دنیای اقتصاد - بیرجند - محمد قربانی: رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی با اشاره به صدور و ابلاغ مجوز برای فعالیت یک هیات تجاری استان خراسان جنوبی در هند، این اقدام را رویدادی مهم برای خراسان جنوبی ارزیابی و اضافه کرد: از طریق این هیات تجاری یکسری کالاهای اساسی مورد نیاز کشور از هندوستان به استان وارد و علاوه بر تامین نیاز داخل، به صورت ترانزیت به کل کشور ارسال خواهد شد. علیرضا جمیع در نشست صمیمی با فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند افزود: از سوی دیگر با توجه به سرمایه ارزی تعاونی‌های مرزنشینان استان می‌توان برنج و کالای هندی و همچنین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های کشور را وارد کرد.

وی در ادامه خواستار ایجاد بانک ایرانی در هندوستان شد و گفت: از این طریق بسیاری از مبادلات با این کشور تسریع و مشکلات مربوط به انتقال ارز رفع خواهد شد.

لزوم تجدید نظام تعرفه ای

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند نیز با تشریح توانمندی‌ها و مشترکات خراسان جنوبی و مقایسه آن با طراز بازرگانی هند گفت: این کشور می‌تواند بازار بزرگی برای صادرات زعفران باشد؛ ولی برای تسهیل صادرات این محصول استراتژیک از استان به هندوستان باید نظام تعرفه‌ای موجود تجدید شود. به گفته احتشام، درحال حاضر زعفران به دبی صادر می‌شود و به طور چمدانی وارد هند می‌شود و محدودیت‌هایی در زمینه صادرات این محصول استراتژیک استان به هندوستان وجود دارد.

وی گفت: در صورت رفع این محدودیت‌ها و تجدید نظام تعرفه‌ای و صادرات مستقیم و بدون واسطه زعفران به بازار هدف هندوستان، شاهد رشد صادرات این محصول خواهیم بود.

وی اضافه کرد: در بحث واردات نیز در حال حاضر با توجه به نرخ ارز و... بازار هندوستان می‌تواند یکی از منابع مهم تولید‌کننده مواد اولیه صنایع ما باشد و اگر برای ورود مواد اولیه واحدهای تولیدی تسهیلات ارائه شود به رونق صنعت کمک خواهد شد.

پیشنهاد خواهر خواندگی با یکی از ایالت‌های هندوستان

بر اساس این گزارش، در این نشست از سوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند پیشنهاد انتخاب خراسان جنوبی به عنوان خواهرخوانده یکی از ایالت‌های هندوستان ارائه شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در هندوستان با ارائه این پیشنهاد و با اشاره به ظرفیت‌های نهفته استان گفت: خراسان جنوبی یکی از ایالت‌های فعال کشور هندوستان به ویژه ایالتی را که ایرانیان مهاجر یا مقیم دارد به عنوان خواهر خوانده انتخاب می‌کند تا از کانال آن ایالت مراوده‌های اقتصادی و تجاری هندوستان و خراسان جنوبی برقرار شود. دکتر انصاری با تاکید بر اینکه خراسان جنوبی باید به دنبال ارتباط موثر و فعال با کشورهای همسایه و فراتر از آن باشد، افزود: افغانستان نیز یکی از این کشورهای مهم و مستعد برای برقراری ارتباط است و نباید اجازه داد توسعه افغانستان به جز ایران به جای دیگر متکی باشد.

وی با بیان اینکه زمینه تجارت گسترده برای خراسان جنوبی فراهم است، گفت: از جمله نقاطی که در هند به آن توجه خواهیم داشت ارتباط تجاری با خراسان‌های رضوی و جنوبی و سیستان و بلوچستان به ویژه چابهار خواهد بود، چون هندوستان به صورت تاریخی برای برقراری ارتباط تجاری به این مسیرها علاقه‌مند است.

آماده تعامل با کشورها هستیم

استاندار خراسان جنوبی نیز در این نشست با تاکید بر حمایت جدی از سرمایه‌گذاری، تولید و بخش خصوصی گفت: مشکلات این بخش‌ها باید درست مدیریت و به توسعه متوازن و همه‌جانبه استان کمک شود. قهرمان رشید گستردگی مرز مشترک با افغانستان، وجود بازارچه‌های مرزی فعال، تصویب مصوبه‌هایی در زمینه سرمایه‌گذاری و حمایت از تولید در سفرهای استانی رییس‌جمهور به خراسان جنوبی، سود کم تسهیلات بانکی یا تضمین سرمایه در مناطق مرزی و استقرار منطقه ویژه اقتصادی را از جمله ظرفیت‌ها و مشوق‌ها برای رونق بخش‌های اقتصادی و تولیدی استان برشمرد. وی با بیان اینکه خراسان جنوبی آماده تعامل و همکاری با کشورهاست، گفت: اولویت ما در استان در مرحله اول ارتباط با کشورهای مسلمان و همسایه‌ای است که اشتراکات زیاد با ایران دارند و بعد تعامل با دیگر کشورها مورد توجه است. وی از آمادگی خراسان جنوبی برای راه‌اندازی نمایشگاه توانمندی استان در مباحث مختلف صنایع دستی و محصولات استراتژیک در کشورهای همسایه خبر داد.

خراسان جنوبی امن است

گلستانی فر، معاون سیاسی امنیتی استاندار هم با اشاره به ارتباط مستقیم سرمایه‌گذاری و ایجاد امنیت گفت: خراسان جنوبی با داشتن ۴۶۰کیلومتر مرز مشترک با افغانستان جزو امن‌ترین استان‌ها است و مشکل امنیتی در خراسان جنوبی حتی در نقطه صفر مرزی وجود ندارد و برای سرمایه‌گذاری جای نگرانی نیست.

ضرورت جذب سرمایه‌گذار خارجی

معاون برنامه ریزی استاندار نیز خراسان جنوبی را با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی و توانمندی‌های ویژه دروازه‌ای برای مبادلات تجاری با دیگر مناطق دانست و گفت: با جذب سرمایه‌گذار خارجی می‌توان وضعیت اقتصادی استان را متحول کرد.

دکتر امینی درباره راهکارهای حل مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی استان افزود: باید قانون اجازه دهد تا بتوان از محل کمک‌های فنی اعتباری واحدهای تولیدی را فعال کرد تا از این طریق قیمت سرمایه‌گذاری کاهش یابد.

سود فعلی تسهیلات برای استان توجیه اقتصادی ندارد

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با تاکید بر اینکه نگاه بانکی در شرایط موجود باید نگاه واقع بینانه، علمی و عملی باشد، تصریح کرد: مشکل عمده واحدهای تولیدی مربوط به مدیریت داخلی نیست؛ بلکه مساله اصلی بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی در استان است و این نرخ باید به کمتر از ۱۰ درصد کاهش یابد.

وی با بیان اینکه سود تسهیلات بانکی موجود برای واحدهای تولیدی استان توجیه اقتصادی ندارد، گفت: اگر بتوان از محل بودجه‌های عمرانی و کمک‌های فنی - اعتباری به صنعت کمک کرد این بخش رونق می‌گیرد.