خطوط جدید قطار شهری تبریز تصویب شد

معاونت حمل‌ونقل و ترافیک تبریز گفت: طرح مطالعات جامعه حمل ونقل شهر تبریز توسط شورای‌عالی ترافیک کشور با هدف مشخص کردن سیاست‌های آینده برنامه‌های میان مدت و بلندمدت ترافیک، تصویب شد. یعقوب وحیدکیا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در خصوص طرح مطالعات جامعه حمل‌ونقل محدوده ترافیکی تبریز افزود: مطالعات طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر تبریز در اوایل سال ۸۳ با مهندسین مشاور از بخش‌خصوصی صورت گرفت و مقدمات ایجاد دفتر محلی مشاور، ترکیب گروه‌های آمارگیری تا شهریور ماه سال ۸۳ به طول انجامید و بعد از آن به جمع‌آوری آمار مبدا و مقصد از ۲۰‌هزار خانوار شهر تبریز به شکل مراجعه به در منزل و آمارگیری خطوط برش انجام گرفت.

وی افزود: همزمان با آغاز مطالعات موضوع جمع‌آوری اطلاعات و آمار مربوط به پایانه‌های فرودگاه، راه‌آهن و برداشت‌های میدانی، تقاطع عرضی شبکه راه‌ها و تهیه نقشه‌های لازم و دیگر اقدامات، مشاور، اولین نتیجه را در قالب پیشنهاد کریدورها با تقاضای بالای سفر قطار شهری بر اساس اولویت‌های اجرایی پیشنهاد کرد که در شورای‌عالی ترافیک استان به تصویب رسید، که بعد از آن در دو مرحله بررسی و با حضور وزیر کشور، در شورای‌عالی ترافیک کشور به تصویب رسید.

وحیدکیا با اشاره به مطالعات انجام گرفته طرح خاطرنشان کرد: گزارش‌های نهایی ارائه شده با توجه به سیر تحول شهر تبریز اهداف حوزه نفوذ جمعیت و اشتغال، منطقه‌بندی و حدود نفوذ، مبدا و مقصد، پارکینگ، جابجایی کالا انجام گرفته است که در آن گزارش تاکسیرانی، اتوبوسرانی، پایانه‌ها، شبکه معابر شهری و دیگر عوامل همچون پیش‌بینی سفرهای آینده، بانک اطلاعاتی پروژه، پیشنهادهای اجرایی کوتاه‌مدت، مدیریت تقاضای سفر، تغییر ساعات مدنظر بوده است و تمامی مطالعات دیگر باید بر اساس همین مطالعات صورت گیرد که از جمله می توان به مطالعات حمل‌ونقل ترکیبی، جهات شبکه حمل‌ونقل، افزایش کارآیی حمل‌ونقل عمومی نام برد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک تبریز تصریح کرد: این کارها لازمه اجرا شدن صحیح پروژه‌ها و تبدیل آنها به پروژه‌های عملیاتی است. وحید‌کیا در خصوص کریدورهای قطار شهری اظهار کرد: در طرح جامع علاوه بر تایید کریدور اول قطار شهری «ائل گلی» به «شهرک لاله»، ۲ مسیر کریدور قطار شهری با اولویت‌های ۲ و ۳ پیشنهاد شد و مورد تصویب قرار گرفت.

وی در مورد خطوط قطار شهری گفت: خط شماره ۲ از «شهرک باغمیشه» شروع و در محدوده مرکزی با خط ۱ تلاقی کرده و در نهایت به «قراملک» منتهی خواهد شد، همچنین خط ۳ از میدان آذربایجان شروع شد و در محدوده مرکزی با خط ۱ و ۲ تلاقی داشته و منتهی به انتهای طالقانی خواهد شد و مسیر رینک در امتداد خیابان کمربندی شهر به صورت کریدور ساخت قطار شهری یا سیستم مکمل دیگری به عنوان خط ۴ در این طرح تصویب شده است. مدیرعامل قطار شهری تبریز نیز در این خصوص گفت: با جذب ۲۵۰‌میلیارد ریال اعتبار روند ساخت قطار شهری تبریز سرعت بیشتری می‌گیرد.

بهرام عبابافی افزود: با تلاش مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی بیشترین بودجه از تبصره ۱۳ بعد از تهران به قطار شهری تبریز اختصاص یافته که این جذب اعتبار در نوع خود بی‌سابقه است.

وی افزود: سازمان قطار شهری تبریز نیز توانسته از متمم بودجه قطارهای شهری سال گذشته ۹۰‌میلیارد ریال به صورت کامل جذب کند تا روند عملیات اجرایی قطار شهری تبریز در فصل زمستان هم ادامه یابد. عبابافی گفت: اگر دولت واگن‌های قطار شهری تبریز را تامین کند طبق برنامه پیش‌بینی شده اوایل سال آینده ۶ کیلومتر از قطار شهری تبریز به بهره‌برداری خواهد رسید. مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز با بیان اینکه ۱۰۰‌میلیون نفر هر سال از طریق مترو در تبریز جابه‌جا خواهند شد، اظهار کرد: در هر ۲ دقیقه یک قطار با یک‌هزار نفر حرکت خواهد داشت که این رقم در هر ساعت به ۳۰‌هزار نفر می‌رسد.

وی اضافه کرد: با بهره‌برداری کامل از متروی تبریز هر روز تا ۴۰۰‌هزار نفر از مردم این شهر، توسط شبکه متروی شهری در خطوط مختلف جابه‌جا می‌شوند.