مسوولان استانی بسترهای لازم برای حضور بخش‌خصوصی را فراهم کنند

ارومیه- خبرنگار دنیای اقتصاد: وزیر کار و امور اجتماعی گفت: حجم پول در شبکه بانکی کشور جوابگوی نیاز سرمایه‌گذاری‌های بزرگ نیست. سید محمد جهرمی افزود: برای تحقق افق چشم‌انداز ۲۰ساله باید سالانه ۲۰۰هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری استانی، منطقه‌ای و شهرستانی با الگوبرداری از مدل‌های بازار سرمایه صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته بیش از دومیلیون شغل جدید به افراد واگذار شده است افزود: فرصت‌های شغلی ایجاد شده علاوه بر جایگزینی افراد بازنشسته، از کار افتاده وفوت کرده هستند. یعنی شاغلان یک میلیون و ۹۵۰هزار نفر نسبت به سال ۸۳ افزایش یافته است.

وزیر کار و امور اجتماعی با بیان اینکه راهکار برون رفت کشور از مشکلات بیکاری، سرمایه‌گذاری و صادرات محصولات غیرنفتی است گفت: مسوولان در استان‌ها باید در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی بسترهای لازم را برای سرمایه‌گذاری‌ در بخش‌خصوصی فراهم کنند چرا که پدیده بیکاری و معضل اشتغال با سرمایه‌گذاری و مدیریت منابع قابل حل است. وی افزود: نماد اصلی سرمایه‌گذاری، بخش‌خصوصی است و مسوولان استانی باید بستر را برای تلاش و ظهور بخش غیردولتی فراهم کنند.

جهرمی در ادامه به اقدامات دولت در این زمینه اشاره کرد و گفت: در سال ۸۵ در مقایسه با سال ۸۴ حدود ۵/۲ برابر تسهیلات به بخش غیردولتی پرداخت شد که این یکی از بسترسازی‌ها است.

وی صادرات غیرنفتی را از دیگر اقدامات دولت در این زمینه دانست و افزود: در زمینه صادرات غیرنفتی از رشد ۴۶درصدی برخورداریم که این بسیار ارزشمند است.

جهرمی نقش نظام بانکی در توسعه را مورد بحث قرار داد و گفت: نظام بانکی به طور کامل نمی‌تواند پاسخگوی نیاز سرمایه‌گذاری‌های بزرگ برای جهش بلند اقتصادی باشد. وزیر کار یادآور شد: باید به سمت راهکارهای مناسب برای تامین منابع که یکی از آنها ایجاد شرکت سرمایه‌گذاری است برویم و کشور برای اینکه بتواند به افق توسعه برسد باید سالی ۲هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کند.

وی گفت: در دو سال گذشته بیش از دو میلیون اشتغال در کشور تحقق یافته است و با اقدامات صورت گرفته از سال ۸۴ کشور به کارگاه بزرگی تبدیل شده که در صورت ادامه این روند، ۴/۸درصد نرخ بیکاری در برنامه چهارم توسعه تحقق می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه در استان آذربایجان‌غربی اقدامات خوبی در زمینه اشتغال و کاهش نرخ بیکاری صورت گرفته است خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری آذربایجان‌غربی از ۳/۸درصد در بهار سال گذشته به ۲/۷درصد در بهار سال‌جاری کاهش یافته است و با کاهش نرخ مهاجرت، افزایش سرمایه‌گذاری در شهرستان‌ها و بهبود محیط کسب و کار افق درخشانی پیش روی استان آذربایجان‌غربی است.

جهرمی در خصوص تعداد واحدهای بحران‌زده در کشور گفت: تعداد این واحدها از ۲۰۰ واحد به ۴۸ واحد رسیده است.

وی با اشاره به حوادث ناشی از کار در واحدها نیز با بیان اینکه برای کاهش حوادث در واحدها، مراکز ایمنی و بهداشت در سازمان‌های کار و امور اجتماعی ایجاد شده است، افزود: بخش عمده حوادث در کارگاه‌های ساختمانی روی می‌دهد که در این رابطه آموزش‌های لازم به پیمانکاران ارائه می‌شود.

استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این مراسم موقعیت صنعتی و کشاورزی استان را تشریح کرد و گفت: ۹۸درصد صنعت موجود در این استان در دست بخش‌خصوصی است.

وی تصریح کرد: ۳۰درصد از طرح‌های معطل مانده در آذربایجان‌غربی به علت کمبود منابع مالی است علاوه بر آن بروکراسی اداری در نظام بانکی نیز بالا است.

رحیم قربانی گفت: استان آذربایجان‌غربی یک پایانه بزرگ تجاری است و روابط خوب آن با کشورهای همسایه می‌تواند در توسعه صادرات این استان موثر باشد.

وی افزود: شرکت‌های سرمایه‌گذاری باید در این استان شکل گیرد تا زمینه حضور در بازارهای بین‌المللی فراهم شود.

استاندار آذربایجان غربی یادآور شد: برنامه عدالت‌محوری و مهرورزی دولت در استان با آهنگ مناسب و متوازن در حال اجرا است.

در پایان این مراسم قوچعلی سلیمانی به عنوان رییس جدید سازمان کار و امور اجتماعی آذربایجان‌غربی معرفی شد.