ساخت 12 سد در استان کردستان

دنیای اقتصاد - سنندج - فرزاد نویدی: با توجه به بارندگی و پتانسیل خوب آب‌های سطحی در استان کردستان و استفاده از منابع آب و خاک بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به مهار آب‌های جاری، ساخت سدهای مخزنی، ایستگاه‌های پمپاژ و ایجاد شبکه‌های انتقال و توزیع آب در بخش‌های کشاورزی، صنعت، شیلات، شرب و بهداشت گردشگری و بسته‌بندی و صادرات آب توجه جدی شده است. بر اساس این گزارش، در حال حاضر شش سد در استان کردستان در حال بهره‌برداری است که آب شرب شهرهای سنندج، سقز، بانه، همدان، کرمانشاه و تبریز و همچنین اراضی پایاب سدها را تامین می‌کند.

سد قشلاق با هدف تامین آب شرب سنندج و اراضی پایاب (کشاورزی)، سد زریوار با هدف کشاورزی و تامین آب دو هزار هکتار از اراضی، سد بانه با هدف تامین آب شرب شهر بانه، سد گلبلاغ بیجار با هدف تامین آب یک هزار هکتار اراضی کشاورزی، سد گاوشان با هدف تامین آب شرب شهرهای کامیاران و کرمانشاه و ۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شهرهای کرمانشاه و کامیاران و سد شهید کاظمی بوکان با هدف تامین آب شرب شهرهای سقز و تبریز و کشاورزی ۹۰ هزار هکتار اراضی میاندوآب در حال بهره‌برداری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در این باره گفت: با لحاظ کردن سه سد که دارای ردیف اعتباری و کد اجرایی شده‌اند، ۱۲ سد در سطح استان در دست احداث و اجرا داریم .

مهندس عبدالله مشیرپناهی افزود: در این ارتباط آب آشامیدنی شهر و روستاهای مسیر در افق درازمدت تامین می‌شود، همچنین حدود ۱۲۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی نیز تامین آب خواهد شد.

وی گفت: سد سنگ سیاه با پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصد آماده افتتاح و بهره‌برداری است و با راه اندازی آن سه هزار و ۶۱۰ هکتار اراضی کشاورزی دشت‌های ممنوعه قروه و دهگلان تامین آب می‌شود.

وی به سدهای در دست ساخت در استان کردستان نیز اشاره کرد و گفت: اکنون سد سیازاخ دیواندره، چراغ ویس سقز، سنگ سیاه قروه، سورال دهگلان، زیویه و آمیراباد رمشت کامیاران، گاران مریوان، تلوار بیجار، آزاد سرواباد، ژاوه سنندج و سد عباس‌آباد بانه (از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به کردستان) در دست ساخت است. به گفته وی، دو سد آزاد و ژاوه برای تامین آب کشاورزی و شرب دشت‌های ممنوعه قروه و دهگلان اجرایی و اختصاص یافته است. وی تعداد سدهای در دست مطالعه استان کردستان را نیز ۲۲ سد عنوان و اظهار کرد: ۲۲ سد با اهداف عموما کشاورزی و بعضا شرب در دست مطالعه است، که ۵۵ هزار هکتار از اراضی استان را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: در قالب مطالعات پتانسیل‌یابی حوزه‌های آبریز ۳۳ سد هم پتانسیل‌یابی شده است که بعد از اتمام مرحله شناخت مطالعات، مراحل ۱ و ۲ انجام خواهد شد.

وی گفت: با توجه به سدهای مورد بهره‌برداری، اجرایی و مطالعاتی حجم زیادی از آب‌های استان مهار و استحصال خواهد شد و برای تامین نیازها و به عنوان یک اقدام زیربنایی برای رشد و توسعه استان به مصرف می‌رسد.

وی اظهار کرد: در خصوص شبکه‌های انتقال و توزیع آب در حال حاضر شبکه آبیاری و زهکشی مریوان با حدود دو هزار هکتار را در دست بهره‌برداری داریم. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان ادامه داد: چهار طرح پایاب سدهای قشلاق سنندج، سنگ سیاه قروه و سورال دهگلان در حال ساخت و اجرا است که مطالعات مراحل ۱ و ۲ و اسناد مناقصه طرح‌های سقز و سیازاخ به اتمام رسیده و در حال انتخاب پیمانکار برای اجرا هستیم.

مهندس مشیرپناهی ادامه داد: ۱۴ طرح شبکه آبیاری در مرحله اول مطالعاتی و یک طرح هم در مرحله دوم مطالعاتی قرار دارد.

وی گفت: در نهایت اراضی شبکه‌های در دست اجرا ۱۰ هزار و اراضی تحت پوشش شبکه‌های در دست مطالعه ۵۵ هزار هکتار است که ۸۰ درصد آن توسعه و ۲۰ درصد آن بهبود است.