دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران از تحقق بیش از ۵۰۰‌میلیون‌دلار سرمایه‌گذاری در این شرکت در دولت نهم و دهم خبر داد. مهندس حیدر بهمنی افزود: این حجم سرمایه‌گذاری در زمینه به‌کارگیری فناوری‌های نوین حفاری، ساخت دستگاه‌های حفاری خشکی و دریایی و تامین تجهیزات مهم و کاربردی صنعت حفاری صورت گرفته است. وی در تشریح موفقیت‌های چشمگیر این شرکت در پنج سال گذشته به حفاری و تکمیل ۸۵۹ حلقه چاه‌های نفت و گاز در خشکی و دریا با انجام نزدیک به ۲‌میلیون متر حفاری اشاره کرد.

بهمنی گفت: از این تعداد چاه‌ها ۴۰۵ حلقه توسعه ای، ۲۲ حلقه توصیفی، ۳۲ حلقه اکتشافی و ۴۰۰ حلقه تعمیری بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران اظهار کرد: در این مدت متخصصان این شرکت موفق به انجام ۲۱۰‌هزار متر حفاری جهت‌دار در قالب ۳۹۹ عملیات، ۱۲‌هزار و ۶۰۰ متر حفاری فروتعادلی (یو.بی. دی) و ۸۵‌هزار متر حفاری با هوا شدند که دارای دانش فنی و فناوری روز آمد است. وی انجام ۵‌هزار و ۳۰۰ مورد خدمات ویژه، ۳۰‌هزار و ۷۰۰ مورد خدمات فنی از جمله بیش از ۲‌هزار عملیات لوله مغزی سیار و ۱۱‌هزار متر مغزه‌گیری را از دیگر فعالیت‌های این شرکت در عرصه عملیات حفاری در این مدت برشمرد. بهمنی با اشاره به افزایش ناوگان حفاری این شرکت از ۴۹ دستگاه در ابتدای فعالیت دولت نهم به ۶۲ دستگاه در پایان نخستین سال خدمت دولت دهم، توفیق در ساخت ۵‌هزار قطعه اقلام پرمصرف در صنعت حفاری با نظارت متخصصان شرکت ملی حفاری و همیاری و همکاری سازندگان داخلی، برنامه‌ریزی برای افزایش دستگاه‌های حفاری در خشکی و دریا تا پایان سال جاری به ۷۵ دستگاه را یادآوری کرد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران، ساخت ۳ دستگاه حفاری خشکی به دست صنعتگران ایرانی، ساخت دستگاه‌های نمودارگیری با استفاده از توان داخلی، به‌کارگیری تجهیزات جدید حفاری انحرافی، چاه پیمایی، نمودارگیری و حفاری فروتعادلی و بازسازی ۲۰ دستگاه حفاری در خشکی و دریا را از اقدامات محقق شده در پنج سال اخیر در این شرکت دانست.

وی بیش از دو‌هزار روز جلو افتادگی در عملیات حفاری، مدیریت، برنامه‌ریزی، نظارت و عملیات مهار و کنترل فوران چاه ۲۳ کنگان و ۲۴ نفت شهر و مشارکت با شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در مهار چاه ۱۰۴ مارون و شرکت نفت فلات قاره در مهار چاه‌های دریایی سکوی ابوذر، تکمیل چاه خامی در میدان نفتی مارون که از پرفشار‌ترین مخازن گازی جهان است را از موفقیت‌های حاصله در پنج سال گذشته عنوان کرد که توانمندی متخصصان و کارشناسان صنعت نفت را در عرصه صنعت پیچیده حفاری در دنیا نشان داد. بهمنی با اشاره به انعقاد قرارداد فازهای ۹، ۱۰، ۱۴، ۱۷و ۱۸ طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی، گفت: حفاری ۲۲ حلقه چاه در فاز ۹ و ۱۰ پارس جنوبی با بیش از ۷۰‌درصد پیشرفت کار در دست اجرا است و عملیات حفاری در فازهای ۱۷ و ۱۸ کلید خورده و مقدمات حفاری در فاز ۱۴ نیز مهیا شده است و در زمان حاضر حجم قراردادهای این شرکت در بخش حفاری دریایی به بیش از ۲‌میلیارد‌دلار می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران مشارکت این شرکت در حفاری چاه‌های زمین گرمایی (ژئوترمال) برای نخستین بار در کشور را در قالب قرارداد با سازمان انرژی‌های نو (سانا) وابسته به وزارت نیرو از سال ۱۳۸۱ یادآور شد و افزود: در این زمینه تاکنون حفاری و تکمیل ۱۲حلقه چاه به اتمام رسیده که انجام فاز دوم پروژه شامل حفاری ۸ حلقه چاه سال ۸۷ آغاز و در روزهای اخیر به پایان رسید و حفاری ۶ حلقه چاه دیگر در مرحله اجرا است.