دنیای‌اقتصاد - زنجان- اسدا... قربان‌زاده: نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: نرخ کالا و خدمات در استان متناسب با درآمد خانوارها نیست. جمشید انصاری در نشستی خبری با بیان مطلب فوق به آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در خصوص هزینه خانوار استان‌های مختلف کشور در سال ۸۸ اشاره کرد و با بیان اینکه در این آمار استان تهران با ۱۱میلیون و ۳۰۰هزار تومان درآمد هر خانوار شهری در رتبه اول کشوری قرار دارد، اضافه کرد: استان‌های خوزستان، مازندران، قزوین و همدان در رتبه‌های بعدی قرار دارند و استان زنجان نیز با ۶ میلیون و ۷۸ هزار تومان درآمد سرانه برای هر خانوار شهری رتبه ۲۸ را بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در این گزارش دو استان سیستان و بلوچستان و خراسان‌جنوبی درآمدی کمتر از خانوارهای استان زنجان برخوردار بوده و در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

عضو فراکسیون اقلیت مجلس هشتم با اشاره به این نکته که به لحاظ هزینه، خانوارهای شهری استان زنجان با هزینه سالانه ۸ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان برای هر خانوار شهری رتبه ۲۰ کشوری را به خود اختصاص داده است، گفت: به‌رغم اینکه استان زنجان در میزان درآمد رتبه پایین را دارد، ولی در این خصوص مردم هزینه بیشتری داشته و سعی می‌کنند در بهبود وضع زندگی خود گام بردارند.

انصاری در ادامه با پرداختن به آمار مازاد بودن هزینه بر درآمد استان‌های کشور اعلام کرد: در این مورد استان زنجان بعد از استان فارس با یک میلیون و۷۵۰ هزار تومان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفته است.

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به اینکه به‌رغم درآمد پایین خانوارها، هزینه خانوارهای شهری در استان بالا است، خاطرنشان کرد: این به معنای این نیست که خانوارهای شهری ما پر مصرف هستند، بلکه نرخ کالاها و خدمات در استان متناسب با خانوار نیست یا به معنای دقیق‌تر در تورم و افزایش هزینه‌های زندگی از کلان شهر تهران تاثیر می‌پذیریم.

انصاری تلاش‌های مسوولان استان را در به نتیجه رساندن طرح‌های موثر اقتصادی و سرمایه‌گذاری برای رونق بخشیدن اقتصاد استان و افزایش درآمد خانوارها تاثیرگذار دانست و افزود: بخشی از تلاش‌های مسوولان به نتیجه مطلوب مردم نرسیده است و باید مردم نیز مدیریت بهتری بر هزینه خانوارها اعمال کنند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس هشتم در ادامه با بیان اینکه در توسعه اقتصادی و افزایش درآمدها تحت تاثیر مجاورت کلان‌شهر تهران و استان‌های صنعتی قرار نگرفته‌ایم، اظهار کرد: استان زنجان از پیامدهای منفی نزدیکی با مراکز اصلی مصرف رنج می‌برد.

وی ادامه داد: بخشی از این موضوع به جاذبه‌های استان و به‌ویژه مدیریت بستگی دارد، به هر حال تشکیل سرمایه اگر به اراده و خواست مدیران صورت می‌گرفت، با اتخاذ تدابیر و روش‌های مدیریتی در توسعه بخشی از این وضع قدم برمی‌داشتند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود جذب سرمایه‌گذار برای ایجاد شهرک صنعتی در مناطق محروم از جمله شهرستان طارم را مشکل اصلی عنوان کرد و افزود: بسیاری از سرمایه‌گذاران با جزئیات سرمایه‌گذاری آشنا نیستند و با کمترین مشکلی در زمینه اعطای تسهیلات، از سرمایه‌گذاری منصرف می‌شوند.

انصاری برای حل این مشکل پیشنهاد کرد: اگر سرمایه‌گذارانی شناسایی شوند که در شهرستان طارم قصد سرمایه‌گذاری دارند در ابتدا باید کار را برای مهیا شدن سرمایه‌گذاری راهبری کنیم، یعنی ابتدا راهنمایی لازم را به عمل بیاوریم تا سرمایه‌گذار، سرمایه خود را در چه بخش صنعت این شهرستان پیاده کند.

این نماینده مجلس بر لزوم قابلیت سنجی از صنایعی که در شهرک صنعتی طارم استقرار خواهند یافت، تاکید کرد و افزود: با توافق صورت گرفته با وزیر صنایع و معادن قرار شد، اگر کسانی را به عنوان سرمایه‌گذار شناسایی کردیم بتوانیم تسهیلات و مشوق‌های ویژه را فراهم کنیم.

انصاری با اشاره به اینکه شهرستان طارم در طرح آمایش صنعتی جزو مناطق بسیار محروم محسوب می‌شود، ابراز کرد: لازم است تسهیلات بانکی با کمترین آورده سرمایه‌گذار به سرمایه‌گذار اعطا شود، تا بتواند با حدود ۲۰ درصد آورده سرمایه‌گذاری کند و گروه مشاورین هم کار راهبری سرمایه‌گذاران را انجام دهند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس اظهار امیدواری کرد: با این اقدامات طی سال آینده تعداد قابل توجهی واحد صنعتی را در این شهرک صنعتی مستقر کنیم.

این عضو فراکسیون اقلیت مجلس هشتم در بخش مهمی از سخنان خود به طرح عظیم استان یعنی پتروشیمی اشاره کرد و گفت: این‌گونه طرح‌ها با این فرض به بهره‌برداری می‌رسد که حدود ۲۵درصد منابع از طریق سهامداران و سرمایه‌گذاران و ۷۵درصد مابقی منابع از محل تسهیلات بانکی یا کمک حساب ذخیره ارزی تامین شود. وی میزان منابع مالی مورد نیاز این پروژه را بالای۸۰۰میلیارد تومان برآورد کرد.