شیراز- خبرنگار دنیای اقتصاد: شورای توسعه صادرات غیرنفتی فارس با حضور وزیر بازرگانی در استانداری فارس تشکیل جلسه داد. مسعود میرکاظمی، وزیر بازرگانی، در سخنانی گفت: حل مساله اشتغال و فعال‌سازی ظرفیت‌های تولیدی تنها در سایه توسعه صادرات امکان‌پذیر است.

در این جلسه که نمایندگان بخش خصوصی نیز حضور داشتند، میرکاظمی‌افزود: امروز در بنگاه‌‌های اقتصادی دنیا مدیریت‌های مختلفی در جهت کاهش هزینه‌ها و رقابت پذیر کردن تولیدات رخ می‌دهد که ما از آنها بی خبریم و فکر می‌کنیم همه چیز با قانون و حمایت دولتی حل می‌شود.

وی افزود: امروز هرچه ظرفیت‌های تولیدی را در پناه صادرات فعال سازیم، امکان رشد و توسعه بیشتر کشور فراهم می‌شود. وزیر بازرگانی با تاکید بر لزوم حذف موانع تجارت در کشور گفت: نمی‌توان تجارت کشور را بخش به بخش کرد؛ در حالیکه تجارت به تولید، تحقیقات، بازارهای داخلی و خارجی گره خورده و نمی‌توان آنها را از هم تفکیک کرد. وی با بیان اینکه حضور پررنگ در بازارهای بین‌المللی باید همزمان با توسعه بازار داخلی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: قانون به ما اجازه نمی‌دهد در هر زمانی مانع از صادرات کالا در کشور شویم، اما از طرفی اعمال تعرفه سنگین برای واردات نیز برای بازار داخلی مشکلی ایجاد کرده است. وی خاطرنشان کرد: این منطقی نیست که با گران شدن سیب زمینی مانع از صادرات آن شویم، اما در کاهش قیمت‌ها هیچ حمایتی از سیب زمینی کار نداشته باشیم.

وی با اشاره به تاثیرات جهانی بر بازارهای داخلی گفت: نمی‌توانیم دور خودمان خط قرمز بکشیم و کاری به کار بازارهای جهانی نداشته باشیم. وی با بیان اینکه تحلیل گذشته بدون نگاه به آینده موفقیتی در پی نخواهد داشت، توسعه زیرساخت‌های صادراتی و توسعه ظرفیت‌های تولیدی مطابق نیاز بازارهای جهانی را از اولویت‌های بخش بازرگانی کشور دانست و گفت: به طور متوسط ۳۵درصد ظرفیت تولیدی کشور خالی است و نباید اجازه بدهیم با ساخت واحدهای جدید همچنان این ظرفیت‌ها خالی بمانند. وزیر بازرگانی با اشاره به حجم ۱۰هزار میلیارد دلاری صادرات جهانی گفت: با پول نفت نمی‌توان اشتغال و رفاه برای جامعه ایجاد کرد. وی در خصوص تاخیر در پرداخت جوایز صادراتی نیز گفت: جوایز بازرگانی در اختیار وزارت بازرگانی به تنهایی نیست هرچند که ما هم علاقه‌مند هستیم همزمان با صدور کالا، جوایز را پرداخت کنیم اما مشکلات اقتصادی کشور هم وجود دارد. وی افزود: جوایز صادراتی سال ۸۳ را اخیرا تسویه کرده‌ایم و برای تسویه حساب سال ۸۵ به ۴۰۰میلیارد تومان بودجه نیاز داریم و اگر بخواهیم جوایز سال ۸۶ را نیز به روز پرداخت کنیم، حداقل به ۳۵۰میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، اما ممکن است تامین این بودجه امکان پذیر نباشد و بحث تورمی‌بودجه در این جا مطرح می‌شود.

استاندار فارس نیز در این جلسه خواستار حمایت وزارت بازرگانی در بخش پایانه‌های صادراتی و حمل‌ونقل شد.

محمدرضا رضازاده افزود: استان فارس دارای ظرفیت‌ها و جایگاه بزرگی در بخش بازرگانی و صادرات است که برای ایجاد تحول و توسعه در این بخش نیازاست وزارت بازرگانی حمایت‌ها و یارانه‌هایی را در بخش پایانه‌های صادراتی و حمل و نقل اختصاص دهد.

وی افزود: فارس همچنین دربخش نمایشگاه‌ها نیز دارای ظرفیت‌‌های بزرگی است که برای تامین زیرساخت‌ها و تاسیسات این بخش، حمایت وزارت بازرگانی را نیاز دارد. استاندار فارس افزود: همچنین برخی مناطق جنوب فارس با دریا فاصله چندانی ندارند که در قالب انتقال کالا به سواحل خلیج‌فارس زندگی می‌کنند که نیاز است نسبت به ایجاد بازارچه‌های مرزی در این مناطق نیز حمایت‌هایی صورت گیرد. رضازاده با بیان اینکه در ۵/۱سال گذشته اقدامات مختلفی از سوی دولت در استان فارس برای توزیع عادلانه امکانات و منابع به تمام اقشار جامعه صورت گرفته است، گفت: سیاست موثر دولت در بخش خرید به روز گندم یک اقدام بسیار موثر بود که موجب شد کرامت انسانی کشاورزان که از اقشار زحمتکش و تامین‌کننده غذا هستند، حفظ شود. استاندار فارس اظهار کرد: در سال‌جاری ۴۰۰میلیارد تومان بهای گندم به روز به کشاورزان پرداخت شد.