خشکسالی؛ باز هم در کمین خوزستان

دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: به رغم اینکه وضعیت مخازن آبی استان تا تاریخ ۲۲ شهریور ماه جاری ۴‌میلیارد و۱۸۱‌میلیون مترمکعب؛ یعنی دو‌میلیارد مترمکعب بیش از‌ آورد سال گذشته برآورد شده است، اما پیش‌بینی کاهش بارندگی در سال جاری توسط سازمان هواشناسی استان بار دیگر ناقوس‌های خشکسالی در خوزستان را به صدا در‌آورد. تجربه‌های تلخ و شیرین دو سال پیاپی خشکسالی در خوزستان منجر به آن شد تا پیش از غافلگیر شدن دوباره مسوولان از وقوع این پدیده، استاندار خوزستان دستور از سر‌گیری جلسات منسجم ستاد خشکسالی را به منظور اعمال مدیریت بر منابع آب و برق و در راستای مقابله با گسترش و افزایش تبعات ناشی از این پدیده صادر کند؛ چرا که بر اساس گزارش سازمان هوا‌شناسی استان در بررسی‌های به عمل آمده خوزستان تا ۷۵‌درصد با پدیده خشکسالی و عواقب آن همبستگی دارد؛ در حالی که با پدیده ترسالی و بارش‌های خوب برف و باران که سال قبل در استان به وقوع پیوست تنها حدود ۳۰‌درصد همبستگی دارد.

با توجه به اینکه طبق بررسی‌های صورت گرفته که با روش‌های کاملا علمی انجام می‌شود، استان خوزستان سال به سال به سمت خشکسالی در حرکت است، این موضوع لزوم مدیریت همیشگی مسوولان ارشد استان و دستگاه‌های مرتبط در خصوص مصرف آب و برق را می‌رساند.

ضرورت به‌کار‌گیری تمهیدات لازم برای مقابله با خشکسالی

استاندار خوزستان در جلسه ستاد خشکسالی استان اظهار کرد: هرچند امسال قریب به ۲‌میلیارد مترمکعب ذخیره آبی نسبت به سال گذشته در مخازن استان وجود دارد، اما ضروری است ضمن مدیریت بر مخازن سد کارون ۴ به نحوی برنامه‌ریزی شود که تمام اراضی استان به زیر کشت روند و نسبت به تغییر کشت در اراضی دیمی که قابلیت کشت آبی دارند نیز اقدام شود.

سید جعفر حجازی با بیان اینکه با استراحتی که در سال گذشته به آب‌های زیر زمینی استان داده شد، امکان بهره‌برداری در نیمه دوم سال از آنها مهیا می‌شود؛ تاکید کرد: این امر مشروط به این است که ظرف یک هفته آینده جداول نیاز مصرفی آب شرب، کشاورزی و صنعت به منظور مبنایی جهت رها سازی آب ارائه شود.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت نیاز برقی استان نیز باید به نحوی برای تابستان آینده برنامه‌ریزی شود که هیچ گونه نیازی به استفاده از تولید نیروگاه‌های برقابی نباشد، خاطرنشان کرد: وضعیت در این ۶ ماه باید به نحوی دنبال شود که تنها از تولید نیروگاه‌های حرارتی بهره‌مند شویم. همچنین بحث استفاده دستگاه‌های کلان استان از ظرفیت مولد‌های برق نیز موضوعی است که باید به جد دنبال شود و دستگاه‌ها به ویژه در ساعات پیک بار باید در نوع مصرفشان تجدیدنظر کنند.استاندار خوزستان همچنین در ادامه ضمن تاکید بر تسریع در روند تکمیل واجرای پروژه‌های آبرسانی در هر سه بخش آبفا اذعان کرد: دولت اعتبارات خوبی در بخش آبرسانی لحاظ کرده است، از این رو ضروری است تا در اجرای این طرح‌ها اولویت به بخش‌های پایین دست و حاشیه زاگرس که بیشترین فشار در این بخش‌ها متوجه مردم است، داده شود.

حجازی با اشاره به اینکه به منظور اجرای پروژه‌های مربوط به آب شرب روستایی به ویژه در مناطق بحرانی مقرر شد تا از محل اعتبارات مرحله دوم خشکسالی این قبیل پروژه‌ها در اولویت قرار گیرند، خاطرنشان کرد: کلیه دستگاه‌های عضو تا قبل از جلسه بعد ستاد کلیه گزارش‌ها و پیش‌بینی‌های لازم را تنظیم کنند تا به‌این وسیله بتوانیم پیگیری‌های لازم برای تامین آب و برق و به ویژه آب مورد نیاز بخش کشاورزی را اعمال کنیم.

