کمک به احیای نژاد اسب کردی

دنیای اقتصاد - سنندج - فرزاد نویدی: اسب از روزگاران قدیم مایه فخر و مباهات صاحبانش بوده است و خانوارهایی که صاحب این مرکب زیبا بودند، جایگاه اجتماعی آنها متفاوت بود. استان کردستان به دلیل واقع شدن در منطقه کوهستانی و خوش آب و هوا یکی از مناطق پرورش اسب بوده و نژاد اسب کردی به عنوان یکی از نژادهای اصیل در ایران مطرح بوده و اکنون نیز هست.

اسب کردی دارای برخی خصوصیات بارز است که این مساله موجب ایجاد تفاوت در میان این نسل از اسب‌ها با دیگر اسب‌های مناطق جهان می‌شود.

اسب کردی قدی به طور متوسط ۱۵۰ سانتی متر با بدن کوتاه و در مجموع عضلاتی با زیر بند محکم دارد. این نسل از اسب‌ها بسیار باهوش، مطیع، صبور و مقاوم به مسافت‌های طولانی، دارای سینه فراخ و از جلو به حد قابل قبول عضلانی، پر نفس و پر خون، اعضای دست و پا و کمر قوی است.

نژاد اسب کردی در سطح دنیا برای مسابقات ورزشی از جمله مسابقات چوگان نیز بهترین نژاد است.

این در حالی است که متاسفانه در سال‌های اخیر فراوانی این نژاد دستخوش تغییرات زیادی شده؛ به طوری که بر اساس آمار سال ۸۵ معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، جمعیت اسب موجود در استان یک‌هزار و ۶۳۴ راس اعلام شده که در این میان تعداد اسب‌های اصیل کرد اندک است.

به این منظور حفظ و حراست از ذخایر ژنتیکی برای جلوگیری از انقراض آنها از سیاست‌های مهم معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان است.

خونگیری از اسب‌های اصیل استان کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه به منظور تعیین ژنوتیپ آنها با استفاده از مارکرهای ژنتیکی، ایجاد ۵ واحد نیمه صنعتی تکثیر و پرورش اسب اصیل کردی در شهرهای سقز، دیواندره، بیجار و سنندج، ایجاد یک واحد ایستگاه کشش اسب اصیل کردی در سنندج، ایجاد واحدهای صنعتی تکثیر و پرورش اسب اصیل کردی در شهرستان‌های سنندج و سقز و برنامه‌ریزی برای سایر شهرستان‌ها، آمارگیری از جمعیت استان و صدور شناسنامه دامداری کوچک روستایی برای همه صاحبان پرورش‌ اسب اصیل کرد همه از جمله فعالیت‌های معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای حفظ نژاد اسب اصیل کردی است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، حمایت و نگهداری از اسب اصیل کردی را برای از دست ندادن این نسل از اسب امری بسیار ضروری دانست و گفت: به دلیل بی‌توجهی، اسب اصیل کرد رفته‌رفته در حال انقراض است و در صورت عدم رسیدگی به آن، آثاری از این نسل از اسب باقی نمی ماند. مهندس خالد جعفری، اسب کردی را یکی از نژادهای اصیل اسب ایرانی دانست و گفت: طبق پژوهش‌هایی که از سوی مراکز تحقیقاتی خارج از کشور انجام شده است، اسب کردی به عنوان نژاد اسب اصیل ایرانی شناخته شده است.

وی به اقدامات این معاونت در جهت حفظ و احیای نژاد اسب اصیل کرد اشاره و تصریح کرد: تعداد اسب‌های اصیل کردی کمتر از ۲۰ راس است که برای افزایش این تعداد اسب، باید اصلاح نژاد کنیم. وی با اشاره به ویژگی‌های اسب اصیل کردی گفت: این نژاد از اسب به دلیل شرایطی که دارد، می‌تواند در مسابقات ورزشی مورد استفاده قرار‌گیرد.

وی اظهار داشت: برای توسعه ورزش اسب سواری و همچنین احیا و حمایت از اسب کردی توافقاتی با اداره کل تربیت بدنی استان داشته‌ایم.

وی فعال کردن باشگاه‌های اسب سواری با کمک تربیت بدنی را از جمله فعالیت‌های انجام گرفته در این ارتباط دانست و گفت: اکنون ۷ باشگاه سوارکاری در استان کردستان فعال است. این مسوول در ادامه با اشاره به گران قیمت بودن اسب کردی گفت: این موضوع سبب شده که تنها افرادی با تمکن مالی بالا اقدام به نگهداری از این حیوان کنند.

وی اسب سواری را یکی از ورزش‌های گران دانست و گفت: اکنون قیمت یک اسب کردی حدود ۸۰‌میلیون‌ریال است که کمتر افرادی می‌توانند اقدام به خرید این نژاد از اسب کنند.

وی در ادامه با اشاره به آمار یک‌هزار و ۶۳۴ راسی اسب موجود در استان کردستان گفت: از این تعداد تنها ۶۱۰ راس آن اسب کردی است.