200 مصوبه دستاورد سفر سوم دولت به همدان

دنیای‌اقتصاد - رییس‌جمهور و هیات دولت در هفتاد و سومین سفر استانی و در دور سوم سفرها این بار مهمان مردم استان همدان شدند. محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور در بدو ورود به فرودگاه همدان، گفت: استان همدان دارای ذخایر عظیمی است و حرکت آن نیز پر شتاب و رو به جلو است که امیدواریم تصمیمات دولت این حرکت را شتاب بیشتری دهد.

دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به روحیات بارز مردم این استان گفت: دیار همدان دیار فرهنگ، ایمان شجاعت، سرافرازی و دیدار پر رمز و رازی است که آیین هویت، معنویت و توانمندی‌های ملت ایران است.

۲۰۰ مصوبه جدید

بر اساس این گزارش، هیات دولت در سومین سفر به استان همدان نیز برای آبادانی و پیشرفت استان بیش از ۲۰۰ مصوبه به تصویب رساند.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمدرضا رحیمی، معاون رییس‌جمهوری در نشستی با خبرنگاران به مصوبات سفر سوم هیات دولت در همدان اشاره و اظهار کرد: با توجه به اینکه سفر سوم با رویکرد فرهنگی تشکیل می‌شود، مصوبات نیز بیشتر با سمت و سوی فرهنگی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال در این سفر تصویب شد که طی پنج سال به صورت هزینه‌ای و عمرانی علاوه بر بودجه‌های فرهنگی مصوب سالیانه در اختیار شورای برنامه‌ریزی استان قرار می‌گیرد.

بخش سرمایه‌گذاری و اشتغال

وی با اشاره به مصوبات بخش سرمایه‌گذاری و اشتغال نیز اضافه کرد: با توجه به نرخ بالای بیکاری در استان همدان تسهیلات بالایی به این بخش اختصاص یافته است تا نرخ بیکاری به زیر هشت درصد برسد.

رحیمی ابراز کرد: تامین تسهیلات ارزان ‌قیمت برای ساخت سیلو و انبارهای مکانیزه در استان مصوب شد، چرا که استان همدان در بخش کشاورزی و کاشت گندم فعال است و با کمبود سیلو مواجه است که باید به فراخور هر شهرستان سیلوها در نظر گرفته شود.

وی در ادامه بیان کرد: اختصاص ۳۲۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه به متقاضیان طرح‌های خوداشتغالی در سال جاری و اختصاص مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای تامین سرمایه در گردش به اتمام طرح‌های نیمه‌تمام تولیدی مدنظر قرار گرفته است.

وی اذعان کرد: اختصاص ۶۰۰ میلیارد ریال برای تقویت تعاون استان، تامین اعتبار برای خرید یک‌هزار واحد مسکن شهری برای نیازمندان، اختصاص ۳۰ میلیارد ریال برای تهیه ۳ هزار و ۹۰۰ جهیزیه در استان، ۹ میلیارد ریال برای تامین لوازم منزل ۳ هزار نفر از محرومان استان، ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای تامین ۳ هزار واحد مسکونی برای محرومان، ۵۶ میلیارد ریال برای تامین وسایل کمک توانبخشی معلولان و تجهیز اردوگاه تربیتی و اختصاص ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزا در سال ۸۹ از طریق منابع صندوق قرض‌الحسنه و صندوق مهر امام رضا برای کسانی که از طریق کمیته امداد دنبال شغل هستند، در این بخش تصویب شد.

بخش زیربنایی و مسکن

رحیمی در ادامه به مصوبات بخش زیربنایی و مسکن اشاره کرد و افزود: اختصاص مبلغ ۸۰۰ میلیارد ریال برای بازسازی ناوگان حمل‌و‌نقل فرسوده استان در سال‌های ۹۰ تا ۹۴، اختصاص مبلغ ۹۶۰ میلیارد ریال برای خرید ماشین‌آلات راهداری و نوسازی ناوگان فرسوده حمل‌و‌نقل در سال ۹۰ تا ۹۴ و مطالعه اتصال ریلی شهرهای اسدآباد و تویسرکان به راه‌آهن غرب و تامین اعتبار لازم برای تسریع راه‌آهن همدان ـ اراک ـ ملایر در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: تامین ۲۰۰ میلیارد ریال برای ارتقای شاخص‌های توسعه و تجهیز ایستگاه‌های آتش‌نشانی، کمک به دهیاری‌ها و ارتقای فضای سبز و کمک به ماموریت‌های وزارت کشور در استان، اختصاص ۵۰۰ دستگاه تاکسی و ۷۰ دستگاه اتوبوس برای تقویت حمل‌و‌نقل درون شهری استان طی سال‌های ۹۰ و ۹۱، مطالعه و اجرای طرح قطار شهری کلانشهر همدان پس از طی مراحل قانونی در کارگروه ماده ۳۲، اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال برای ساماندهی و احیای بافت‌های فرسوده شهری استان و ساماندهی غیررسمی طرح‌های استان و کمک به طرح‌های هادی روستایی و اختصاص ۲۰۰ میلیارد ریال برای ارتقای فیبر نوری و زیرساخت‌های مخابراتی و وضعیت پست شهرستان‌های استان در سال ۸۹ و ۹۰ صورت می‌گیرد.

انرژی، صنعت و کشاورزی

رحیمی خاطرنشان کرد: بررسی تامین ۸ هزار بشکه نفت برای پتروشیمی ملایر از محل پالایشگاه اراک و اختصاص مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال به منظور اجرای طرح‌های آبیاری از جمله زهکشی استان از جمله مصوبات بخش انرژی است. معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: ۴۰ میلیارد ریال برای تکمیل و تجهیز کانون‌های اسکان عشایر، ۵۳۰ میلیارد ریال برای عملیات آبخیزداری و احداث انبارهای ذخیره‌سازی واحدهای بسته‌بندی و حمایت از صندوق کشاورزی طی سال ۸۹ و ۹۰ و اختصاص مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال برای زیرساخت‌های صنعتی و شهرک‌ها و نواحی صنعتی در سال ۸۹ و ۹۰، در بخش انرژی، صنعت و کشاورزی مصوب شد.

بخش آموزش، بهداشت و درمان

وی با بیان مصوبات بخش آموزش، بهداشت و درمان گفت: احداث ۱۰۰ سالن ورزشی و ۱۵۰ نمازخانه و ۱۲ استخر شنای آموزشی طی سال ۸۹ و ۹۰، احداث اردوگاه آموزشی دانش‌آموزی، تکمیل و استانداردسازی سیستم گرمایشی یک‌هزار کلاس طی سال‌های ۸۹ و ۹۰، تخریب و بازسازی مدارس خشتی و گلی طی سال ۸۹ و۹۰ و اختصاص مبلغ ۲۲ میلیارد ریال برای تهیه ۴۰ زمین چمن مصنوعی و تجهیز هنرستان‌های استان در سال ۸۹ و ۹۰ از جمله مصوبات این بخش است.