فعالیت‌های اقتصادی بنیاد برکت در ستاد اجرایی فرمان امام - ۲۶ مرداد ۸۹

موسسه بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در حال حاضر بیش‌از ۴۴۰ میلیارد تومان طرح اقتصادی در مناطق محروم کشور در دست اجرا دارد که با نسبت اهرمی‌۱ به ۶ با کارآفرینان بخش خصوصی مشارکت کرده است دنیای‌اقتصاد- مدیر عامل موسسه بنیاد برکت - وابسته به ستاد اجرایی فرمان

حضرت امام (ره)- جزئیات فعالیت‌های اقتصادی مرتبط را تشریح کرد.

شاهین شایان‌آرانی در گفت‌‌وگو با دنیای‌اقتصاد با اشاره به اینکه موسسه بنیاد برکت در آذرماه سال ۸۶ و بعد از تغییر مدیریتی در ستاد، بوجود آمد، گفت: این بنیاد، بازوی خروجی در به کارگیری درآمدهای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) است که طبق ماموریتی که برای آن تعیین شده است، باید برای استفاده بهینه از درآمدهای ستاد در جهت محرومیت‌زدایی برنامه‌ریزی و اقدام کند.

مدیر عامل موسسه بنیاد برکت افزود: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، از محل درآمدهای حاصل از اموال و فروش املاک و فعالیت‌های اقتصادی دیگر برای کمک به توسعه اقتصادی و اشتغالزایی در مناطق محروم از طریق موسسه بنیاد برکت هزینه و سرمایه‌گذاری می‌کند. هدف نهایی و اصلی فعالیت‌های ستاد، کمک به مستضعفان، کاهش محرومیت و فقرزدایی است. در این مسیر اجازه فعالیت اقتصادی نیز به ستاد داده شده اما خروجی این فعالیت‌ها در راستای محرومیت‌زدایی متمرکز شده است.

شایان‌آرانی در ادامه تصریح کرد: در موسسه بنیاد برکت مدل جدیدی برای استفاده از درآمدهای ستاد در جهت محرومیت‌زدایی تعریف شد که بر مبنای آن به جای آنکه از درآمدی که ستاد در اختیار موسسه بنیاد برکت می‌گذارد، به‌صورت مستقیم و مالکیت ۱۰۰ درصدی برای احداث طرح‌های تولیدی و اشتغالزایی اقدام شود، به‌صورت مشارکتی و با سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی، طرح‌ها تعریف شده تا از این طریق از یک سو حجم سرمایه‌گذاری به شیوه میکروفاینانس

-تامین مالی خرد- افزایش یابد و از سوی دیگر کارآفرینی در مناطق محروم نیز احیا شود.

مدیر عامل موسسه بنیاد برکت گفت: این بنیاد با پشتیبانی و حمایت مالی از کارآفرینان هم‌اکنون ۴۱ طرح تولیدی، صنعتی و کشاورزی به ارزش بیش از۴۴۰ میلیارد تومان در مناطق محروم در ۱۵ استان کشور را در دست احداث و بهره‌برداری دارد که مجموع این طرح‌ها بالغ بر ۸ هزار نفر اشتغالزایی مستقیم را به همراه دارد.

مسوول به‌کارگیری درآمدهای محرومیت‌زدایی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) افزود: ما یک شرکت سرمایه‌گذاری نیستیم که سعی در بزرگ‌تر شدن داشته باشیم، بلکه با مشارکتی که به نسبت حداکثر ۴۹ درصد سهم موسسه بنیاد برکت و حداقل ۵۱ درصد سهم کارآفرینان بخش‌خصوصی ایجاد می‌کنیم، در مناطق محروم، طرح‌های اقتصادی‌ راه‌اندازی می‌کنیم که حداکثر بعد از سه سال از زمان بهر‌ه‌برداری طرح، سهم خودمان - موسسه بنیاد برکت - را به شریک واگذار کرده و از طرح خارج می‌شویم. در هیچ یک از این طرح‌ها موسسه بنیاد سرمایه‌گذار اصلی نیست.

شایان‌آرانی با اشاره به اینکه وظیفه اصلی موسسه بنیاد برکت شناسایی طرح‌هایی است که به لحاظ اقتصادی در مناطق محروم جذاب باشند و توجیه اقتصادی داشته باشند، گفت: با فراخوانی که با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی انجام می‌دهیم، طرح‌های آنها را بررسی می‌کنیم و در صورت تایید فعالیت مشارکت اقتصادی را با آنها شروع می‌کنیم.

مدیر عامل موسسه بنیاد برکت تاکید کرد: از آنجا که طبق وظیفه تعیین شده، هدف از راه‌اندازی طرح‌های تولیدی و اقتصادی اشتغالزایی است، یکسری طرح‌های صنعتی و تکنولوژی ‌محور از لیست طرح‌های مورد تایید موسسه بنیاد برکت حذف خواهند شد، اما طرح‌های اشتغال‌محور که وابسته به نیروی کار باشند در اولویت حمایت و سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرند. همانطور که تاکید شد، وظیفه موسسه بنیاد برکت مشارکت اقتصادی برای راه‌اندازی طرح‌های اقتصادی در مناطق محروم با تاکید بر اشتغالزایی محلی و توسعه کارآفرینی است.

