سالانه 600میلیون تومان برای بازسازی سواحل هزینه می‌شود

ساری - خبرنگار دنیای اقتصاد: مدیرکل شیلات مازندران به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران گفت: به دلیل برداشت غیرمجاز شن و ماسه از سواحل دریای خزر، سالانه ۵۰۰ الی ۶۰۰میلیون تومان برای بازسازی ساحل و صید پره هزینه می‌شود. حسن حبیب‌نژاد در خصوص برخی رودخانه‌های استان که در زادآوری ماهیان استخوانی، نقش مهمی دارند، گفت: در این رودخانه‌ها میزان آلودگی شدید است. این در حالی است که آب‌های کشاورزی با سموم و فاضلاب صنعتی و خانگی با کلر زیاد به این رودخانه‌ها اضافه می‌شود و قدرت زاد و ولد ماهیان را در فصل تولید مثل از بین می‌برد.

وی گفت: قرار است رودخانه تجن که مرکز ورود ماهیان خاویاری و سفید برای تخم‌ریزی است، طرح آزمایشی با ۷۰۰میلیون تومان اعتبار به مدت سه سال اجرا شود.

وی افزود: این طرح به صورت آزمایشی اجرا می‌شود تا در صورت موفقیت در رودخانه‌های چشم کیله تنکابن و شیرود نیز اجرا شود.

مدیرکل شیلات استان گفت: به دلیل شرایط خشکسالی که در سال‌جاری رخ داد ۵۴۰۰ هکتار از آب‌بندان‌های پرورش ماهی دچار خشکسالی شد و بخشی از ماهیان آنها تلف شدند. بخشی نیز به بازار نرسیدند که به دلیل جبران خسارت بهره‌برداران ۲۰درصد از اعتبارات سرمایه‌ در گردش بنگاه‌های اقتصادی کوچک زود بازده یعنی ۶میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان به خسارت‌دیدگان پرداخت شد.

حبیب‌نژاد گفت: وظیفه ما حفاظت از ذخایر باارزش ماهیان خاویاری و جلوگیری از صید و قاچاق آنان است، یکان حفاظت از این ذخیره‌گاه با یک ستاد، ۸ پایگاه و ۲۱۷ در استان فعال است و در ۹ ماه سال‌جاری ۱۸۱هزار رشته دام صیادی از صیادان قاچاق جمع‌آوری شد.

وی یادآور شد: با توجه به این که در سال ۸۵ اعتبارات شیلات از ملی به استانی تبدیل شد، به دلیل کمبود اعتبار و مشکلات مالی سال ۸۵ بخش عمده ستاد حفاظت از آبزیان غیرفعال بود. به همین دلیل قاچاق افزایش یافت.

وی گفت: مشکل عمده این نوع قاچاق این است که خاویار به صورت غیربهداشتی و غیراستاندارد تهیه و به بازارهای جهانی عرضه می‌شود و به بازار خاویار کشور صدمه خواهد زد.

حبیب‌نژاد بهینه‌سازی ۴۰هزار واحد صنایع شیلاتی و فعال‌سازی آنها برای کسب بازارهای جهانی را از برنامه‌های مسوولان کشوری و استانی دانست و افزود: پروژه پرورش ماهی در قفس توسط بخش‌خصوصی به عنوان آزمایشی در مازندران اجرا خواهد شد که در صورت موفقیت طرح از ظرفیت آبی دریای خزر در وسعتی بیشتر و از فارغ‌التحصیلان بیکار این رشته استفاده خواهد شد.

وی گفت: پروژه دیگر در دست بررسی شیلات در مازندران که در سفر هیات دولت نیز مطالعات اولیه آن انجام شد، ایجاد مجتمع آبزی‌پروری در ۳هزار هکتار از زمین‌های شمال شهرستان بهشهر بعد از تصویب اجرایی خواهد شد و در این طرح نیز از فارغ‌التحصیلان بیکار این رشته استفاده خواهد شد.

حبیب‌نژاد پروژه‌های صیادی استان را ۵۲ طرح با ۳۹میلیارد و ۳۴۷میلیون تومان اعتبار اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۱۳ پروژه برای توسعه و مدیریت آبزی‌پروری، ۱۲ پروژه‌ برای مطالعه و طراحی ساخت مجتمع‌های آبزی‌پروری، ۲ پروژه در بهشهر و سه هزار تنکابن است، همچنین در این زمینه ۲۷ پروژه از محل اعتبارات استانی با اعتباری یک میلیارد و ۲۸۶میلیون تومان و اختصاص ۳میلیارد تومان از اعتبارات ملی شیلات برای حمایت از بازسازی بنادر صیادی در امیرآباد بهشهر و بابلسر در برنامه قرار دارد.