دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف پور: معاون عمرانی استانداری خوزستان از رشد ۹/۱۷ درصدی منابع عمرانی استان در سال‌جاری خبر داد. محسن پویا گفت: در بودجه سال‌جاری اعتبار عمرانی استان ۸۲۴ میلیارد تومان درنظر گرفته شده است که در مقایسه با سال گذشته که ۶۹۰ میلیارد تومان بود، ۹/۱۷ درصد رشد منابع را شاهدیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در مجموع اعتبارات استان رشد خوبی دیده می‌شود و اعتبارات حدود دو هزار میلیارد تومان افزایش داشته است، افزود: بر اساس اطلاعات اخذ شده از استان‌های دیگر مشخص شد که خوزستان در زمینه حجم منابع در میان دو یا سه استان نخست کشور است.

وی با بیان اینکه این منابع باید در طرح‌های ملی، ملی استانی و استانی هزینه شود، تاکید کرد: یکی از سیاست‌های کلان کشور برای رفع یا برون‌رفت از تمرکززدایی این است که طرح‌های ملی تا حد امکان به طرح‌های ملی استانی تبدیل شوند که این امر می‌تواند یک مزیت برای استان به شمار آید.

با این روش می‌توان نیازهای خود را بر اساس موافقت‌نامه‌های درون‌استانی تنظیم کرد.

پویا افزود: در سال ۹۱ حدود ۶۶ درصد از مجموع اعتباراتی که ملی بوده، به اعتبارات ملی استانی تبدیل شده است، در نتیجه از ۹۰۰ میلیارد تومان اعتباراتی که به پروژه‌های ملی استانی اختصاص می‌یابد، ۳۰۰ میلیارد تومان پرداخت خواهد شد. وی گفت: هر طرحی که کد ملی بخورد برای استان ارزشمند است، زیرا از منابع استانی برای اجرای آن هزینه نمی‌شود و اعتبارات استانی برای طرح‌های استانی باقی می‌ماند.معاون عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه ۲۰ دستگاه اجرایی باید با سرعت بیشتری منابع را به طور کامل جذب کنند، افزود: این امر به این معنی نیست که دستگاه‌ها مشکلی در جذب منابع داشته‌اند؛ بلکه بخشی از منابع دیر پرداخت شده و اکنون با فرصتی که به دستگاه‌ها داده شده می‌توانند منابع را به طور کامل جذب کنند.

وی تصریح کرد: در سال‌جاری طرح‌های مهر ماندگار ملی و استانی از طرح‌های مهم هستند و بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ طرح فعال در استان وجود دارد که قطعا نمی‌توان همه را بر اساس یک برنامه زمان‌بندی تا پایان دولت دهم تکمیل کرد؛ از این رو سیاست دولت بر این است که بخشی از طرح‌های استانی به طرح‌های ملی تبدیل شوند. وی با بیان اینکه با تبدیل این طرح‌ها به طرح‌های مهر ماندگار ملی، برای بهره‌برداری از آنها بازه زمانی مشخص می‌شود، افزود: این طرح‌ها تا ۳۱ تیرماه سال آینده باید تکمیل شوند.

معاون عمرانی استانداری خوزستان با بیان اینکه حدود ۸۵۰ طرح مهر ماندگار ملی در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: ۶۹ طرح از این تعداد مربوط به استان است که در سفر نماینده رییس‌جمهور به استان این طرح‌ها تصویب شدند؛ البته در تلاش هستیم که طرح‌های دیگری نیز به این تعداد افزوده شود.

پویا در تشریح طرح‌های مهر ماندگار ملی در خوزستان گفت: در بخش بهداشت ۹ طرح، در بخش راه و شهرسازی ۹ طرح، در بخش صنعت و معدن ۱۰ طرح، در بخش نفت ۱۸ طرح، در بخش نیرو ۱۷ طرح، در بخش ورزش و جوانان دو طرح، در بخش میراث فرهنگی دو طرح، در مجموعه سپاه یک طرح و در بخش بنیاد شهید نیز یک طرح جزو طرح‌های مهر ماندگار استان تعریف شده‌اند.