بهره‌برداری از فاز اول بندر تجاری آستارا

دنیای‌اقتصاد - فاز نخست پروژه احداث بندر آستارا با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی با حضور وزیر راه و شهرسازی، نمایندگان مجلس و استاندار گیلان در هفته دولت افتتاح می‌شود. ساخت این بندر در سال ۸۸ طی برگزاری مزایده‌ای سراسری با مشارکت ۱۳ شرکت خصوصی به برنده مزایده که شرکت خدمات بندری و دریایی کاوه است واگذار شد.

بنا بر اطلاعات موجود، بخش‌های اساسی این بندر نظیر احداث دایک و موج‌شکن‌ها به صورت۱۰۰ درصد انجام و در سایر بخش‌ها نظیر لایروبی و اسکله‌سازی و محوطه‌سازی با پیشرفت مناسب در حال انجام است.

مهندس فرهاد منتصر کوهساری، مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان در مصاحبه‌ای خاطرنشان کرد: میزان سرمایه‌گذاری این اداره کل در این پروژه‌ در حال اجرا طی یک سال اخیر به ۱۵۳ میلیارد تومان می‌رسد و این مهم از افتخارات کسب شده در جهت رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز بوده و در تاریخ فعالیت‌های این اداره کل بی‌نظیر است. وی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته توسط این اداره کل در بندر تجاری آستارا اظهار کرد: فاز نخست بندر تجاری آستارا در بخش حمل و بارگیری کالا، در هفته دولت سال جاری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی افزود: ظرفیت واقعی این بندر سالانه ۵/۲ میلیون تن و ظرفیت اسمی آن ۵/۳ تن است، که می‌تواند برای کالاهای عمومی، سوختی و مسافری خدمات ارائه دهد.

مهندس کوهساری همچنین به اقدامات و فعالیت‌های شرکت کاوه در بندر تجاری آستارا اشاره و اظهار کرد: اطاله موج‌شکن شمالی به طول ۴۷۰ متر، اطاله موج‌شکن جنوبی به طول ۸۷ متر، احداث دایک داخلی به طول ۶۰۰ متر و دایک خارجی به طول ۸۵۰ متر، جمع‌آوری موج‌شکن‌های شمالی و جنوبی به طول ۷۰۰ متر، احداث چهار پست اسکله هرکدام به طول ۱۷۱ متر که چهار پست مذکور تاکنون انجام نشده و در فازهای بعدی اجرایی می‌شود، ارتقای اسکله ۱۵۶ متری بتنی موجود که هم‌اکنون ۱۳۰ متر به صورت شمع و عرشه در حال اجرا است و در شهریورماه به اتمام می‌رسد، ‌محوطه‌سازی به میزان دو هکتار که در حال انجام است از جمله زیرسازی و آسفالت، اجرای فونداسیون و پرستال و نصب چهار دستگاه تاور روشنایی، ساخت هشت دستگاه منهول بتنی جهت عبور تاسیسات برقی و مخابراتی و چهار دستگاه منهول جهت عبور تاسیسات شش‌تایی و چهارتایی در محوطه در دست احداث برای عبور کابل‌های برق، مخابرات و انفورماتیک، ساخت یک دستگاه ساختمان چهار طبقه به مساحت سطح ۵۰۰ مترمربعی جهت اسکان پرسنل امور بندر و گمرک، احداث دو دستگاه باسکول از جمله تعهدات بخش خصوصی است.

یکی از مسوولان مطلع در شرکت کاوه با اشاره به سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیارد ریالی این شرکت در فاز نخست این پروژه، مشکلات موجود برای راه‌اندازی بندر آستارا را قابل اهمیت خواند و اظهار کرد: اخذ مجوز شناسایی این بندر به‌عنوان مرز مجاز دریایی، حضور نیروهای نظامی در محدوده عملیات بندری، باقیمانده عملیات لایروبی کانال ورودی حوضچه، مربوط به تعهدات اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان است که پیش‌بینی می‌شود این مهم تا پایان امسال به پایان برسد. وی در پایان ابراز امیدواری کرد: به‌رغم این مشکلات، بتوانیم گرهی از مشکلات دریایی کشور را حل و توسعه و آبادانی را در آن منطقه گسترش دهیم.

احداث بندر تجاری آستارا می‌تواند زمینه ساز تحول اقتصادی در شهرستان آستارا در وهله اول و در مرحله دوم توسعه اقتصادی استان گیلان شود. توسعه روابط بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال - جنوب اهمیت احداث این بندر را مضاعف کرده است.