دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: شرکت ملی حفاری ایران به عنوان یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شرکت ملی نفت ایران و متولی حفاری در کشور، در سه دهه فعالیت، موفق به ثبت افتخارات متعددی برای کشور شد و توانست با بهره‌گیری از دانش مدیران و تکیه بر توان متخصصان داخلی در مسیر خودکفایی ایران گام بردارد. این شرکت هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد عملیات حفاری و خدمات فنی‌مهندسی چاه‌های نفت و گاز در ۱۰ استان نفت‌خیز و گازخیز کشور را عهده‌دار است.

مهندس محمدحسن علیزاده، مدیر تدارکات و امور کالای این شرکت درباره خرید متوسط سالانه میزان کالا و تجهیزات از بازار داخلی و خوزستان گفت: این شرکت به طور میانگین سالانه حدود ۱۱ هزار قلم کالا و تجهیزات به ارزش ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد ریال از منابع داخلی با اولویت سازندگان و تامین‌کنندگان مستقر در استان خوزستان خریداری می‌کند.

وی با بیان اینکه شرکت ملی حفاری ایران برای سال جاری نیز یک هزار و ۱۲۵ میلیارد ریال اعتبار برای خرید قطعات، تجهیزات و کالاهای مورد نیاز خود از طریق سازندگان داخلی اختصاص داده است، افزود: از این میزان تاکنون بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال با سازندگان در سراسر کشور از جمله استان خوزستان قرارداد بسته شده است.

وی در خصوص رویکرد اصلی شرکت در تعامل با سازندگان تجهیزات صنعت حفاری نیز با اشاره به اینکه در صنعت حفاری حدود ۱۲۰ هزار قلم کالا استفاده مى‌شود که از مجموع آنها ۳۰ تا ۳۵ هزار قلم پرمصرف است، افزود: از زمانی که اندیشه ساخت قطعات و تجهیزات حفاری در داخل از حدود ۱۵ سال پیش در این شرکت شکل گرفت، تاکنون بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ قلم از آنها بومی‌سازی

شده است.

وی اهتمام به ساخت قطعات و تجهیزات کاربردی در صنعت حفاری را یکی از دستاوردهای شرکت ملی حفاری ایران دانست و گفت: در این زمینه تاکنون ۲ هزار میلیارد ریال در صنایع داخلی به‌ویژه در استان خوزستان سرمایه‌گذاری شده است و صدها شرکت و سازنده داخلی در کارگاه‌های تولیدی و شهرک‌های صنعتی استان خوزستان و دیگر استان‌های صنعتی کشور با حمایت‌های این شرکت درحال ساخت قطعات مورد نیاز این صنعت هستند.

مدیر تدارکات و امور کالای این شرکت در مورد «شبکه سازندگان دکل حفاری» در استان خوزستان نیز گفت: تشکیل این شبکه یکی از اقدامات مسرت بخشی است که مدیریت کشور برنامه‌ریزی کرده و نشان از تعامل و همدلی آنان برای رسیدن به خودکفایی کامل صنعت حفاری کشور دارد.

وی افزود: همان‌گونه که تشکیل خوشه صنعتی و انجمن سازندگان تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی خوزستان در شتاب بخشی به برنامه‌های ساخت داخل کمک می کند، ایجاد این شبکه نیز در راستای همان اهداف، یک تصمیم موثر و امید بخش است و شرکت ملی حفاری ایران در ادامه حمایت‌های خود از سازندگان استان خوزستان از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.