دنیای‌اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: استفاده از انرژی خورشیدی برای تامین روشنایی چاه‌های نفتی طرحی است که با هدف صرفه‌جویی در مصرف انرژی، توسط شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون در دست اجرا قرار دارد و فاز آزمایشی آن به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد. رییس مهندسی تولید شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون در این رابطه گفت: طرح استفاده از انرژی خورشیدی برای تامین روشنایی چاه‌ها چند ماهی است که در این شرکت آغاز و در حال حاضر نیز به‌صورت آزمایشی روی سه حلقه چاه شرکت کارون که تلمبه‌های درون چاهی روی آنها نصب شده است در حال اجرا است. مهندس حسن یوسفی‌نژادی افزود: با توجه به وضعیت آب و هوایی خوزستان و برخورداری از تابش مناسب خورشید در ۹ ماه از سال، می‌توان از انرژی خورشیدی برای کاربردهای مختلف صنعتی و خانگی بهره گرفت.

رییس کمیته زیست محیطی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون در توضیحات بیشتر گفت: هم‌اکنون طرح به‌کار گیری انرژی خورشیدی برای تامین روشنایی سه حلقه چاه شماره ۲۲۵،۳۷۵و ۱۹۷ میدان نفتی بنگستان اهواز در حال اجرا است و تا پایان سال به اتمام خواهد رسید که در صورت موفقیت آمیز بودن به مرور برای تامین روشنایی دیگر چاه‌ها و تاسیسات نیز اجرا خواهد شد.

وی کاهش مصرف انرژی، کاهش هزینه و همچنین جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی را از مزیت‌های استفاده از انرژی خورشیدی اعلام کرد.

یوسفی‌نژادی گفت: با توجه به اینکه شرکت کارون حدود ۶۰۰ حلقه چاه تولیدی و ۷ مجتمع بزرگ صنعتی و همچنین ۴هزار و ۶۰۰ کیلومتر خط لوله جریانی دارد، استفاده از انرژی خورشیدی تاثیر چشمگیری در کاهش مصرف انرژی در این شرکت خواهد داشت.