بندرعباس - خبرنگار دنیای اقتصاد: در هفته دولت امسال ۲۹ طرح با اعتبار معادل ۲۵۰میلیارد ریال از سوی شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با حضور استاندارو مسؤلان استانی به بهره‌برداری رسید. رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان در مراسم بهره‌برداری از این طرح‌ها گفت: از مجموع این طرح‌ها ۲۰ طرح با اعتبار ۶۰میلیارد ریال در بخش آب و دو طرح با اعتبار ۱۹۰میلیارد ریال در بخش فاضلاب بوده است که عملیات اجرایی آنها از سال‌های ۸۴ و ۸۵ آغاز شده بود.

خادمی افزود: طرح‌های اجرا شده در بخش آب خود شامل دو بخش طرح‌های تامین آب و طرح‌های توسعه و اصلاح شبکه هستند که در بخش اول عملیات حفر، تجهیز و کف‌شکنی چاه‌ها، ساخت ایستگاه‌های پمپاژ و نصب تجهیزات مکانیکی برقی انجام شده و اجرای عملیات اصلاح شبکه فرسوده آب محلات، اجرای خطوط جمع‌آوری چاه‌های محفوره، خطوط انتقال، توسعه شبکه آب شهرها، ساخت مخازن ذخیره، تاسیسات کلرزنی و ساخت حوضچه شیرآلات نیز در بخش توسعه و اصلاح شبکه صورت گرفته است.

وی همچنین از ساخت تصفیه خانه فاضلاب، وصل انشعاب، اجرای شبکه‌های جمع‌آوری و ساخت آدم‌‌روها نیز به عنوان طرح‌های اجرا شده در بخش فاضلاب یاد کرد و افزود: ساخت شبکه جمع‌آوری فاضلاب و نصب انشعابات ۱۶ محله بندرعباس از مهم‌ترین طرح‌های این بخش محسوب می‌شود که در آن با اجرای ۳۰۰هزار متر مربع مرمت و آسفالت معابر و نصب حدود ۱۹ هزار انشعاب فاضلاب امکان بهره‌مندی بیش از ۳۰هزار خانوار در محلات یاد شده از مزایای طرح فاضلاب فراهم آمد.

خادمی تصریح کرد: آنچه ما را در انجام خدمات رسانی به مردم با مشکل مواجه کرده تداوم بحران خسکسالی با دوره‌های طولانی در سطح استان است که خسارت‌های سنگین را به سفره‌های آب زیرزمینی و آب‌های سطحی وارد کرده و تامین آب تعدادی از شهرهای استان را به مخاطره انداخته است. به طوری که در شهرهایی همچون بندرعباس، بندرلنگه و کنگ و بندر خمیر کمبود آب از حالت بحرانی فراتر رفته و آژیر قرمز بی آبی به صدا در آمده است.

وی ادامه داد: از این رو تشکیل تیم‌های جدید، تامین آب در این شهرها در دستور کار قرار گرفته تا با حفر چاه‌های جدید، کف شکنی چاه‌ها و حتی اجاره چاه‌های کشاورزی و خرید آب از کشاورزان، آبرسانی سیار و سایر روش‌های دیگر، چالش‌ها کاهش یافته و کمبودها جبران شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان تاکید کرد: وضعیت توپوگرافی شهر بندرعباس با پنج هزار و ۵۰۰ هکتار مساحت و تنوع ارتفاع مناطق و محلات مختلف آن از سطح دریا موجب شده که تنظیم فشار آب در شبکه به راحتی امکان پذیر نباشد که این امر علاوه بر مشکل کم آبی سبب شده تا برای تامین نیاز آبی شهر بندرعباس که در وضعیت ایده‌آل آن دو هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه است با کمبود ۵۰۰ لیتر در ثانیه آب روبه‌رو شویم.

از این رو سعی شده با نهادینه کردن فرهنگ مصرف صحیح آب و اعمال سیاست‌های مدیریت مصرف و روش‌هایی همچون نوبت‌بندی‌ آب کاهش و تعدیل فشار آب در شبکه، کنترل مصرف آب در سازمان‌ها، ادارات، شهرداری‌ها و فضای سبز، نصب شیرآلات و تجهیزات کاهنده مصرف آب اصلاح شبکه‌های فرسوده، شناسایی انشعابات غیرمجاز، هوشمند نمودن نقشه‌های عملیاتی شبکه آب و تعویض کنتورهای خراب مشترکین این کمبود را به نحو مقتضی جبران و آب مورد نیاز شهروندان به هر طریق ممکن تامین شود.

وی در ادامه افزود: انتظار ما از مردم این است که رعایت اصل صرفه‌جویی را همواره مدنظر قرار دهند، چرا که مشترکین با صرفه‌جویی ۲۰ تا ۳۰درصدی از آب مصرفی خود می‌توانند این شرکت را در توزیع متعادل و متوازن آب در سطح شهرها و رفع بسیاری از کمبودهای موجود یاری کنند.