دنیای اقتصاد- اصفهان- آرزو کریمی مقدم: نشست بررسی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در اصفهان و منطقه اژه ترکیه با حضور یک هیات 16 نفره از این منطقه ترکیه در سالن اجتماعات اتاق اصفهان برگزار شد. رییس اتاق اصفهان در ابتدای این نشست گفت: اصفهان بزرگ‌ترین و وسیع‌ترین فعالیت صنعتی و اقتصادی ایران را پس از تهران دارد و می‌تواند شریک تجاری موثری برای ترکیه باشد.

خسرو کسائیان با اشاره به تولید 70 درصد فولاد و 40 درصد منسوجات کشور توسط استان اصفهان گفت: استان اصفهان در بخش‌های صنعتی، کشاورزی و صنایع‌دستی توانمندی‌های بسیاری دارد که یک نمونه آن تولید و صادرات فرش دستباف است که بهترین فرش صادراتی ایران به شمار می‌آید. وی خواستار توسعه مبادلات اقتصادی منطقه اژه ترکیه با استان اصفهان شد و گفت: خوشبختانه در شرایط تحریم ناعادلانه علیه ایران حجم تجارت دو کشور سال به سال افزایش یافته است.
کسائیان به سفر اخیر هیات اتاق اصفهان به استانبول ترکیه اشاره کرد و گفت: در این سفر تفاهم‌نامه همکاری بین دو اتاق با هدف معرفی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری به امضا رسید.
وی تاکید کرد: امیدواریم با رویکرد جدید سیاست خارجی ایران شاهد برداشتن تحریم‌های اقتصادی باشیم و روابط عادی تجاری با سایر کشورها برقرار شود. کسائیان ایران و ترکیه را دو کشور دوست‌، مسلمان و مهم‌تر از آن همسایه دانست و گفت: رابطه سیاسی و تجاری ایران و ترکیه به چند سده گذشته برمی‌گردد و در هر شرایطی فعالان اقتصادی دو کشور توانسته‌اند به تجارت با یکدیگر بپردازند.وی خطاب به هیات تجاری ترکیه‌ای گفت: برقراری رابطه اقتصادی برد-برد بین فعالان اقتصادی دو کشور می‌تواند رابطه درازمدت و باثبات ایجاد کند.رییس انجمن همکاری منطقه‌ای «اژه و ایران» در این نشست گفت: در سال 2012 میزان 40 میلیون دلار مواد غذایی از ایران از طریق منطقه اژه ترکیه صادر شده است.حسین آریان تصریح کرد: این انجمن در سال 2011 با هدف تقویت روابط تجار ایران در منطقه اژه با مرکزیت شهر ازمیر تاسیس شد و در ابتدا این انجمن به صورت یک گروه فعالیت می‌کرد، اما با توجه به احساس نیاز به گسترش مبادلات تجاری بیشتر به انجمن ارتقا یافت.
وی اضافه کرد: اعضای ترک این انجمن به 40 شرکت تولیدی بزرگ و متوسط رسیده است و افزایش ارتباطات بیشتر تجار، آموزش زبان فارسی به تجار ترک و بالعکس آموزش زبان ترکی به بازرگانان ایرانی و نیز برگزاری کنفرانس‌های اقتصادی از جمله فعالیت‌های این انجمن بوده است.آریان با اشاره به ارتباطات عمیق فرهنگی بین دو کشور مسلمان ترکیه و ایران، گفت: بازرگانان ایرانی در سال‌های اخیر با مشکلات زیادی همچون بسته شدن حساب‌های ارزی و نیز عدم موفقیت در ثبت شرکت در ترکیه مواجه بوده‌اند، اما با برقراری ارتباطات خوب با دوستان ترک از طرف این انجمن مشکلات نیز به تبع آن رفع شده است.