتهی به‌این شهرک افزود: اجرای عملیات زیرساختی‌این راه نیازمند تامین اعتبار است که در بازدید استاندار از ‌این مجتمع صورت گرفت که باید ‌این موضوع از طریق اداره راه‌وشهرسازی شهرستان تامین شود. به گفته وی، ‌این طرح با مشارکت ۳۰ درصدی فعالان مجتمع و ۷۰ درصدی بخش دولتی قابل حل است.
ورود فناوری جدید
به صنعت گلخانه‌ای
مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی‌ این استان نیز با تاکید بر‌اینکه باید شرایط ورود فناوری جدید را در صنعت گلخانه‎ای فراهم کنیم، گفت: اکنون در رشته‎های دانشگاهی درس مدیریت داخل گلخانه به دانشجویان رشته کشاورزی ارایه نمی‌شود و مشکل دانش فنی در سطح گلخانه‎ها سبب بهره‎دهی پایین در‌این حوزه می‌شود. به گفته سعید ادیب، باید شرایط لازم ورود دانش فنی به صنعت گلخانه‎ای کشور فراهم و اقدامات خاصی برای اصلاح حلقه‎های مفقوده در‌ این صنعت صورت گیرد.