مشهد- خبرنگار دنیای‌اقتصاد: مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اعلام کرد: سالانه یک‌میلیارد مترمکعب از حجم آب زیرزمینی استان کاسته می‌شود. کریمیان افزود: در صورت استمرار این وضعیت تا ۲۰سال آینده تامین موادغذایی کشور با مشکل مواجه و معضلات بخش کشاورزی هم چندبرابر خواهد شد.

وی با اشاره به برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی، بر افزایش کارایی آبیاری از مزارع و باغ‌ها تاکید کرد.

وی گفت: وجود کانال‌های سنتی در مزارع از عوامل هدررفتن آب‌ها است که باید با ایجاد کانال‌های بتونی و لوله‌گذاری از این مشکل جلوگیری‌ شود.

وی با بیان اینکه یکپارچه‌سازی و تسطیح زمین‌ها، کمک موثری در استفاده مطلوب از آب خواهد کرد، افزود: کوچک بودن زمین‌ها و مالکیت‌های کوچک از عوامل کاهش تولیدات کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه، متوسط مالکیت زمین‌ها در خراسان رضوی ۴/۳هکتار، یعنی کمتر از ۴هکتار است، گفت: این امر، هزینه انجام عملیات تسطیح و یکپارچه‌سازی اراضی را در واحد سطح افزایش داده است.

وی افزود: برای رفع این مشکل، کشاورزان باید به سمت ایجاد مجتمع‌های آبی‌ رفته و با برداشتن مرز‌های بین زمین‌ها کارایی تولید را افزایش دهند.

وی همچنین وجود چاه‌های غیرمجاز و برداشت بیش از میزان تعیین شده در پروانه آنها را، از عوامل کاهش سطح آب‌های زیرزمینی در دشت‌ها دانست و افزود: در ۴۰سال گذشته تنها در دشت مشهد و چناران تعداد چاه ۳ تا ۴ برابر افزایش یافته است.