دنیای اقتصاد - سنندج - فرزاد نویدی: عملیات اجرایی فرودگاه سقز در سال 1384 با اعتباری معادل 15 میلیارد ریال از محل اعتبارات توسعه و توازن منطقه‌ای در ضلع جنوب شرقی شهر سقز در زمینی با وسعت 170 هکتار آغاز شد، اما کمبود اعتبارات روند احداث این پروژه را کند کرده است.
شهرستان سقز به دلیل موقعیت جغرافیایی یکی از نقاط توجیه دار برای احداث فرودگاه است که می‌تواند دو میلیون و 500 هزار نفر از جمعیت منطقه شمال غرب کشور را زیر پوشش قرار دهد و از این رو لازم است روند احداث فرودگاه این شهرستان با اختصاص اعتبارات مورد نیاز تسریع یابد.
سقز در فاصله ۱۸۷ کیلومتری شمال غربی سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و از شمال به آذربایجان غربی و شهر بوکان، از غرب به بانه و از جنوب به مریوان و از شرق به دیواندره محدود می‌شود.این شهرستان حدود ۲۱۰ هزار نفر جمعیت دارد و دومین شهر پرجمعیت استان کردستان بعد از سنندج محسوب می‌شود. براساس آمار و اطلاعاتی که در پایگاه اطلاع‌رسانی فرمانداری سقز منتشر شده است، در سفر دور اول هیات دولت نهم به استان کردستان مصوب شد که عملیات اجرایی این طرح تسریع شود.
براساس اعلام فرمانداری سقز، با پیگیری‌های مسوولان استان کردستان حاصل مطالعات انجام شده توسط مهندسان مشاور ایمن راه در سال ۸۶ به مناقصه گذاشته شد و از میان ۹ شرکت صاحب صلاحیت در تاریخ ۲۰ تیرماه سال ۸۴ شرکت ساختمانی و راه‌سازی «هیوالرد» به عنوان پیمانکار منتخب برای انجام عملیات احداث باند پرواز، جاده گشت زنی و فنس کشی فرودگاه انتخاب شد. براساس این آمار، فرودگاه سقز به عنوان کلید توسعه منطقه، در شبکه ارتباطی کشور، ساکنان شهرهای حوزه نفوذی خود را که بیش از ۵/۲ میلیون نفر می‌باشند، زیر پوشش قرار می‌دهد.
فرمانداری سقز در ادامه تشریح وضعیت فرودگاه این شهرستان در پایگاه اطلاع رسانی خود آورده است: تا ابتدای سال ۸۸ مبلغ ۲۷ میلیارد ریال از محل اعتبارات توسعه و توازن منطقه‌ای به این پروژه اختصاص یافته است. این طرح در سال ۸۸ دارای ۲۰ میلیارد ریال اعتبار و در سال ۸۹ نیز ۳۰.۷۶۶ میلیارد ریال اعتبار داشته است.
از جمله مشکلات عمده این طرح از نظر فرمانداری سقز، کمبود شدید اعتبار، طولانی شدن زمان اجرای پروژه، عدم جابه‌جایی دکل‌های فشار قوی در محدوده عملیاتی طرح، عدم احداث جاده جایگزین مسیر سقز - مریوان و تداخل قسمتی از اراضی آن با زمین‌های موجود در آن محدوده اعلام شده است.
ایجاد فرودگاه سقز علاوه بر توسعه شبکه حمل و نقل، در توسعه مبادلات فرهنگی، توسعه آموزش عالی، گردشگری و ارائه خدمات درمانی سریع نیز موثر خواهد بود.
مسوولان استانی و کشوری بر اهمیت احداث فرودگاه در سقز باتوجه به موقعیت جغرافیایی این شهرستان تاکید دارند که انتظار می‌رود میزان اعتبارات مورد نیاز این پروژه به موقع تخصیص داده شود.
همچنین مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور نیز در نشستی خبری از ساخت پنج فرودگاه جدید در کشور خبر داده و گفته است: این تعداد فرودگاه برای تسهیل در تردد مسافران احداث خواهد شد.محمود رسولی‌ن‍ژاد فرودگاه‌های مدرس، گناباد، ولی‌عصر، سقز و ماکو را از جمله فرودگاه‌های در دست اقدام برای احداث ذکر کرده است.
وی با بیان اینکه هشت فرودگاه کشور متعلق به وزارت نفت است، افزود: تنها فرودگاه‌هایی که متعلق به وزارت راه و شهرسازی باشد، از بودجه دولتی اعتبار دریافت می‌کنند.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان نیز در ارتباط با وضعیت روند احداث فرودگاه سقز، گفت: با توجه به جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفری شهرستان سقز و همچنین قرار گرفتن در مسیر شمال غرب کشور و دسترسی آسان هشت شهرستان استان‌های کردستان و آذربایجان غربی، این شهرستان یکی از نقاط توجیه دار برای احداث فرودگاه است.
محمد صادق وجدی با اشاره به اینکه براساس مقررات هر شهرستانی که ۱۰۰ کیلومتر از مرکز استان فاصله داشته باشد برای احداث فرودگاه توجیه دارد، فاصله سقز با سنندج را بیش از ۲۰۰ کیلومتر اعلام کرد و افزود: سقز حوزه نفوذ بسیار خوبی دارد به‌طوری که هشت شهرستان نزدیک به آن با جمعیتی معادل دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفرمی‌توانند از این فرودگاه استفاده کند.
وی همچنین نزدیکی به شهرستان بانه به عنوان یکی از مراکز اقتصادی منطقه غرب و شمال غرب کشور را از دیگر مزیت‌های احداث فرودگاه و توجیه‌پذیری آن در سقز دانست.
وی با اشاره به اینکه زمین مورد نیاز احداث این فرودگاه در گذشته خریداری شده و هیچ مشکلی از نظر معارض ندارد، گفت: طرح فرودگاه سقز هم اکنون در ردیف ملی بودجه دارد.
وی فرودگاه سقز را مشابه فرودگاه سنندج دانست و گفت: این فرودگاه سه هزار متر طول و ۴۰ متر عرض دارد.
به گفته وی عملیات اجرایی باند فرودگاه سقز در حال احداث است و ترمینال و پایانه آن مطالعه شده و در آینده عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.
به گفته وی سال گذشته ۵۳۰ متر و امسال نیز تاکنون ۸۰۰ متر از طول باند فرودگاه سقز آسفالت شده است. مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت: در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز، سال آینده طول باند فرودگاه سقز را آسفالت می‌کنیم.
به گفته وجدی اگر اعتبارات را به موقع اختصاص دهند ظرف ۱۸ ماه آینده فرودگاه سقز را به اتمام می‌رسانیم.
وی میزان اعتبارات مورد نیاز برای عملیاتی کردن فرودگاه سقز را ۴۰۰ میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: این فرودگاه در بخش باند و عوامل پروازی ۴۱درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وجدی اظهار کرد: امسال ۱۷۶ میلیارد ریال اعتبار برای فرودگاه سقز در نظر گرفته شده است که ۲۰میلیارد ریال آن از بودجه عمومی و ۱۵۷میلیارد ریال نیز از طریق اوراق مشارکت تامین می‌شود.