قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین آبگیر ثقلی کشور در شوشتر بهره‌برداری مجدد شد

آبگیر نهر داریون در شوشتر به عنوان قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین آبگیر ثقلی کشور پس از بازسازی با حضور معاون وزیر نیرو در امور آب و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران بهره‌برداری مجدد شد. این آبگیر که در شمال استان خوزستان واقع شده تونلی به طول ۱۲۵متر دارد و آب را با ظرفیت ۴۰متر مکعب در ثانیه برای آبیاری ۳۶هزار هکتار زمین‌های کشاورزی میان آب شوشتر هدایت می‌کند.

برای بازسازی آبگیر که یک‌هزار و ۷۰۰سال قدمت دارد ۱۲۰میلیارد ریال از سال ۷۹تاکنون هزینه شده و بقیه هزینه‌ مرمت آن از محل ۵۰۰میلیون دلارهزینه شبکه‌های آبیاری و زهکشی کشور از صندوق ذخیره ارزی تامین خواهد شد.

همزمان با این امر ، آبیاری و زهکشی میان آب شوشتر به وسعت پنج‌هزار و ۵۰۰هکتار مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

معاون وزیر نیرو در امور آب مراسم بهره‌برداری از این طرح گفت: ایران سابقه‌ای پنج‌هزار ساله در بخش سازه‌های آبی دارد و بیش از ۸۵درصد سازه‌ها در مناطق خشک و نیمه خشک قرار دارد.

رسول زرگر افزود: ایران سومین کشور جهان از نظر سدسازی پس از چین و ترکیه است و از نظر فناوری خاک جزو پنج تا شش کشور اول جهان محسوب می شود.

وی همچنین از دردست ساخت بودن ۸۸سد در کشور خبر داد و افزود: امسال از این تعداد ۱۵سد آبگیری می‌شود که تاکنون ۸ سد آبگیری و بقیه تا پایان سال آماده خواهد شد و با بهره‌برداری کامل از این سدها دومیلیارد مترمکعب به منابع آبی کشور افزوده خواهد شد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز گفت: یک میلیون هکتار زمین‌های کشاورزی مستعد شناسایی و یک سوم آن بهره‌برداری شده و قرار است با همت وزارت نیرو و در یک برنامه تنظیم شده ۱۰ساله تمامی این زمین‌های زیر پوشش شبکه‌های آبیاری و زهکشی قرار گیرد.

سیدجعفر حجازی افزود: برای خودکفایی و عدم وابستگی به منابع نفتی باید جهشی جدید در کشور صورت گیرد که شرایط اقلیمی و جغرافیایی زمینه سرمایه‌گذاری برای بهره‌برداری از دیگر منابع در سایر بخش‌ها را فراهم کرده‌است. وی به تخصیص اعتبارات مناسب از محل صندوق ذخیره ارزی برای اجرای شبکه‌های آبیاری و زهکشی خوزستان اشاره و خاطرنشان کرد: ۲۴۰هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در این استان برای بهره‌برداری به مناقصه رفته است.

همچنین معاون طرح و توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان از در دست مطالعه، آماده اجرا، اجرا و بهره‌برداری از یک‌میلیون و ۱۱هزار و ۳۷۴هکتار شبکه‌های آبیاری و زهکشی در استان خبر داد.

علیرضا رضانیا، افزود: در زمان حاضر ۵۸۱کیلومتر کانال انتقال در استان خوزستان ساخته شده و ایستگاه‌های پمپاژ به ظرفیت متوسط ۲۱۸متر مکعب، آبگیرها با ظرفیت ۲۱۰متر مکعب و سدهای تنظیمی انحرافی با دبی متوسط ۲۰۸ متر مکعب در ثانیه در دست اجرا است که به طور متوسط ۸۸درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

همزمان با بهره‌برداری طرح بازسازی آبگیر نهر داریون و شبکه آبیاری و زهکشی میان آب شوشتر از پنج طرح دیگر شامل قطعه نخست شبکه آبیاری و زهکشی میان آب شوشتر به وسعت پنج‌هزار و ۵۰۰هکتار برای تامین آب ۳۶هزار هکتار زمین‌های کشاورزی، قطعه نخست کانال ۱۱۰کیلومتری پای پل، در حوالی اندیمشک به طول ۳۱کیلومتر (این طرح درچهارقطعه اجرا می‌شود)، شبکه آبیاری و زهکشی دو سالق در غرب شوش، کانال آبیاری و زهکشی ابوحمیظه و جلالیه دشت آزادگان و کانال زهکش این شهرستان بهره‌برداری آزمایشی شد.