دنیای اقتصاد - سنندج - اسرین مقصودی: در زمانی که کابینه اول دکتر محمود احمدی‌نژاد شروع به کار کرد، رویکرد دولت به توسعه مناطق کمتر توسعه یافته نیز دچار تغییر و تحول گشت و از روند افزایشی در تخصیص اعتبارات و مدیران توانا بهره‌مند شد. نگاهی به آمار ۷ سال گذشته و مقایسه آن با سال‌های قبل نشان می‌دهد یکی از استان‌هایی که در این مدت تحولات بزرگی را در خود دیده کردستان است و مردم هر روز نتایج شیرین این رویکرد را در زندگی خود احساس می‌کنند.

استانی که در گذشته از نظر توسعه یافتگی در وضعیت مطلوبی نبود، امروزه وارد مرحله توسعه روز افزون شده و شاخص‌های آن در حال ارتقا است و به آرامی اما مداوم از پلکان ترقی بالا می‌رود تا به نقطه مطلوب که رسیدن به استانداردهاست، برسد. هفته دولت فرصتی مغتنم بود برای بیان وضعیت موجود و گزارش عملکردها و مقایسه حال با گذشته که به این منظور استاندار کردستان در نشستی خبری اخباری مستند از عملکرد دولت طی این مدت در استان ارائه‌ داد.

علیرضا شهبازی ابتدا به بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: تولیدات زراعی استان در سال ۱۳۵۷ در حدود ۴۸۷ هزار و ۳۸۲ تن و در سال ۱۳۸۴ در حدود یک میلیون و ۳۷۶ هزار و ۴۱۱ تن بود که این میزان در سال جاری به یک میلیون و ۶۶۰ هزار و ۴۵۰ تن رسید که نشان‌دهنده افزایش ۶۲/۲۰ درصدی است. وی افزود: رقم تولیدات دامی و آبزیان در سال ۱۳۵۷ حدود ۱۱۲ هزار تن، در سال ۱۳۸۴ در حدود ۲۱۸ هزار و ۳۲ تن و در سال ۱۳۹۱ به ۳۰۲ هزار و ۴۲۵ تن رسید که آمارها نشان‌دهنده افزایش ۳۹ درصدی آن در طول دوره دولت عدالت محور است.

وی در ادامه تصریح کرد: تولیدات باغی استان نیز در سال ۱۳۵۷ در حدود ۵۶ هزار و ۲۸۳ تن و در سال ۱۳۸۴در حدود ۱۵۹هزار و ۱۹تن بود که در سال جاری به ۲۰۶ هزار و ۲۸۷تن رسید و ۳۰ درصد افزایش یافته است. وی در مورد وضعیت بخش صنعت و معدن نیز گفت: در سال ۱۳۵۷ تنها ۱۷ واحد معدن فعال با ۳۶۸ نفر شاغل در استان بود که این رقم در سال ۱۳۸۴ به ۱۴۱ واحد و ۱۴۹۲ نفر شاغل رسید؛ اما امسال شاهد فعالیت ۲۸۶ واحد و ۳ هزار و ۶۳ نفر شاغل در استان هستیم. وی افزود: تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی صادر شده در سال ۱۳۵۷ در حدود ۶۲ واحد با ۳۴۵ نفر اشتغال بود که در سال ۱۳۸۴ به ۳۶۸ واحد و ۸ هزار و ۳۶ نفر اشتغال رسیده و در طول دوره رییس‌جمهوری دکتر احمدی‌نژاد اکنون ۹۰۸ واحد صنعتی با ۱۵ هزار و ۸۱۸ نفر اشتغال در کردستان فعال هستند.

این مقام مسوول سیر صعودی شاخص‌های بهداشتی و درمانی را نیز مناسب توصیف کرد و گفت: به‌طور مثال در سال ۱۳۵۷ تعداد پزشکان عمومی فعال در کردستان ۹۹ نفر و پزشکان متخصص ۳۵ نفر بوده که در سال ۱۳۸۴ به ۳۸۹ پزشک عمومی و ۱۷۲ پزشک متخصص رسید و در سال جاری هم آمارها حکایت از وجود ۴۳۰ پزشک عمومی و ۳۴۲ پزشک متخصص در استان دارند.

شهبازی با اشاره به بروز تحول در حوزه آموزش عمومی، فرهنگ و هنر و تربیت بدنی گفت: نرخ با سوادی ما قبل از انقلاب ۷/۲۹ درصد، در سال ۱۳۸۴ در حدود ۵/۷۷ درصد و امسال به ۵/۸۷ درصد رسیده است.

استاندار کردستان در پایان با بیان اینکه سرانه ورزشی ما طی دو سال اخیر از ۱۸ سانتیمتر مربع به ۴۰ سانتیمتر مربع رسیده، افزود: تعداد اماکن ورزشی استان در سال ۱۳۵۷ در حدود ۱۴ باب بود که این رقم در سال ۱۳۸۴ به ۱۲۶ باب رسیده و در دولت فعلی هم‌اکنون‌ ۱۸۳ باب اماکن ورزشی داریم.