افزایش پنج هزار مگاواتی تولید برق کشور در سال 85

ساری- خبرنگار دنیای اقتصاد: محمد احمدیان، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در افتتاح ایستگاه ۶۳/۲۳۰کیلوولت سوادکوه به همراه ۳۴طرح دیگر در استان مازندران گفت: در سال ۸۵، پنج هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده که از این میزان انرژی تولیدی ۳هزار و ۸۰۰مگاوات از نیروگاه‌های حرارتی و ۸۵۰مگاوات نیز از نیروگاه‌های برق آبی و بقیه از دیگر نیروگاه‌ها تامین می‌شود. وی با روشن توصیف کردن دورنمای صنعت برق در ایران تصریح کرد: نیاز به انرژی در ایران رو به رشد است و کشورهای همسایه نیز متقاضی استفاده از این محصول از ایران هستند.احمدیان در زمینه مدیریت مصرف، منطقی‌کردن تعرفه‌های مصرفی را از الزامات مهم دانست و یادآور شد: در جامعه دیدگاه نادرستی در برخورداری کشور از منابع زیاد انرژی وجود دارد و این احساس وجود دارد که انرژی باید راحت و ارزان در اختیار مصرف‌کننده قرار بگیرد، و متاسفانه در ساخت‌وسازها در ایران از نور طبیعی و روش‌های کنترلی استفاده بهینه از انرژی نمی‌شود و مردم از سیستم گرمایی و سرمایی برقی برای رفع نیاز خود استفاده می‌کنند.

معاون وزیر نیرو، واگذاری نیروگاه‌ها را به بخش‌خصوصی از جمله برنامه‌ها و رویکرد برق دانست و افزود: تا پایان سال‌جاری نیروگاه رودشور و طوس توسط بخش‌خصوصی به بهره برداری می رسند و نیروگاه عسلویه نیز بهار سال ۸۶ با همکاری دولت و بخش‌خصوصی به بهره‌برداری خواهد رسید.وی با بیان رشد ۵ تا ۱۲درصدی سر شاخه های کیفی و کمی این نیرو توسط نیروی توانمند و متخصص ایرانی رشد این صنعت را در ایران بسیار امیدوارکننده دانست.

هاشمی، مدیر شرکت برق منطقه‌ای مازندران نیز در این مراسم گفت: دو مساله مهم در مازندران جبران فرسودگی شبکه‌های برق و حضور گردشگران در استان است که برای جبران فرسودگی‌ها به ۵۰۰میلیارد ریال اعتبار نیاز است که از این میزان ۳۰۰میلیارد ریال برای انجام امور شبکه و ۲۰۰میلیارد نیز در زمینه انتقال مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی یادآور شد: افزایش مصرف برق در استان در دو ماه مرداد و شهریور باعث قطعی برق در بعضی مناطق و شهرها می‌شود که برای رفع این معضل بیش از دو هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است. هاشمی تصریح کرد: برای برطرف کردن مشکلات در تابستان و به خصوص برای روزهای پنج‌شنبه و جمعه که اوج مصرف است ، با هماهنگی‌های قبلی، برق واحدهای تجاری شهرستان‌ها به غیر از سوپرها و داروخانه‌ها در اوج مصرف (در این دو روز) قطع خواهد شد.

مدیر شرکت برق استان در زمینه رشد چشمگیر این صنعت نسبت به قبل از انقلاب در مازندران گفت: دستگاه‌های پست برق قبل از انقلاب ۲۱دستگاه و در‌حال‌حاضر به ۹۳دستگاه رسیده و تعداد ترانس‌های توزیع از سه هزار دستگاه به ۳۰هزار، شبکه‌های توزیع برق از ۱۰هزار کیلومتر به ۳۸۰هزار کیلومتر و تعداد مشترکان از ۲۳۴هزار به ۵/۱میلیون مشترک افزایش یافته است.

روح‌ا... قهرمانی چابک، معاون عمرانی استاندار مازندران نیز در این مراسم یادآور شد: با بهره‌برداری از آزادراه تهران - شمال، جمعیت مسافران ورودی به استان ۲۰برابر خواهد شد. در‌حال‌حاضر نیز استان با توجه به شرایط و موقعیت گردشگری و طبیعت در ایام تعطیل پنج‌برابر جمعیت خود گردشگر و توریست را پذیرا است که در آن صورت این جمعیت به ۲۰برابر جمعیت استان خواهد رسید، پس برای رفع مشکل و معضلات قطعی برق و راحتی مسافران باید از هم اکنون تمهیدات لازم را در نظر گرفت.