علی نظری

بخش «گافروپارامون» تنها بخش در کشور است که حتی بخشداری آن هم تلفن ندارد بشاگرد، منطقه‌ای است با پراکندگی بسیار، غریب و دور افتاده که داستان تاریخ مبارزه مردمانش با خست طبیعت و چپاول بیگانگان، بخشی از حماسه مردم ایران زمین در مبارزه برای بقا را تشکیل می‌دهد.

حماسه‌ای که نسل ما و نسل‌های بعد باید به بازشناسی آن بپردازند تا آموخته‌ها همچون چراغی درخشان و مطمئن راه‌های آزمون شده ادامه بقا در این سرزمین را بنمایاند.

بشاگرد شهره آفاق با واژه محرومیت که خشکی منطقه و خست طبیعت، ماهیت زندگی را در آن به چالش کشیده، در سال‌های اخیر با تحولات جالب توجهی روبه‌رو بوده است. از ارتقای سطح دهستان به بخش و شهر گرفته تا عنوان شهرستان و امکان دسترسی به تکنولوژی‌های روز.

به موازات تحول و توسعه در این منطقه محروم، هنوز بسیاری از نقاط آن که حتی در تقسیمات کشوری بخش خوانده می‌شوند و از عنوان بخشداری بهره‌مند هستند، همچنان از الفبای توسعه بی‌بهره هستند، موضوع گزارش حاضراست که به مشکلات بخش «گافر و پارامون» در این شهرستان می‌پردازد.

بخش گافروپارامون در شهرستان بشاگرد به مرکزیت روستای «درنگ‌مدو» با ۷۲ روستا، دارای جمعیتی بالغ بر ۱۵ هزار نفر است که توسعه نیافتگی مفرط آن، آه از نهاد انسان در دیدن رنج بی‌شمار مردم بلند می‌کند.

نیاز به توسعه کمی و کیفی خدمات ارتباطی، آموزشی، بهداشتی، رفاهی و سایر اولویت‌های مهم زندگی از جمله آب شرب بهداشتی، ضرورت توجه جدی به روند توسعه در این منطقه را دوچندان کرده است.

این منطقه که از گذرگاه توسعه فقط تابلوی بخشداری بر سردر ساختمانی قدیمی در مرکز آن خودنمایی می‌کند، اگرچه اطلاق توسعه نیافتگی مفرط برآن شاید کمی از جانب انصاف به دور باشد، اما مشکلات آن به قدری عمیق است که با چنین روند خدمات‌رسانی همچنان سال‌ها با توسعه فاصله دارد.

این منطقه به لحاظ موقعیت خاص کوهستانی و پراکندگی بسیار، در مقدمه توسعه از راه ارتباطی مناسب بی‌بهره است که این امر سایر شاخص‌های توسعه را گروگان خود گرفته است. به طوری که هفت روستای باقی مانده از مجموع ۷۲روستا به دلیل عدم دسترسی راه مناسب هنوز از نعمت برق بی‌بهره هستند.

جاده، آب، تلفن...

بخشدار گافروپارامون در تشریح مشکلات این منطقه گفت: آب شرب سالم، جاده دسترسی مناسب و ارتباط تلفنی به عنوان سه نیاز ضروری مردم منطقه محروم بخش «گافر و پارامون» است که باید مورد توجه جدی باشد.

یعقوب شمس‌الدینی افزود: به جرات می‌توان گفت بخش محروم «گافر و پارامون» تنها بخش در کشور است که حتی بخشداری آن هم تلفن ندارد و برای یک ارتباط ساده تلفنی با فرمانداری باید کیلومترها راه را طی کنیم.

به گفته وی در بخش راه‌های مواصلاتی نیز با توجه به اینکه در این بخش ۷۲روستا وجود دارد راه ارتباطی آنها خاکی و فاقد کیفیت مناسب است که توسعه در سایر بخش‌ها را با مشکل جدی مواجه ساخته است.

شمس‌الدینی همچنین با بیان اینکه برخی روستاهای این بخش با بحران آب شرب سالم و بهداشتی مواجه هستند، خاطرنشان کرد: اگرچه در برخی روستاها با لوله از چشمه آبرسانی می‌شود و در بسیاری از روستاها نیز زیرساخت‌های آبرسانی فراهم شده، اما خشکسالی و سطحی بودن آب و فقدان منابع زیر زمینی باعث بروز مشکلاتی برای مردم شده است که ضرورت آبرسانی سیار را موجب شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه بخش گافرو پارامون از شبکه راه ارتباطی مناسب بی‌بهره است، خواستار استقرار ادارات در مرکز بخش شد تا به گفته وی مردم با این وضعیت سخت رفت و آمد، ناچار مراجعه به بخش گوهران و شهر سردشت نباشند.

بخشدار گافروپارامون با تاکید براینکه، اشتغال، مسکن مناسب، تقویت فرصت‌های شغلی و سایر ظرفیت‌های موجود باید مورد حمایت ویژه باشند، بر ضرورت تسریع در تکمیل پروژه‌های

نیمه‌تمام در منطقه تاکید و خواستار ساخت مدارس شبانه روزی برای جلوگیری از مهاجرت و ترک تحصیل دانش‌آموزان شد.

