ساری- خبرنگار دنیای اقتصاد: نصب سرعت‌گیر بیش از ۵/۲ سانتی‌متر در جاده‌های تمام دنیا ممنوع است. عبدالحسین بیگدلی، مدیرکل راه و ترابری استان مازندران با اعلام مطلب فوق، یکی از عوامل تخریب آسفالت راه‌ها را نصب سرعت‌گیر دانست و افزود: به دلیل نبود مدیریت صحیح و ناتوانی در کنترل سرعت در جاده‌ها سرعت‌گیر در جاده‌های داخل شهری و ورودی شهرها نصب می‌شود که این امر هم نمای ظاهری جاده را بر هم می‌زند و هم باعث تخریب آسفالت جاده‌ها می‌شود.

وی ضمن منسوخ دانستن نصب سرعت‌گیر در دنیا افزود: باید با نصب تابلوهای هشداردهنده، راننده را وادار به کاهش سرعت کرد.

بیگدلی با اشاره به اینکه راه‌های استان مازندران به دلیل قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب، ملی هستند افزود: نصب علائم هشداردهنده، اطلاعاتی، حفاظتی و راهنمایی و رانندگی، جاده‌های شمال کشور را ایمن می‌کند.

مدیرکل راه و ترابری استان مازندران با بیان اینکه راه‌های این استان به دلیل حادثه خیزی رتبه ۴ تا ۵ کشوری را به خود اختصاص داده است،. در خصوص اقدامات انجام شده به منظور رفع نقاط حادثه‌خیز استان گفت: با مشارکت و هماهنگی اداره حمل و نقل و پایانه‌ها و راهنمایی و رانندگی، ۲۶۹ نقطه حادثه‌خیز شناسایی شده که ۱۵۰ مورد آن در سال‌های گذشته ایمن‌سازی شده و ۱۱۹ مورد دیگر نیز تا پایان برنامه چهارم توسعه ایمن می‌شوند.

بیگدلی، طرح‌های شاخص وزارت راه و ترابری در استان مازندران در سال‌جاری را شامل، ساخت بزرگراه فیروزکوه - قائمشهر، ساخت و تکمیل بزرگراه رامسر- چالوس - محمودآباد، بابلسر - ساری- بهشهر، ساخت و تکمیل کنارگذر شمالی ساری، ساخت بزرگراه ساری- جویبار، مطالعه کنارگذر جنوبی ساری، مطالعه و ساخت بزرگراه آمل- امامزاده هاشم (هراز)، ساخت و تکمیل بزرگراه ساری- خزرآباد، ساخت تقاطع غیر همسطح کمربندی شمالی آمل، ساخت تقاطع همسطح دوراهی اوجی‌آباد، ساخت راه فرودگاه ساری و آزادراه تهران- شمال اعلام کرد.

وی همچنین افزود: بهسازی و ایمن‌سای ۴ کیلومتر از محور هراز و تبدیل آن به بزرگراه نیز آغاز شده و بهسازی ۲۰ کیلومتر دیگر از این راه نیز در دست بررسی است و تا پایان سال‌جاری به مناقصه گذاشته می‌شود.

بیگدلی جمع کل اعتبارات استانی و ملی در سال گذشته را ۸۹۷میلیارد و ۳۷۷میلیون ریال عنوان کرد که از این مبلغ ۱۰۷میلیارد و ۴۸۰میلیون ریال به راهداری، ۲۹۹میلیارد و ۶۶۳میلیون ریال به بهسازی و ۲۹۶میلیارد و ۵۳۶میلیون به راه‌های روستایی اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه اعتبار سال ۸۵ نسبت به سال قبل از آن، ۱۴درصد رشد داشته است، هزینه‌های راهسازی را در استان بسیار بالا دانست و گفت: دلیل این امر نبود مصالح راهسازی، کافی نبودن کارخانه‌های آسفالت، تهی شدن رودخانه‌ها به علت برداشت‌های غیر مجاز و غیر اصولی، کافی نبودن معادن، مشکلات جوی و نبود پیمانکار توانمند در زمینه راهسازی در استان دانست و گفت: سعی بر این است از مدیران و راهسازان کارآمد مازندرانی در اجرای طرح‌های جاده‌ای استفاده کنیم.