چالش‌های نوسازی بافت‌های فرسوده

دنیای اقتصاد - تبریز - رعنا نیک‌رفتار: نشست مدیران نوسازی، بهسازی و احیای بافت‌های فرسوده۱۲ کلانشهر کشور با حضور استاندار آذربایجان شرقی ، رییس شورای اسلامی شهر و شهردار تبریز و جمعی از مدیران کل استان در تالار بزرگ شهرداری تبریز به‌مدت ۲ روز برگزار شد. در این نشست، شرکت‌کنندگان راه‌های دستیابی به وحدت رویه در موضوع احیای بافت‌های فرسوده شهری و نیز تلاش برای تسریع روند نوسازی و احیای این بافت‌ها را مورد بررسی تخصصی قرار داده و نسبت به پیگیری مسایل مورد توافق اتخاذ تصمیم کردند.

مهندس عزتی، معاون شهرداری تبریز هدف از برپایی این نشست را اتخاذ تصمیم در خصوص چگونگی مدیریت روند احیای ۶۵ هزار هکتار بافت فرسوده موجود در کشور و نیز تسریع روند این بازسازی از طریق روش‌ها و راه‌های قانونی با مشارکت دولت و بخش خصوصی، تسهیل شرایط و نحوه ورود و مشارکت مردم در این حوزه اعلام و خاطرنشان کرد: در حال حاضر مدیریت و نوسازی ۶۵ هزار هکتار بافت فرسوده موجود شهری با پراکندگی جمعیت ۹ میلیون نفری کاری دشوار و نیازمند برنامه‌ریزی و بررسی شرایط و راهکارهای موثر و تسریع این روند است که تلاش می‌شود از طریق برپایی این قبیل نشست‌ها و کارگروه‌های تخصصی نسبت به تحقق این مهم اقدام شود.

وی از بافت‌های فرسوده شهری به عنوان یک تهدید اجتماعی در مدیریت شهری کشور یاد و خاطرنشان کرد: به رغم در تهدید بودن بافت‌های فرسوده، مدیریت اصولی و هدفمند آن می‌تواند این تهدید اجتماعی را به فرصتی برای توسعه و عمران و آبادانی شهری تبدیل کند و باید تلاش شود در این جهت سیاست‌گذاری کلان صورت گیرد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز در ادامه افزود: خوشبختانه طی سال‌های اخیر حمایت‌های خوبی از سوی دولت از موضوع احیای بافت‌های فرسوده صورت گرفته و به تبع آن شهرداری تبریز نیز با اعمال و اعطای تسهیلات تشویقی به مالکان و انبوه‌سازان، گام‌های مثبتی در راستای نوسازی و اجرای بافت‌های فرسوده برداشته است.

مهندس عزتی در پایان ابراز امیدواری کرد: نتایج حاصله از این نشست در تسریع روند نوسازی و احیای بافت‌های فرسوده موثر باشد. در این مراسم استاندار آذربایجان شرقی نیز گفت: در احیای بافت فرسوده تنها احیای کالبد و احیای فیزیکی مورد نظر نبوده، بلکه باید هویت نیز در آن احیا شود.

دکتر علیرضا بیگی اظهار کرد: احیای هویت این بافت‌ها در سایه فرهنگ‌سازی و الگوسازی از طریق دستگاه‌های مسوول محقق می‌شود. وی با عنوان اینکه مردم در تشخیص سود و منفعت خود بهتر از هر کس دیگر عمل می‌کنند، گفت: شهرداری و موسسات مربوطه می‌توانند این اعتماد را در مردم به‌وجود آورند که رسیدگی به این بافت‌ها متضمن سود آنان خواهد بود. استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: تحقق این قانون سبب به‌وجود آمدن یک حرکت خود جوش در بین مردم می‌شود.

وی با اشاره به سه رکن اصلی بافت‌های فرسوده اعم از بستر بروز ناامنی، پایین‌بودن شاخص‌های زندگی و نفوذ ناپذیری در موارد امداد رسانی اظهار کرد: این بافت‌ها به‌عنوان هسته اصلی شکل‌گیری شهرها بودند که با توسعه شهر به فراموشی سپرده شده‌اند. دکتر بیگی ادامه داد: با توسعه روزافزون شمال شهر و توسعه به‌سمت شمال این بافت‌ها به بی‌هویتی دچار شدند که شاهد سکنی گزیدن افراد مهاجر هم در این بافت‌ها هستیم که با ترکیب مشکلات این بخش‌ها با سکونت‌گاه‌های غیر مجاز شاهد افزایش دو چندان هستیم.دکتر بیگی با بیان اینکه دو نوع نگاه به بافت‌های فرسوده وجود دارد، گفت: یک نگاه، نگاه تهدیدآمیز است که کانون خسارت از قبیل زلزله و آسیب‌های اجتماعی در همین بافت‌ها خواهد بود و نگاه دیگر اینکه این به‌عنوان یک فرصت برای ارتقای شاخص‌های زندگی و تامین کسری‌هایی که در مرکز شهر شاهد آن هستیم برای اداره‌کنندگان شهر محسوب می‌شود.استاندار تصریح کرد: دولت باید به واسطه مسوولیت خود مشوق‌ها و نرم‌افزارهایی را برای اینکه بتوان از این برهه عبور کرد، اتخاذ کند. وی گفت: با گره زدن رسیدگی به بافت‌های فرسوده با مسکن مهر هم تامین مسکن کرده و هم شاهد ارتقای شاخص‌های زندگی می‌شویم. همچنین شهردار تبریز با تاکید بر ضرورت عزم ملی در حل مشکل بافت‌های فرسوده شهری گفت: احیای بافت‌های فرسوده تنها وظیفه شهرداری نیست و باید تمامی دستگاه‌ها و نهادهای دخیل در این حوزه مشارکت و تعامل جدی داشته باشند. مهندس نوین ضرورت توجه جدی دولت، شهرداری‌ها، مردم و بخش خصوصی به اهمیت موضوع را به عنوان یک تهدید ملی در شهرها تاکید و خاطرنشان کرد: توجه به موضوع از آن جهت که ارتباط مستقیمی با بلایای طبیعی دارد، بسیار با اهمیت بوده و مدیران شهری و کشوری ناگزیر از جدی گرفتن موضوع احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری هستند. شهردار تبریز همچنین از تبریز به عنوان یکی از کلانشهرهای درگیر با معضل بافت‌های فرسوده شهری یاد و خاطرنشان کرد: تبریز با وجود ۲۵۲۰ هکتار بافت فرسوده و ۴۰۰ هزار نفر ساکن در این بافت‌ها نیازمند توجه و همکاری بیشتر برای حل این معضل است. وی گفت: توسعه ناموزون شهر، وجود محدودیت‌های حریم در محدوده مرکزی شهر به عنوان حریم تاریخی، فقدان قوانین و مقررات جدید در حوزه بافت های فرسوده و عدم اعتمادسازی نزد مردم از جمله مشکلات و چالش‌های این حوزه می‌باشد.

در ادامه دکتر دبیری، رییس شورای اسلامی شهر تبریز هم گفت: متاسفانه به موازات رشد و توسعه شهرها و نیز افزایش جمعیت توجه جدی به احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده نشده و این غفلت موجب شده حجم بالایی از فضاهای شهری کشور جزو آسیب‌پذیرترین مناطق شهرها قرار گیرد.

وی خواستار تدوین و تصویب طرح جامع جدید تبریز به‌منظور مدیریت بهتر تبریز شد.