معاون وزیر صنایع: سیاست‌ انقباضی بانک‌ها خسارت زیادی به صنایع وارد کرده است دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: معاون وزیر صنایع و معادن مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی خوزستان را مهم‌ترین مشکل این صنایع عنوان کرد و گفت: سیاست‌های انقباضی بانک‌ها در سال‌های اخیر خسارت‌های هنگفتی را به بخش صنعت کشور وارد کرده است.

خدامراد احمدی، در اولین سفر ستاد تسهیل امور و پشتیبانی واحدهای تولیدی و شهرک‌های صنعتی به خوزستان، با بیان اینکه مصوبات این ستاد، حکم مصوبات دولت را دارد، اظهار کرد: ستاد تسهیل به دستور وزیر صنایع و به منظور بررسی مشکلات واحدهای‌های تولیدی، برای بررسی حوزه‌های مختلف صنعت ومعدن تشکیل شده است که براساس ماده ۱۳۷ و۱۳۸ قانون اساسی، اختیارات دولت را دارد.

وی با بیان اینکه خوزستان سی‌وسومین گزینه سفر این ستاد است، اظهار کرد: ۹۳۱ درخواست به این ستاد واصل شد که از این تعداد ۶۰۶ مورد به شبکه بانکی و مالی، ۷۴ درخواست به شهرک‌های صنعتی و زیر ساخت‌ها،۱۰۵ مورد به مالیات و بیمه تامین اجتماعی و ۵۴ مورد نیز مربوط به درخواست سرمایه‌گذاری در امر تولید است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک ایران خاطر نشان کرد: طی بررسی‌های به عمل آمده، مقرر شد تا این تعداد درخواست در قالب ۵ کارگروه سرمایه‌گذاری وتولید، امور بانکی و تسهیلات، امور مالیاتی گمرک و بیمه، امور شهرک‌های صنعتی ومحیط زیست و امور معادن و صنایع معدنی رسیدگی شوند.

مرادی با اشاره به اینکه به تمامی درخواست‌های واصله به ستاد پاسخ داده شده است و نتایج به دبیر خانه ستاد ابلاغ می‌شوند، خاطر نشان کرد: متقاضیان با کد رهگیری می‌توانند به سامانه‌ای که در آن ثبت‌نام کرده‌اند، مراجعه ونسبت به عملیاتی شدن مصوبات مربوطه اقدام کنند.

وی در ادامه، مهم‌ترین مشکلات در حوزه صنعت ومعدن را نقدینگی، سرمایه در گردش، دریافت ومعوق بودن تسهیلات بانکی عنوان کرد و گفت: سیاست‌های انقباضی در شبکه بانکی، خسارت‌های هنگفتی را به بخش صنعت کشور وارد کرده است.

مرادی با بیان اینکه تمام تلاش ما برای تغییر این نگاه و مشارکت جدی در امر تولید است، گفت: به این منظور ضروری است نگاه شبکه بانکی کشور به شبکه تولید، تولیدکننده و سرمایه‌گذار تغییر کند؛ این بدان مفهوم است که شبکه بانکی باید بین تولیدکننده و مشتری معمولی بانک تفاوت قائل شود و با این دید که تولیدکننده تسهیلات دریافتی را معوق می‌گذارد، نگاه نکنند. معاون وزیر صنایع و معادن، ضمن تاکید بر اینکه علاوه بر تغییر رویکرد ونگاه شبکه بانکی، ضروری است تصمیمات مقطعی نیز با مشارکت بانک‌ها گرفته شود، افزود: از مسوولان کارگروه‌های ستاد انتظار می‌رود که با دیدی بلندنظرانه به موضوعات موجود، به ویژه در حوزه امور بانکی وتسهیلات اهتمام ورزند.

صدور مجوز خط تولید خودروی سبک

معاون وزیر صنایع ومعادن در ادامه از صدور مجوز خط تولید خودروی سبک در خوزستان خبر داد و گفت: با توجه به نگاه مثبت وزیر صنایع به استان، مقرر شد این مجوز صادر شود.وی با بیان اینکه صدور بیش از اندازه مجوز در یک بخش به رانت تبدیل می‌شود، بر ضرورت نظارت بر صدور مجوز، در بخش‌های مختلف تاکید و تصریح کرد: با محدود کردن صدور مجوز اولویت‌های صنعتی کشور در صدر قرار گرفته و دیگر مشکلی برای مشابه آنچه که برای برخی صنایع که به جهت وفور مجوز تولیدی، توجیه پذیری خود را از دست می‌دهند، ایجاد نمی شود.

ضرورت مدیریت واردات

مرادی در ادامه با اشاره به اینکه توافقات بسیاری با معاون پژوهشی رییس‌جمهور و دانشگاه‌های مختلف در بحث ضرورت توجه به واردات داشتیم، گفت: ضرورت مدیریت بر واردات، رقابت‌پذیری مناسب وکنترل تعرفه‌های کالاهای واردات منجر به این خواهد شد که از ورود کالای بی‌کیفیت به کشور جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه سیاست اصولی نظام و وزارت بر این است که با مدیریت واردات و برخی سازوکارها از تولید داخلی حمایت کنیم، اذعان کرد: در این راستا وطی توافقاتی که با کشور چین به عمل آمده است، مقرر شد تا در مبادی ورودی، ضمن جلوگیری از ورود کالای بی‌کیفیت، کالاهایی که در داخل، توان تولید دارند به عنوان اولویت‌های صنعتی تعریف شوند.

وی افزود: به این منظور ظرف ۲ ماه آینده، نمایشگاه توانمندی‌های تولیدات داخلی برگزار می‌شود که صنعتگران وتولید کنندگان به ویژه تولید کنندگان کالاهای وارداتی می‌توانند توانمندی‌های خود را به عرصه نمایش بگذارند.

معاون وزیر صنایع ومعادن، همچنین در ادامه به برنامه‌های پژوهشی وزارت متبوع خود اشاره کرد و گفت: در این راستا ۳ کار در دستور کار وزارتخانه قرار دارد که براساس آن مقرر شد تا از طرح‌های مطالعاتی جدید در قالب سازمان صنایع نوین حمایت شود.

مرادی این نوید را هم داد که نخبگانی که طرح‌های جدید و نوین در بخش تولید ارائه دهند، می‌توانند در قالب شهرک‌های صنعتی، زمین رایگان تحویل بگیرند.

مرادی در پایان با اشاره به اینکه به افرادی که کار پژوهشی انجام داده و درصدد عملیاتی و تولیدی کردن ایده‌های خود هستند نیز تسهیلات و امکانات مورد نیاز داده می‌شود، از طراحی شهرک‌های علم وفناوری در خوزستان، در آینده نزدیک خبر داد.