تداوم خشکسالی 12 ساله
دنیای اقتصاد - تبریز - رعنا نیک‌رفتار: مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی اعلام کرد: با توجه به اینکه هم اکنون 12 سال است که منطقه در حال خشکسالی به‌سر می‌برد، بر‌اساس پیش‌بینی این روند ممکن است تا 30 سال دیگر هم ادامه یابد. مهندس ارسلان ‌هاشمی ضمن اشاره به موقعیت‌های بارشی در سال‌های قبل و مقایسه آن با وضع کنونی خاطرنشان کرد:
در نتیجه کاهش بارندگی‌ها و افزایش مصرف و توسعه زمین‌های کشاورزی، منطقه اینک نیازمند منابع آبی است تا با عزم ملی برای کاهش اثرات ناشی از خشکسالی، همراه با راهکارهای علمی و اولویت بخشی به اقدامات لازم به رفع مشکلات منجر شود.
مهندس‌ هاشمی ضمنا برای کاهش اثرات این پدیده در بخش کشاورزی هم اقدامات لازم را اولویت‌دار دانست و یادآور شد که با تقویت و کاهش بارش اثرات اشاره شده می‌توان در این بخش زمینه را برای جلوگیری از تسری آن به دیگر بخش‌ها فراهم آورد.
مدیر عامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در مورد خشکی دریاچه ارومیه و تاثیر موقعیت آب و هوایی آن نیز گفت: بیشترین تاثیر در کاهش آب این تالاب ناشی از شرایط آب‌و‌هوایی می‌باشد که با افت آب‌های زیر‌زمینی در حوضه‌های این دریاچه تسریع شده است. همچنین جلوگیری از برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و رساندن آب به زمین‌های کشاورزی اطراف این حوضه را در کاهش اثرات خشکسالی موثر عنوان کرد و متذکر شد که با انتقال آب رودخانه ارس به دشت‌های شمال و شمال شرقی آذربایجان شرقی هم کشاورزی این دشت‌ها از نابودی نجات می‌یابد و هم پساب‌های ناشی از آن که نزدیک به ۷۰ درصد آب مصرفی بخش شرب و صنعت است به آبخوان‌ها تزریق می‌شود.
وی در عین حال تاکید کرد: هیچ منبع علمی و کارشناسی مخلوط شدن آب شیرین با آب شور دریاچه ارومیه را توجیهی ندانسته و استفاده از آب ارس در دشت‌های آذربایجان غربی، اردبیل و آذربایجان شرقی برای استفاده بهینه از این نعمت خدادادی است.
مهندس ‌هاشمی گفت: مطالعات طرح انتقال آب ارس به آذربایجان شرقی از سال ۱۳۵۸ شروع شده و این طرح متمرکز با استفاده از حقابه آذربایجان شرقی از این رودخانه مرزی با هدف تامین آب شرب و صنعت و تغذیه آبخوان‌های حاشیه دریاچه ارومیه است.
وی همچنین از شروع عملیات اجرایی طرح انتقال آب ارس به شمال شرق دریاچه ارومیه خبر داد و افزود: این طرح نیاز شرب و صنعت بیش از ۵/۳ میلیون نفر از جمعیت استان را تامین خواهد کرد که عمدتا با هدف تامین نیازهای شرب و صنعت مراکز جمعیتی و صنعتی محدوده طرح، جبران کسری سفره‌های آب زیرزمینی و تعادل بخشی تراز دریاچه ارومیه و بهبود اراضی کشاورزی موجود در محدوده طرح به روش آبیاری مدرن اجرا می‌شود.
مهندس ‌هاشمی پیرامون آثار اقتصادی و اجتماعی این طرح هم گفت: اجرای طرح انتقال آب ارس به شمال شرق دریاچه ارومیه ضمن توسعه استان آذربایجان شرقی در بخش صنعت و شرب با پیشگیری از بروز بحران آبی در افق ۱۴۲۵ و اشتغال‌زایی غیر‌مستقیم بیش از سه هزار نفر موجب کاهش تنش‌های اجتماعی ناشی از کم آبی در منطقه و نیز با تعادل بخشی افت تراز دریاچه باعث جلوگیری از پیشروی شوره‌زارهای ساحلی و طوفان نمک و حفظ کیفیت مراتع و اراضی کشاورزی از نظر زیست‌محیطی می‌شود.
وی در مورد هزینه‌های اجرایی طرح هم اظهار کرد: هزینه‌های اولیه طرح برای اجرای آبگیر، خط انتقال، تونل مسیر لوله‌گذاری، راه دسترسی، ایستگاه‌های پمپاژ، تصفیه‌خانه، مخازن ذخیره، سیستم انتقال پیام با احتساب هزینه‌‌های استملاک اراضی و نیرو‌رسانی بر‌اساس برآورد سال ۱۳۹۲ بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد ریال و با احتساب دوره پنج ساله و باز‌پرداخت اصل و سود فاینانس در حدود ۳۵ هزار میلیارد ریال است که از طریق فاینانس خارجی تامین می‌شود.
لازم به یادآوری است که اجرای این طرح عظیم شامل آبگیری در حاشیه رودخانه ارس در شهرستان جلفا به ظرفیت برداشت ۳۰۰ میلیون متر مکعب در سال، خط انتقال فولادی به قطر ۲ هزار میلی‌متر و به طول ۱۳۴ کیلومتر با ظرفیت انتقال ۷ متر مکعب در ثانیه، یک رشته تونل انتقال ۵/۵ کیلومتری به قطر ۳/۲ متر، ۸ باب ایستگاه پمپاژ، سیستم تامین برق ۱۰۰ مگاواتی، ۱۳ مخزن ذخیره به حجم کل ۳۹۰ هزار متر‌مکعب، تصفیه‌خانه مقدماتی به ظرفیت ۹/۱ متر‌مکعب در ثانیه در محل برداشت و تصفیه‌خانه اصلی به ظرفیت ۶/۶ متر‌مکعب در ثانیه در شمال‌غرب شهر صوفیان است.