وی افزود: طرح‌هایی که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به بنیاد می‌آورند، باید حتما متعلق به بخش خصوصی واقعی باشد نه اینکه از جای خاصی سفارش شده باشد یا سرمایه‌گذار وابسته به برخی دستگاه‌ها باشد. طرح ارائه شده باید شاخص‌های اقتصادی موسسه بنیاد برکت را بپوشاند و کارآفرین باید خودش از طرح دفاع کند و توجیه قوی اقتصادی آن را ارائه کند. کارآفرین می‌تواند برای سهم‌الشرکه خود (حداقل ۵۱ درصد) هم پول نقد بیاورد و هم اینکه می‌تواند به جای آن، کالای سرمایه‌ای خود را وارد کند، اما موسسه بنیاد برکت فقط پول نقد به عنوان آورده ارائه می‌دهد.

۷۵ میلیارد تومان آورده موسسه بنیاد برکت در طرح‌های اقتصادی

مسوول به‌کارگیری درآمدهای ستاد در راستای محرومیت‌زدایی از طریق ایجاد طرح‌های اقتصادی در مناطق محروم در ادامه گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد درباره آنچه این بنیاد تاکنون انجام داده است،

این چنین گفت: بنیاد برکت از سال ۸۷ تا چهار ماه‌ سال ۸۹، در مجموع ۴۱ طرح اقتصادی در ۱۵ استان کشور را در دستور کار داشته که ارزش کل سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این طرح‌ها بیش از ۴۴۰ میلیارد تومان بوده است. از این رقم، بنیاد حدود ۷۵ میلیارد تومان آورده نقدی داشته و ۱۰۵ میلیارد تومان نیز توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده و مابقی از محل تسهیلات بانکی تامین اعتبار شده است. این بنیاد در سال ۸۷، ۱۹ طرح به ارزش ۲۴۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۳ هزار و ۵۵۲ نفر، در سال ۸۸، ۱۵ طرح به ارزش ۱۲۶ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۲ هزار و ۸۹۱ نفر و در سال ۸۹ تا به حال ۷ طرح به ارزش ۸۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۱۵۸۴ نفر در دستور کار دارد.

بخشی از طرح‌های اقتصادی که تاکنون موسسه بنیاد برکت در مناطق محروم باعث راه‌اندازی آنها بوده است شامل: فرآوری زعفران، آجر نسوز، کنسرو زیتون، بتن سبک، کک، سیمان کوچک، فرآورده‌های لبنی، پودر گوگرد گرانوله، گل و گیاه گلخانه‌ای، خوراک دام، رینگ چرخ آلومینیومی، تولید فیلتر هوا، قطعات بتن سبک، پرورش ماهی و فرآورده‌های سیب‌زمینی است. این طرح‌ها در استان‌های کردستان، یزد، مرکزی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، هرمزگان، زنجان، خراسان جنوبی و کرمان اجرا شده‌اند.

مدیر عامل موسسه بنیاد برکت گفت: ما در بنیاد برکت توانستیم از طریق روش‌های مالیه خرد و مشارکت‌دادن کارآفرینان محلی، معادل ۶ برابر منابعی را که ستاد اجرایی فرمان

حضرت امام (ره) در اختیارمان قرار داده است، به صورت طرح‌های سرمایه‌گذاری در مناطق محروم باعث و عامل شویم.

اقدامات دیگر موسسه بنیاد برکت

شایان‌آرانی، مدیر عامل موسسه بنیاد برکت با اشاره به شیوه‌ای که در آن از طریق مشارکت با بخش‌خصوصی، درآمدهای ستاد برای ایجاد طرح‌های توانمندسازی اقتصادی در مناطق محروم به کار گرفته شده است، تصریح کرد: ما از این طریق توانستیم به نسبت ۱ به ۶ طرح‌های اقتصادی را جلو ببریم و به همین خاطر با مازاد منابع در اختیار مواجه شدیم که آن را در کار‌های جدیدی تحت عنوان توسعه خدمات زیربنایی در روستاهای محروم به کار گرفتیم.

وی افزود: در حال حاضر طبق تفاهمی که با سازمان تجهیز مدارس و نوسازی کشور انجام داده‌ایم، یک هزار کلاس درس جدید در قالب ساخت حدودا ۲۵۰ مدرسه، در مناطق محروم احداث و به آموزش و پرورش این مناطق اهدا خواهیم کرد. همچنین احیای یک منطقه محروم در شمال شرقی استان خوزستان (منطقه اندیکا، لالی و عشایری مسجد سلیمان) را نیز با مشارکت این استانداری در دست اقدام داریم که آورده بنیاد برکت در این طرح ۱۲۰ میلیارد تومان و آورده استانداری خوزستان نیز ۶۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

مقام مسوول در بنیاد وابسته به ستاد اجرایی گفت: موسسه بنیاد برکت در حال حاضر علاوه بر بیش از ۴۴۰ میلیارد تومان طرح اقتصادی، معادل ۲۵۰ میلیارد تومان طرح زیربنایی در دست اقدام دارد که جمعا نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان طرح را در بیش از ۱۰۰۰ روستا و پوشش جمعیتی بالای ۵۰۰ هزار نفر در ۳۰ استان کشور در دستور کار دارد.