220 مصوبه دولت برای سیستان و بلوچستان

دنیای‌اقتصاد- ۱۷۶ مصوبه و توافق نامه در سفر اول هیات دولت به استان سیستان و بلوچستان و ۲۴۸ مصوبه و توافق نامه در سفر دوم رقم خورد که در مجموع زیربناهای توسعه و رفع عقب‌ماندگی‌های این استان را باعث شد. بیش از ۹۸ درصد مصوبات سفر نخست و بیش از ۸۸ درصد مصوبات سفر دوم رییس‌جمهوری اجرایی شده و ۶۱ درصد پروژه‌های دور دوم نیز به بهره‌برداری رسیده که چشم‌انداز درخشانی را برای آینده استان سیستان و بلوچستان رقم زده است.

درسفر سوم هیات دولت به این استان، معاون اول رییس‌جمهوری گفت: ۲۲۰ مصوبه در جلسه هیات دولت در سیستان و بلوچستان حاصل شد.

به گزارش خبرگزاری مهر در زاهدان، محمد رضا رحیمی در پایان جلسه هیات دولت در زاهدان اظهار کرد: ۲۲۰ مصوبه با بودجه بسیار بالا به تایید رسید.

وی افزود: در سفر سوم هیات دولت به استان، اعتبارات تصویب شده بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال، تسهیلات تصویب شده بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال، تسهیلات قرض‌الحسنه بیش از ۷۵۰ میلیارد ریال و اوراق مشارکت نیز بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال است.

معاون اول رییس‌جمهوری بیان کرد: رییس‌جمهور اعتبار دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای امور فرهنگی این استان اختصاص دادند.

وی افزود: در بخش فعالیت‌های دستگاه‌های فرهنگ و هنر علاوه بر ۲۵۰ میلیارد تومان یادشده، ۶۵ میلیارد ریال برای تامین بخشی از نیازهای اعتباری مناطق نمونه گردشگری، تکمیل موزه مرکزی استان و ایجاد زیرساخت‌های شهر سوخته است.

رحیمی اظهار کرد: ساخت سالن ورزشی ۲۵۰۰ نفره در ایرانشهر طی دو سال از دیگر مصوبات جلسه هیات دولت برای استان بود.

معاون اول رییس‌جمهور افزود: در بخش انرژی، صنعت و معدن و کشاورزی ۱۷۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل مجتمع‌های آبرسانی روستایی، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری طی سال ۹۰ تا ۹۳ اختصاص یافت.

وی بیان کرد: ساخت یک واحد تولید فولاد خام به ظرفیت ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن در چابهار یکی دیگر از مصوبات مهم و قابل توجه دولت است.

رحیمی گفت: ساماندهی تالاب هامون از دیگر مصوبات دولت بود که با توجه به تشکیل کارگروه تالاب‌های کشور، تالاب هامون نیز به آن اضافه شد که وزرای عضو نقشه اساسی برای این تالاب تهیه کنند.

معاون اول رییس‌جمهور گفت: تامین ۵۰ درصد اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح‌های سیستم آبیاری تحت فشار از جمله مصوبات سفر سوم دولت است.

وی بیان کرد: اختصاص ۶۰۰ میلیارد ریال برای شبکه‌های آبیاری، زهکشی و تجهیز و آماده‌سازی زمین‌های پایین‌دست سدهای ساخته شده از دیگر مصوبات جلسه هیات دولت در استان سیستان و بلوچستان است.

رحیمی در ادامه گفت: به منظور ساخت پالایشگاه نفت خام در چابهار و صنایع پایین دست آن، چهار هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال منابع ارزی و ریالی اختصاص یافت.

وی افزود: این پالایشگاه با ظرفیت پالایش ۴۰ هزار بشکه نفت در روز ساخته می‌شود.

وی بیان کرد: اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال برای کمک به حفاظت از منابع طبیعی و اجرای عملیات‌های بیابانزدایی بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۹۳، تامین ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اصلاح و بهسازی شبکه‌های فرسوده برق این استان در سال ۹۰ تا ۹۲ و اختصاص ۱۰۰میلیارد ریال برای ساماندهی و اسکان هزار خانوار عشایر استان سیستان و بلوچستان تا سال ۹۱، از جمله مصوبات سفر سوم دولت است.

وی افزود: مطالعه و اجرای گازرسانی به شهرهای فاقد گاز این استان بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.

وی گفت: انتخاب منطقه چابهار به عنوان قطب آتی توسعه صنعت پتروشیمی و مطالعه انتقال خط لوله اتان به این منطقه، مطالعه و ساخت سدهای قصرقند و گوهر کوه، تقویت اعتبار سدهای کهیر، زیردان، کهک و مطالعه سدهای کاریانی، سرابدوک،اسفند و رزک، علاوه بر پنج سد سفرهای اول و دوم است که به تصویب رسید.

معاون اول رییس‌جمهور اظهار کرد: تامین منابع مالی مورد نیاز ۲۰۰ میلیون یورو برای اجرای عملیات آب و خاک استان سیستان و بلوچستان با استفاده از فاینانس داخلی و خارجی و اختصاص ۶۰میلیارد ریال برای اجرای صنایع تبدیلی از دیگر مصوبات هیات دولت است.

وی اظهار کرد: ۸۰ میلیارد ریال برای کپرزدایی مسکن روستایی و ساخت دو هزار واحد مسکونی روستایی در سال‌های ۹۰ و ۹۱، صدور مجوز فروش اوراق مشارکت به میزان ۲۰ هزار میلیارد ریال برای تامین آب آشامیدنی ۳۰ شهر و دو هزار روستا از دیگر مصوبات دولت است.

رحیمی گفت: آماده‌سازی راه‌های روستایی روستاهای بالای ۵۰ خانوار توسط وزارت راه با همکاری استانداری، اختصاص ۶۰ میلیارد ریال برای توسعه مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و تجهیز کارگاه‌ها، ۸۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای بهبود ناوگان حمل‌ونقل و اجرای طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی زاهدان، ۸۴۰ میلیارد ریال برای تسریع در طرح راه‌آهن چابهار - زاهدان اختصاص یافت.

معاون اول رییس‌جمهور افزود: مطالعه و شروع عملیات اجرایی راه‌آهن زاهدان به مرز میلک سیستان با افغانستان و زاهدان به میرجاوه، اختصاص ۶۰۰ میلیارد ریال برای عمران شهری و توسعه فضای سبز و کمک به شهرداری‌های جدید و دهیاری‌ها و پروژه‌های حوادث غیرمترقبه در بخش آموزش، بهداشت و درمان از جمله این مصوبات است.

وی بیان کرد: هزار میلیارد ریال برای ساخت کلاس‌های استاندارد برای جایگزینی کلاس‌های غیراستاندارد و فرسوده، اختصاص سالانه ۵۰۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های مصوب شورای توسعه غرب و شرق کشور از دیگر مصوبات هیات دولت برای سیستان و بلوچستان است.

وی افزود: اختصاص ۱۵۵ میلیارد ریال برای تکمیل و اجرای پروژه‌های دانشگاه‌های این استان و حمایت از توسعه فناوری‌های نوین در مراکز تحقیقاتی و آموزش عالی استان سیستان و بلوچستان و ۳۰۰ میلیارد ریال برای مقابله با ریزگردها و پیشگیری از آنها اختصاص یافت.