استاندار خوزستان اظهار امیدواری کرد: با مدیریتی که بر منابع آبی اعمال شود، مشکل خاصی در این بازه به وجود نیاید.

تامین نیاز آبی کشت پاییزه

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع سازمان آب وبرق خوزستان نیز با بیان اینکه ذخیره آبی در مخازن خوزستان برابر با ۴‌میلیارد و ۱۸۱‌میلیون مترمکعب است، اظهار کرد: این میزان بیش از دو برابر حجم ‌آورد‌ها در سال گذشته است.

هوشنگ حسونی‌زاده با اشاره به اینکه این رقم بدون در نظر گرفتن حجم کارون ۴ که معادل یک‌‌ میلیارد و ۴۰۰‌میلیون مترمکعب می‌باشد، است و با بیان اینکه ذخیره کارون ۴ در مواقع اضطرار استفاده می‌شود، گفت: در سال جاری در حوزه کارون بزرگ حدود ۱۳‌میلیارد و ۸۴۵‌میلیون مترمکعب ‌آورد داشتیم که این میزان در سال گذشته برابر با ۷‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون مترمکعب بود.

وی‌ آورد کرخه را ۲‌میلیارد ۶۰۰‌میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: در حوزه مارون نیز یک‌میلیارد و ۶۲‌میلیون مترمکعب ‌آورد داشتیم.

معاون سازمان آب و برق خوزستان همچنین در ادامه با اشاره به نیاز آبی استان در فصول پاییز و زمستان خاطرنشان کرد: نیاز آبی برای این فصول در بخش کشاورزی حدود ۸‌میلیارد مترمکعب است که با اضافه شدن نیاز در بخش شرب و صنعت این رقم به ۱۲‌میلیارد و ۱۵۰‌میلیون مترمکعب خواهد رسید.

حسونی‌زاده تصریح کرد: هرچند براساس پیش‌بینی‌های سازمان هوا‌شناسی برآورد‌ها را انجام دادیم و با در نظر گرفتن سال زیر نرمال مدل‌های آماری و ظرفیت‌های اقلیمی را پیش‌بینی کردیم؛ اما با توجه به اینکه هنوز شروع سال آبی نرسیده است، ضروری است نشست‌های کارشناسی در این بخش تشکیل شود.

به گفته وی، با توجه به ذخیره سازی‌های صورت گرفته و پیش‌بینی‌های موجود نیاز آبی فصل پاییز در بخش کشاورزی تامین است، اما این نگرانی نیز وجود دارد که در زمان کشت، مصارف و الگو‌ها تغییر کند که ضروری است در این بخش دقت ویژه‌ای اعمال شود و همه صرفه‌جویی را سرلوحه کار خود قرار دهند.

رشد ۲/۸‌ درصدی پیک بار

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان نیز در این نشست با اشاره به پیک ۶‌هزار و۳۰۵ مگا واتی در دوم شهریور ماه جاری اظهار داشت: این رقم در مقایسه با پیک بار در سال ۸۸ که برابر با ۵‌هزار و۸۰۹ مگاوات بود، رشد ۲/۸‌درصدی دارد. مسعود معین‌پور با بیان اینکه پیک ۶هزار و۸۴۰ مگاواتی با ۵/۸‌درصد رشد برای سال آتی پیش‌بینی می‌شود، گفت: رشد مصرف انرژی در سال جاری ۲/۱۵‌درصد رشد داشته است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان با بیان اینکه به طور متوسط به ازای هر یک درجه افزایش دما ۱۰۰ مگاوات افزایش مصرف داشتیم، سهم تولیدی نیروگاه‌های استان به جز نیروگاه‌های برق‌آبی را ۱۰‌هزار و۸۷۳ مگاوات عنوان و اظهار کرد: با توجه به جدی شدن بحث خشکسالی ضرورت توسعه و احداث نیروگاه‌های جدید در استان نیز نکته‌ای است که نباید از آن غافل شد.

به گفته معین‌پور، از ۱۵ مورد طرح احداث نیروگاه، ۶ مورد استارت خورده است که ضرورت دارد پیگیری جدی در این بخش به لحاظ تامین اعتبار مورد نیاز اعمال شود.

وی همچنین در ادامه با بیان اینکه در زمینه تولیدات پراکنده ۷۰۲ مگاوات توسط این شرکت موافقت‌نامه بسته شده است، افزود: یک‌هزار و۲۸۷ مگاوات دیگر نیز متقاضی در شرکت شهر‌ک‌های صنعتی داشتیم؛ اما هنوز به طور جدی وارد نشدند.