راه مناسب، راهگشای توسعه

فرماندار بشاگرد نیز اگرچه از ایجاد خدمات مخابراتی و برقراری ارتباط تلفنی به عنوان گام‌های مهم توسعه در منطقه محروم گافر و پارامون خبر داد، اما با تاکید بر ریشه‌های محرومیت منطقه خاطرنشان کرد: مردم بخش محروم «گافر و پارامون» از جاده ارتباطی مناسب بی‌بهره هستند که این امر توسعه یافتگی منطقه را در همه بخش‌های آن با مشکل جدی مواجه کرده است.

رضا ملانسب، اضافه کرد: آنچه امروز به عنوان اولویت در توسعه بشاگرد مطرح است ساخت شبکه مناسب راه ارتباطی بوده که در این راستا بیش از یک هزار و ۶۴۸ کیلومتر راه مورد نیاز است.

ملانسب همچنین با بیان اینکه مردم بشاگرد در بسیاری از روستاها با مشکل آب شرب بهداشتی مواجه هستند، گفت: به دلیل وجود آب‌های سطحی و فقدان منابع زیر زمینی لازم، طرح‌های آبرسانی روستایی با مشکل کم‌آبی مواجه شده‌ تا جایی که ضرورت آبرسانی با تانکر را برای این مناطق ایجاد کرده است.

این مقام مسوول از خدمات دولت هم یاد کرد و گفت: با همه توصیفی که از مشکلات منطقه بیان شد، دستاوردها در این شهرستان بر کسی پوشیده نیست و دولت با ۵۰۰ طرح بشاگرد را مسافر توسعه کرده است.

وضعیت موجود و شایستگی مردم

استاندار هرمزگان نیز از رنج مردم ابراز تاسف و بیان کرد: با وجود تمام تلاش‌ها، آنچه امروز در منطقه بشاگرد مشاهده می‌شود هرگز در خور شأن مردم آن نیست.

ابراهیم عزیزی که تاکنون خود چهار سفر طی یک سال اخیر به این شهرستان نوبنیاد داشته است، افزود: آنچه امروز در این منطقه مشاهده می‌شود هرگز در خور شأن مردم نیست و عقب‌ماندگی‌های مزمن با وجود تمام اقدامات، مردم شریف بشاگرد را رنج می‌دهد.

نماینده دولت در هرمزگان که در یک سفر دو روزه به همه روستاهای منطقه گافر وپارامون تا مرز مشترک با سیستان و بلوچستان سفر کرد، با اشاره به ۲۱ مصوبه دولت در خصوص توسعه در بشاگرد، تاکید کرد: هر گونه کم‌کاری در خصوص مصوبات استانی و ملی به جد مورد مواخذه خواهد بود و با هیچ کس نیز در این زمینه تعارف نداریم. عزیزی با اشاره به جزئیات مصوبات یاد شده اظهار امیدواری کرد که این مصوبات بتواند بخشی از مشکلات موجود را برطرف کند.

به گفته استاندار هرمزگان، در سفر اخیر و در نشست شورای اداری بشاگرد، فرماندار این شهرستان و همچنین بخشداران بخش‌های مرکزی، گوهران و گافر و پارامون، پیشنهادهای مهم و راهگشایی را در بخش‌های راه، آب، برق، مسکن، بهداشت، نوسازی مدارس، کشاورزی، مخابرات و سایر بخش‌ها ارائه دادند که مورد تصویب قرار گرفت.

بیانیه توسعه در بشاگرد

مشاور رییس‌جمهور و رییس دفتر مناطق محروم کشور نیز معتقد است: به رغم همه اقداماتی که طی سال‌های گذشته در شهرستان بشاگرد صورت گرفته، اما هنوز محرومیت این نقطه از کشور آن طور که باید برطرف نشده است.

جلیل بشارتی افزود: برخی دیدگاه‌ها نسبت به بشاگرد باید تغییر کند و این منطقه مهم‌ترین موضوع در کشور برای رسیدگی می‌باشد.

مشاور رییس‌جمهور در امور مناطق محروم ادامه داد: مشکلاتی ازجمله بی‌آبی، راه‌های ارتباطی، کمبود نیروی انسانی در بخش بهداشت و درمان و آموزش در این منطقه باید برطرف شود.

به گفته وی، سفر اخیر دولت به استان هرمزگان و حضور رییس‌جمهور در شهرستان بشاگرد دستاوردهای بسیار مهمی را به دنبال داشت که بی‌تردید می‌توان گفت این مصوبات یک بیانیه برای عینیت بخشیدن به مفهوم توسعه در این منطقه محروم است.

تحقق ایده‌های آرمانی

به هر حال، به رغم سه دهه از تلاش و سازندگی در این خطه از استان هرمزگان که اکنون با نام شهرستان نیز شناخته می‌شود، بشاگرد خصوصا منطقه محروم آن (گافر وپارامون) همچنان در بسیاری از مولفه‌های توسعه با چالش جدی مواجه است که ضرورت برنامه ریزی دقیق و کاربردی را برای برون رفت از وضعیت فعلی

دوچندان می‌کند.

در این میان اگرچه چشم‌انداز برنامه‌های دولت در مسیر توسعه این شهرستان می‌تواند سیمای آن را با تحول جدی مواجه کند، اما توسعه‌یافتگی بشاگرد همچنان یک ایده آرمانی است که تا عملی شدن آن باید منتظر ماند و البته امیدواربود.