دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان از آغاز ساخت فاز دوم این پالایشگاه تا دو ماه دیگر خبر داد. مسلم رحیمی گفت: در زمان حاضر کار طراحی اولیه اجرای فاز دوم پالایشگاه آبادان در دست انجام است.
وی با بیان اینکه فاز دوم پالایشگاه آبادان به منظور تثبیت ظرفیت پالایشگاه و ایجاد سوخت سبز اجرا و راه اندازی می‌شود، افزود: با وارد مدار شدن فاز دوم پالایشگاه آبادان، تولید این پالایشگاه با خوراک ۳۶۰ هزار بشکه در قالب یک پالایشگاه استاندارد و با تولید یورو پنج خواهد بود.
رحیمی اظهار کرد: با اجرای فاز دوم، پالایشگاه آبادان می‌تواند به عنوان یکی از پالایشگاه‌های بسیار خوب و به ‌روز کشور و حتی منطقه و جهان تبدیل شود.
مدیر عامل شرکت پالایش نفت آبادان گفت: با آغاز به کار عملیات فاز دوم پالایشگاه آبادان، سه هزار نفر به صورت مستقیم و بیش از سه هزار نفر دیگر نیز به صورت غیر مستقیم از میان نیروهای بومی منطقه مشغول به کار می‌شوند که این امر سبب تحولی بنیادی در اقتصاد منطقه خواهد شد.
وی از واحدهای تقطیر در اتمسفر و خلأ، واحدهای آپ گریدینگ، واحدهای تکمیلی در ارتباط با سوخت سبز همچون واحد تصفیه نفت و گاز، تصفیه نفت سفید، ایزومریزاسیون نفت و گاز، واحدهای گوگرد سازی، تصفیه گاز با آمین و واحد هیدروژن، واحد نیتروژن و واحدهای جانبی یوگریتیک با واحد برق و بخار(مولدهای برق و تصفیه آب) به عنوان پروژه‌های قابل اجرا در فاز دوم پالایشگاه آبادان نام برد.
رحیمی همچنین از جایگزینی واحدهای جدید به جای واحدهای قدیمی در رده فعالیت پالایشگاه، به حداقل رساندن میزان گوگرد موجود در محصولات نفت و گاز، نفت سفید و بنزین و ایجاد سوخت سبز به عنوان مزایای اجرای فاز دوم پالایشگاه آبادان نام برد.
به گفته وی فاز دوم پالایشگاه آبادان از طریق تامین منابع از طریق فاینایس و توافقات شرکت ملی فرآورده‌های نفتی و کنسرسیوم داخلی و خارجی انجام می‌شود.
مسوول اداره کنترل، نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه شرکت پالایش نفت آبادان نیز گفت: پالایشگاه آبادان به عنوان بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین مجموعه پالایشگاهی کشور، همواره در زمینه استفاده از روش‌های نوین پیشگام بوده است.
عبدالحسین دارمی زاده گفت: هدف مدیریت در بخش نگهداری و تعمیرات، بر کمترین ازکارافتادگی و بیشترین زمان در سرویس بودن دستگاه‌ها پالایشگاه آبادان استوار است.
وی اظهار کرد: برای حصول به این خواسته، ایده‌آل این است که خرابی دستگاه را پیش از مشکل ساز شدن تشخیص دهیم تا فرصت کافی برای اقدامات اصلاحی داشته باشیم.
دارمی زاده گفت: به همین منظور، سیستم‌های کنترل، نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه مبتنی بر اصل پایش وضعیت تجهیزات و ارائه بهترین شیوه نگهداری، طراحی شده‌اند و در راستای رسیدن به نتیجه دلخواه، از ابزارها و روش‌های پیشرفته علمی استفاده می‌کنند.
وی افزود: اداره کنترل، نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه پالایشگاه آبادان از سال ۱۳۷۹ فعالیت خود را آغاز کرده و دراین‌سال‌ها علاوه بر گسترش دامنه فعالیت‌های خود، به طور مداوم سعی در استفاده از فناوری روز برای بهبود عملکرد خود داشته است.
مسوول اداره کنترل، نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه شرکت پالایش نفت آبادان گفت:هم‌اکنون این اداره مشتمل بر دو بخش اصلی پایش وضعیت (CM) و گروه مکانیزاسیون نگهداری و مدیریت تعمیرات (CMMS) است که هر یک از این دو بخش به چهار گروه ماشینری، برق، ابزاردقیق و مکانیک ثابت تقسیم می‌شوند.
دارمی زاده گفت: در بخش CM عمده فعالیت‌های این بخش بر بررسی وضعیت تجهیزات دوار از قبیل پمپ‌ها، توربین‌ها و کمپرسورها و همچنین ترانس‌های برق استوار است.
وی افزود: با توجه به حساسیت و تاریخچه هر دستگاه، برنامه زمان‌بندی تهیه شده و تمامی تجهیزات زیر پوشش که نزدیک به دوهزار تجهیز دوار و ۳۰۰ ترانس است در یک ماه مورد آزمایش قرار می‌گیرند.
دارمی زاده اظهار کرد: با توجه به عمومیت استفاده از آنالیز ارتعاشات در تشخیص عیوب برای دستگاه‌های مختلف، این روش اساس کار قرار گرفته و از آنالیز روغن و ترموگرافی در جهت تکمیل پایش وضعیت استفاده می‌شود، به‌طوری‌که این پایش مستمر سبب می‌شود که روند تغییر در شرایط کاری دستگاه رصد شده و خرابی‌ها در ابتدای پیدایش تشخیص داده شوند و لذا از صدمات بیشتر جلوگیری می‌شود.
دارمی زاده افزود: پالایشگاه آبادان جزو نخستین واحدهای صنعتی است که از این روش برای عیب‌یابی و کشف خرابی تجهیزات استفاده کرده است.